P.S. Cavid Ağa tərəfindən
təqdim edilən yazını oxudum. Yazını olduğu kimi yerləşdirirəm. Sadəcə bir məsələyə
öz şəxsi fikrimi bildirmək istərdim: XVI-XVII əsrlərdə Azərbaycan tacirləri
Avropa ölkələrinə getməyə maraq göstərmirdilər. Bunun bir-çox səbəbləri
olmuşdur. ... Azərbaycan tacirlərindən ən çox fayda götürənlər isə bütün
biclikləri bilən erməni tacirləri idi. Məsələ ondadır ki, erməni tacirləri Azərbaycan
tacirləri ilə “dostluq” edərək, onun malnı aparıb satmağı öhdələrinə götürürdülər.
Evindən kənara, yad xristian ölkəyə getmək
istəməyən Azərbaycan taciri də bununla razılaşırdı. Beləliklə, erməni tacir Azərbaycan
tacirinin malını Avropaya aparır, orada yaxşı qiymətə satır və qayıdandan sonra
Azərbaycan tacirinə çox az miqdarda pul verirdi. Yəni bir növ gəliri tam olaraq
açıqlamırdı. Şübhəsiz ki, Azərbaycan taciri bununla razılaşırdı və hətta məmnun
da qalırdı. Çünki, evinin içində oturub pul qazanırdı. Avropaya gedən erməni
tacir isə yığdığı bu pulla özünə Avropada ev alır, evlənir və ailə sahibi, var
- dövlət sahibi olurdu. Bax belə, sonra da deyirik ki, erməni diasporu Avropa və
Amerikada güclüdür. .....
-------------------------------------------------------------------------------------
Cavid
Ağanın təqdim etdiyi yazı:
Şirvan kimi də tanınan Sirvan qədim Albaniyadır ki,
biz onu ətraflı təsvir edəcəyik. Plini, Ptolemey, Oleari kimi müəlliflər bu barədə
yazmışlar. Strabon onun Xəzər və Qara dənizə yaxınlığını, müxtəlif bölgələrlə sərhədlərini
təsvir edir.
Şirvan şimaldan Qafqaz dağları və onların keçidləri,
şərqdən isə Xəzər dənizi ilə həmsərhəddir. Cənubdan Araz çayı ilə birləşən Kür
çayı ilə həmsərhəddir. Şirvanın paytaxtı qədim şəhər olan Şamaxıdır. Bölgə
münbit torpaqları və otlaqları, buğda və ipək istehsalı ilə tanınır. Dəfələrlə
müharibələr və işğallar nəticəsində dağıdılmış Şamaxı əlamətdar şəhərdir.
Bölgə həm də müxtəlif xanlıqlarla tarixi əlaqələri
və yerləşdiyi yerə görə strateji əhəmiyyəti ilə tanınır. Bu bölgəyə ilk missioner kimi gələn Pothier ata, 22
sentyabr 1657-ci ildə şəhid oldu. Digər missionerlər də ərazinin dini və mədəni
mənzərəsinə öz töhfələrini verərək onu izlədilər.
Cəmiyyətimizin (yəni Yezuitlərin - C.A.) Şirvandan
tez-tez keçən missiyası mənə onu təsvir etmək imkanı verir. Sərhədləri şimalda
Qafqaz dağlarına, şərqdə Xəzər dənizinə, cənubda isə Araz çayı ilə birləşən Kür
çayına qədər uzanır. Şirvan qərbdə Gürcüstanla həmsərhəddir.
Qafqaz dağları yerli dildə “Kuhi-Şah” adlanır ki, bu
da “Dağ şahı” və ya “Dağların şahı” deməkdir. Şirvan bölgəsi şimaldan cənuba təxminən
üç mil və şərqdən qərbə bir o qədər genişdir. Bütün bölgədə yalnız üç görkəmli
şəhər var: Şamaxı, Dərbənd və Bakı, onların hamısı erməni tacirlərinə görə
ziyarətə dəyər.
Maraqlıdır ki, Albaniya və ya Şirvan Strabon, Plini və
Ptolemey tərəfindən təsvir edildiyi kimi, yüz illər boyu öz qədim sərhədlərini
qoruyub saxlamışdır, baxmayaraq ki, bu müəlliflər başqa təsvirlərdə tez-tez səhvlərə
yol verirdilər. Araz çayı, Plininin düzgün qeyd etdiyi kimi, Kürə tökülür və
adını itirir. Bu çayların qovuşduğu yerin yaxınlığında Şah Abbas tərəfindən
tikilmiş böyük bir körpü var.
[...]
Şamaxıdan yuxarıda Pirsaat adlı başqa bir çay var ki,
o da genişdir və üç qola ayrılır. Onun suyu ərimiş qardan gəlir və müəyyən
vaxtlarda üç budaq birləşərək sürətlə axır.
[...]
Strabon Asiyada albanların köçərilər kimi şəhərsiz və
kəndsiz çadırlar altında yaşadıqlarını, maldarlıqla məşğul olduqlarını, beləliklə
də bir yerdən başqa yerə köçdüklərini söylədikdə, deyəsən, həqiqətə daha da
yaxınlaşmışdı.
Bu gün Şirvan İran imperiyasının tərkibinə daxil
edilmiş bir bölgədir. Paytaxt xan və ya İran valisinin oturduğu Şamaxıdır. Dərbənd
və Bakı isə öz ərazilərini İran şahından alan öz yerli hökmdarlarının və ya
sultanlarının tabeliyində olan iki kiçik ayrı ərazidir. Dərbənd Albaniyanın
şimal qapısıdır və Qafqaz dağlarından Ptolemeyin Alban qapısı adlandırdığı dənizə
qədər uzanan təxminən bir saat genişlikdə bir yer tutur. Strabon yazır ki,
bütün bu ərazi ondan kənarda yaşayan vəhşi xalqların işğalının qarşısını almaq
üçün divarla əhatə olunub. Sakinlərin fikrincə, Xəzər dənizindən Qara dənizə qədər
uzanan bu divarın izləri indi də orda-burda görünür. Qeyri-müəyyən bir iddia
var ki, Dərbəndi bir vaxtlar Makedoniyalı İsgəndər tikdirib və adını İsgəndəriyyə
adlandırıb.
Ən azı, bu döyüşkən padşahın Albaniyanı heç vaxt görmədiyi
dəqiqdir, çünki bu torpaqlar mərhum Darius Kodomannusun vali kimi qoyub getdiyi
satrap Atropata məxsus idi və ona görə də onu öz adı ilə Midiya Atropatena
adlandırmışdır.
[...]
Bundan əlavə, Kürün mənsəbindən on beş saat yuxarıda,
Xəzər dənizinin sahilində, dənizin bu hissəsinə “Bakı dənizi” adını vermiş bir
yer yerləşir.
Ətrafdakı torpaq çoxlu zəfəran bitən yüngül torpaqlara
malikdir. Lakin Bakının sərvəti ilk növbədə dərin çuxurlardan qarışıq su ilə
birlikdə inanılmaz miqdarda çıxarılan bir növ daş neftdən ibarətdir. Deyilənə
görə, İran bu daş yağdan öz payı kimi 12.000 tümən və ya 600.000 abbası alır
ki, bu da hər il 300.000 Reyn quldeninə bərabərdir. 1 abbası təxminən 30
kreytser, 1 tümən isə 25 qulden dəyərindədir.
Daş yağı su ilə birlikdə götürülür və sonra ondan
ayrılır. Müəyyən kanallar vasitəsilə süzülür. Yağ təkcə bir növ deyil; ağ və
qara var. Ağ yüksək qiymətləndirilir və xarici ölkələrə ixrac edilir, qara isə
təmizlənmədən yerlilər istifadə olunur. Böyük lampalarda işıq üçün baş barmaq
qalınlığında fitillə yandırılır.
Şirvanda Strabonun Albaniya torpağına aid etdiyi bütün
xüsusiyyətlər var. Hava təmiz, mülayim və sağlamdır. Ətrafdakı dağlar qarla
örtülüdür. Dəniz küləyi havanı sərinləşdirir. Havanı təzələyən və təmizləyən əbədi
küləklər səbəbindən bütün bölgə qeyri-bərabərdir. Qışda şaxtalı havadan daha
çox nəm olur. Dağlardan kənarda yağan qar yerdə çox qalmır.
Gözəl, quru və isti havanın bir-birini elə əvəz edir
ki, təkcə bir il böyük bolluq gətirsə belə, qıtlıq yaranmaz. Lakin çox vaxt əkilənlər
tam biçilmir.
[...]
Sahə işlərinin çoxunu türkmən adlanan tatara bənzəyən
xalq həyata keçirir. Onlar türklərlə eyni inancı bölüşürlər, lakin ümumiyyətlə
yaxşı və çalışqan insanlardır. Çadırların altında, yayda dağlarda, qışda düzənliklərdə
yaşayırlar.
[...]
Burada atlara iki cür davranılır: Tatar üslubunda və
İran üslubunda. Tatarlar qonşu rayonlardan Şirvana ticarət üçün gələndə
atlarını tarlalarda sərbəst gəzdirirdilər. Beləliklə, atlar qoyun sürüsü kimi
bir yerdə qalır və heç biri digərlərindən ayrılmır.
İranlılar isə atlarına xüsusi diqqətlə yanaşırlar.
Onları həm yayda, həm də qışda parça və ya böyük kilimlə örtürlər. Otlaqda isə
onları ya yedəklə bağlayırlar, ya da qayışlarla bağlayırlar. Yaşıl otlaqdan
başqa, yaşıl otlaq olmayanda dörd-beş ovuc arpa ilə qarışdırılmış doğranmış
samanla dolu səbətdən axşam yeməyi verilir.
Buna baxmayaraq, bu atlar yəhərlənmədən yüklə gündə
12-15 saat yol gedə bilirlər. Yem olaraq 12-13 səbət doğranmış saman və yarım səbət
arpa götürsəm, bu yemlə 100 atı bir günlük yol dolandıra bilərəm.
Bu ev heyvanlarından başqa onların meşələri maral,
qaban, tülkü və porsuqlarla doludur. Şamaxıda porsuq dərilərinin xeyli ticarəti
aparılır, burada Həştərxan və Ərzurumlu tacirlər bu dəriləri alıb sonra
satırlar.
Kəkliklər Fransaya nisbətən daha az yayılmışdır, lakin
çatışmazlıq meşə toyuğu, fındıq toyuğu və qırqovullar, həmçinin dovşan, qaz,
ördək və toyuq ilə kompensasiya edilir. Yayda leyləklər də görünür; balalarını
böyütdükdən sonra payızda yenidən uçurlar.
Sərt qış başlayanda meşə toyuğu 1 qroşenə, kəklik ən
çox 3 qrosşenə, diri qırqovul isə yarım quldenə satılır. Sonuncu quş qışda
başını qarda basdırır və yalın əllərlə tutula bilər.
Dəbdəbəli həyat üçün lazım olan hər şeyi bol istehsal
edən belə bir bərəkətli diyarda sakinlər kasıb və bədbəxtdirlər. Bu, onların
xas tənbəlliyindənmidir, yoxsa üzərlərinə qoyulan ağır yüklərdənmi, qərar verməyəcəyəm.
Deyilənə görə, İran şahı hər il Şirvandan 10.000.000 abbası və ya 1.000.000
Reyn quldeni gəlir götürür.
Şirvanlıların gündəlik qidası süd, meyvə, lobya və kök
tərəvəzlərindən ibarətdir. Onların çörəyi küldə, turş kəsilmiş süddə və zərdabda
bişirilir. Onlar qaba parçadan geniş paltolar geyinirlər və köynəklərini bu
palto altından sərbəst salırlar. Onların arasında təmiz köynək geymək imkanı
olanlar azdır, ona görə də bəzən həşəratlara öyrəşirlər. Ayaqqabılarını qoyun və
ya çöl donuzunun dərisindən düzəldirlər və kürklə bərkidib tikirlər.
Onlar hiylə və fırıldaq ustasıdırlar və inanırlar ki,
hiyləsiz işləri gətirməz. Əks halda, özlərini sakit və dinc aparırlar. Onların
arasında oğurluq və ya qətl hadisəsi az eşidilir, baxmayaraq ki, burada belə əməllər
ciddi cəzalandırılmır.
Bölgədə üç dil danışılır: ümumi milli dil kimi olan
türk dili; fars, lakin pis danışılan; və erməni. Sakinlər bu üç dildə birini
digərinə qarışdırmadan danışırlar.
Müxtəlif xalqlar bir-birindən baş geyimləri ilə
seçilir. Qırmızı çalma taxan iranlılara Qızılbaş; ermənilərə Qarabaş; çox kiçik
papaq geyən gürcülərə isə Başıaçıq deyilir.
Paytaxt Şamaxı yaxın vaxtlara qədər möhkəm divarları və
qüllələri ilə möhkəmləndirilmiş bir qala idi ki, bu gün ondan bir neçə izdən
başqa heç nə qalmamışdır. Şəhər o qədər böyüyüb ki, cənuba doğru təxminən
beş-altı saat uzanır, lakin şəhərin nə divarı var, nə də xəndəyi. Evlərin 7000 ətrafında
olduğu təxmin edilir; bəziləri daşdan hazırlanır və məhlul əvəzinə gildən
istifadə edirlər. Əksəriyyəti isə gil və torpaqdan tikilmişdir. Bir çox evin
plitələr əvəzinə taxta ilə örtülmüş hündür dam, digərlərində isə damın yerinə
qalın gil təbəqəsi var. Onlar ancaq birmərtəbəlidir. Qapı və pəncərələr bir tərəfə
baxır. Bəzi evlərin ümumiyyətlə pəncərəsi yoxdur, işığı ancaq evin qapısından
içəri buraxır.
[...]
Bütün Şamaxıda təsvir olunmağa layiq bir dənə də olsun
görkəmli ictimai bina və ya gözəl məscid yoxdur. Buna baxmayaraq, bu yerdə
Moskva ilə İran arasında böyük ticarət aparılır. Orada öz mehmanxanası və həyəti
olan moskvalı tacirlər öz ölkələrindən mis, qalay, xəz və ya Prussiya dərisi və
başqa mallar gətirirlər. Bunun müqabilində iranlılardan və hindlilərdən müxtəlif
ipəklər, parçalar, atlaz, qızıl və ya gümüş əşyalar, pambıq materialları
alırlar.
Tatarlar atlarını və qullarını alver edirlər. Şəhərdə
müxtəlif malların toplandığı, hər iki tərəfi tacir dükanları ilə bəzədilmiş və
üstü örtülü bir bazar var.
Burada demək olar ki, bütün dinlərə ibadət açıq şəkildə
keçirilir, lakin iki məzhəbə bölünən Məhəmmədin dini üstünlük təşkil edir. Ömərə
tabe olanlara sünni, Əlinin ardıcıllarına isə şiə deyilir. Bir-birlərini söyməyə
meyllidirlər. Yəhudilərin sinaqoqları, hindlilərin isə büt məbədi və ya
paqodası var.
Hindlilərin təxminən 20,000 nəfər olduğu təxmin
edilir; onların tacirləri ən varlılarıdır, eyni zamanda çox sülhpərvərdirlər və
sıx birləşirlər. Yaxşı havada hamısı bir çayın sahilinə gedib orada ibadətlərini
yerinə yetirirlər.
Xristian vətəndaşlar 100 ailədən çox olmayan ermənilərdir.
Onların kilsəsi kiçik və qaranlıqdır. Onların öz yepiskopu var, o, adətən kənd
yerlərində bir monastırda yaşayır. Moskvalıların mehmanxanasında bir ibadətgahı
var. Həm rus, həm də erməni keşişlərinin bu özəlliyi var: onlar yaşıl paltar
geyinir və oruc tuturlar.
Şəhər və ölkənin başçısı Xan, polisə və ədalətə nəzarət
edən bələdiyyə sədri isə Kələntər adlanır.
[...]
Şamaxılıların bir məşğuliyyəti var ki, ondan qeyri-adi
həzz alırlar. Onlar özlərini həqiqətən şən etmək istəyəndə bir neçə ev pul
yığır: birlikdə şəhərin yaxınlığında yerləşən təpələrə gedib orada çadır
qururlar; hər şey hazır olduqdan sonra yeyib-içməyə başlayırlar: lakin bundan
sonra bütün günü musiqi alətlərinin sədaları altında rəqs edirlər; gecə düşəndən
sonra neftlə tonqal qalayırlar; nəhayət yemək zamanı istifadə olunan dəsmalları
götürürlər. Bu dəsmallar əslində müxtəlif rəngli pambıqdan hazırlanmış 10 tel
uzunluğunda bir neçə parçadan başqa bir şey deyil. Bunları bir-birindən ayırıb
üstündən üzü şəhərə baxaraq tullanırlar. Sonra hərə parçadan bu tərəfə, o tərəfə
dartır və bununla da sevinc bayramına son qoyulur.
Qurd ovu başqa bir əyləncədir. Bu vəhşi heyvanı əsir
götürülmüş adamlar iki kəndirlə şəhərdən kənarda iki təpənin arasında yerləşən
insanların baxmağa gəldiyi bir bazara aparırlar. Oradakı gənc oğlanlar qurdun
azad buraxıldığı bir dairə təşkil edir, lakin o, həm də bir ayağından kəndirlə
bağlanır. Gənc daha sonra qurdu qızışdırır, ətrafa hücum edən qurd da bir çox
insanın paltarından bir parça qoparır, digərləri isə çox yaxınlaşdıqda isə
ayağından və ya əlindən dişləyir. Heyvan nəhayət yorulanda, güclü bir adam onu
tutub yerə uzadır. Onun boynuna kəndir keçirilir və qurdu tutan adama ovçu
payı ödənilir.
Xan və Kələntər də müəyyən günlərdə camaatı sevindirməyə
adət etmişlər; belə xalq şənlikləri əvvəldən nağara və zurna ilə elan edilir.
Axşam bir neçə top atəşi ilə siqnal verilən kimi, bütün şəhər və ona bitişik təpələrdə
çoxlu xoş tonqallar görünür; bütün evlərin
damlarında və təpələrdə nəinki qalın fitilli saysız-hesabsız iri
çıraqlar, həm də hər cür qəribə fiqurları təmsil edən və heyrətamiz dərəcədə
gözoxşayan müxtəlif cür fiqurlarda fişənglər atılır.
Şamaxıda həmçinin 10 gün Əlinin oğlu Hüseynin xatirəsini
qeyd edirlər. İlk 9 gün yarıçılpaq və qara rəngli oğlanlardan ibarət müxtəlif
qruplar şəhərdə qaçır, onlar nağara çalıb var gücü ilə “Hüseyn, Hüseyn!” deyə
qışqırırlar. 10-cu gün bahalı parça və güzgülərlə bəzədilmiş tabutda özünü ölü
kimi göstərən bir oğlan uşağını 20 nəfər şəhər ətrafında gəzdirir; lakin yürüş
zamanı zurna, nağara və sinclərlə dəhşətli matəm harayı eşidilir. 11-ci gün 500
addım uzunluğunda və 150 eni olan əsas bazarda aşağıdakı kimi sərt döyüş təşkil
olunur.
Şəhər iki hissəyə bölünür ki, bunlardan biri Heydərilərdən,
digəri “Elahmed Ulai”dən (?) ibarətdir. Bu qruplar keçmişdə Şamaxını idarə edən
iki əsilzadə qardaşın adı ilə adlandırılır. Hər iki mübarizə aparan tərəf uzun
dəyənək və sapandla silahlanıb: lakin gənclər bununla kifayətlənmirlər, indiki
vaxtda həm də odlu silahla döyüşə elə çıxırlar. Hökumətin qadağalarına
baxmayaraq, sözügedən döyüşdə həmişə bir qədər qan tökülür.
[...]
----------------------------------
Mənbə: Joseph Stöcklein - Jesuiten: Allerhand so Lehr-
als Geist-reiche Brief, Schrifften und Reis-Beschreibungen, welche von denen
Missionariis der Gesellschafft Jesu aus beyden Indien, und andern uber Meer
gelegenen Ländern, seit Anno 1642 bis 1726 in Europa angelangt sind, cild 2. səh.
13-14
İnternet resursu: https://bit.ly/4dTcXq5
Təqdim etdi:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov adına
11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).
Digər internet resursu:
https://multiurok.ru/files/1690-ci-ild-samaxidan-isfahana-ged-n-bir-yezuit-mi.html