Çingiz
xan dövründə (1206-1227) Orxon çayı sahilində yerləşən Qaraqorum şəhəri mərkəz
olmaqla Monqol dövləti təşkil edilmişdi. Monqol imperiyası yaranmazdan əvvəl hərbi
qənimətlərin mənbəyi köçəri əyanlar üçün monqol tayfa ittifaqları arasında gedən
daimi müharibələr idi. Monqolustanın Çingiz xan dövründə siyasi birləşməsi əyanlar
tərəfindən bir şərtlə müdafiə edilirdi ki, hərbi qənimətlər mənbəyi olan
müharibələr dayandırılmasın, əksinə geişləndirilsin. Məhz buna görə Çingiz xan
lap əvvəldən köçəri feodal əyanlara arxalanaraq geniş işğalçılıq yoluna düşür.
Bu işğallar köçəri əyanlara ara müharibələrindən də artıq hərbi qənimətlər ələ
keçirməyə imkan verirdi. Bundan başqa monqol feodalları qonşuluqda yerləşən zəngin
əkinçilik və mədəni ölkələrin xalqlarını istismar etmək imkanı qazanırdılar.
Digər tərəfdən maldarlıq təsərrüfatı olan əyanlar yeni otlaq sahələri ələ
keçirmiş olurdular.
Çingizin
böyük oğlu Cuci 1227-ci ilin fevralında, atasının ölümündən 6 ay əvvəl öldüyü üçün
onun payı oğlu Batı xana keçir. Cuci ulusu adlandırılan bu ərziyə Qərbi Sibir və
Dəsti-Qıpçaq düzü, eləcədə Cənubi Rusiya (Xarəzm daxil olmaqla) aid idi. Batı
xan Cənubi Rusiyada Göy Orda adlanan dövlət yaratdı. Məhz bu dövlət gələcək
Qızıl Ordanın nüvəsini təşkil etmişdi. Cucinin digər oğlu isə Qərbi Sibirdə Ağ
Orda adlanan dövlətin əsasını qoymuşdu.
Nə
qədər ki, yeni torpaqların işğalı və imperiyanın sərhədlərinin genişləndirilməsi
davam edirdi, imperiyanın birliyi və Ali Xaqanın hakimiyyəti hər yerdə
tanınırdı. Buna baxmayaraq ulus xanlarının Ali Xaqandan asılılığı formal
xarakter daşıyırdı. Onlar öz ərazilərini müstəqil idarə edirdilər.
Qızıl Orda Cuci ulusu kimi tanınır. Ümumuyyətlə türk və monqollar, demək olar ki, hər yerdə
və hər çağda eyni xalqlar kimi tanınmışlar. Halbuki bu həqiqətə müxalif və
yanlış bir baxışdır. Türklərin də, monqollarında çox qədim zamanlardan bəri
ayrı-ayrı dünyaları var idi. Hər iki xalqın yurdları da ayrı, adətləri də ayrı və arabir siyasi
birlik halında üzə çıxmalarına səbəb olan mənafeləri də ayrı idi. Türkcə
“Ortu”sözü, ”Orta” sözünün kökündən əmələ gəlib, monqolcaya da “Orda” şəklində
keçmişdir. Türkcə “qərargah”, ”çadır yeri”, bəzən də “paytaxt” mənasında işlədilirdi
(B.Ögəl. Böyük Hun imperiyası. I kitab. Bakı.1992. səh.126). Çingiz xanın böyük oğlu Cucinin hekayəsi təkcə
böyük bir ailənin dramından ibarət deyil. Bu, hakimiyyətin qorxu ilə deyil,
sözlə təsdiqləndiyi xüsusi siyasi ənənənin başlanğıcıdır. Cuci o Avrasiya
düsturunun banisi oldu, burada dövlətlər müxtəlifliyi məhv etmədilər, əksinə
onu qəbul etdilər, onu Avropa mənasında imperiya deyil, Orda strukturunda - birgəlikdə
rəsmiləşdirdilər. “Moğolların məxfi
tarixi”ndə Cucinin atası (Çingiz xan) deyir: “Sən, Cuci, qərb ölkələrinə gedəcəksən,
xalqları fəth edəcəksən, onlar da bizim xalqımız olacaq”. Bu fəthin gözləntisidir.
Lakin Cuci başqa yol tutdu. Təsadüfi deyil ki, həmin qaynaqda belə qeyd olunur:
“Cuci qasidlər göndərərək dedi: “Qoy gəlsinlər, biz danışmağa başlayaq”. Bu,
vacib bir detaldır: o, davaya deyil, söhbətə çağırırdı. Bu, qılınc yox, söz
siyasəti idi. Qıpçaqların, Qanqlıların və Oğuz nəslinin məskunlaşdığı çöllərdə
Cuci cəzalandırıcı vali kimi deyil, birləşdirici kimi çıxış edirdi. İnancdan və
dildən əl çəkməyi tələb etmir, yad qəbilə kultu qoymurdı. Onun strategiyası
daha incə idi: muxtariyyət müqabilində ali hakimiyyətin tanınması. Bununla o,
çox səviyyəli siyasi sədaqət konsepsiyasını gözləyirdi ki, bu zaman tabe olanlar Ordanın bir hissəsi ola bilərdi. Böyük Çingiz
xan oğlunun belə mülayimliyini heç də həmişə qəbul etmirdi. “Gizli tarix”in bir
epizodunda o, üsyançıları cəzalandırmağı gecikdirdiyinə görə Cucini məzəmmət
edir, lakin Cuci belə cavab verir: “Mən çalışacağam ki, insanların özləri gəlsinlər”.
Bu zəiflik deyil. Bu, başqa bir qüvvənin - qorxutmanın deyil, cazibə qüvvəsinin
dərk edilməsidir. Beləliklə, daha sonra Qızıl Orda tərəfindən qəbul edilən və
tam zorakılıq olmadan geniş bir əraziyə nəzarət etməyə imkan verən bir ənənə
yarandı. Xalqlar öz inancı ilə, tayfa başçıları öz vəzifələrini saxladı, çöl
müstəmləkəçilik zonasına deyil, daxil olma zonasına çevrildi. Bu, Orda
nizamının düsturu idi: assimilyasiya yolu ilə deyil, razılaşma yolu ilə sülh. Bu
model dayanıqlı olduğunu sübut etdi. Qızıl Ordanın dağılmasından sonra belə,
Moskva knyazları etiketlər, baskaklar və ikili inanc sistemləri sistemini -
eyni Cucid siyasətinin institusional izləri kimi saxladılar. O, təcrübə kimi
ötürüldü və Avrasiya genetik idarəetmə kodunun bir hissəsi oldu: birlik naminə
fərqliliklərin tanınması. Bu gün Avrasiya yenidən özünü itirmədən necə birlikdə
yaşamaq məsələsi ilə üzləşdiyindən, Cuci irsi həmişəkindən daha aktualdır. O, nəhəng
bir fatehin oğlu idi, lakin adı sülhməramlı olaraq qaldı. Bəlkə də məhz bu yol
- sözlə, dialoqla, siyasi alicənablıqdan keçən yol Avrasiya ideyasına güc
qaytarmağa qadirdir (İnternet resurs: https://bit.ly/4cZ4Mry).
Qızıl Orda dövlətinin ilk xanı Şərqi Avropanı işğal
edən və dövləti yaradan Batı xan (1336-1356) olmuşdur. O, işğalçılıq yürüşlərində
böyük rəhbər idi. Bu dövr elə bir dövr idi ki, yenicə yaranmış uluslar vahid
Monqol imperiyasına sıx bağlı idilər. Çingiz xanın ölümündən sonra Batı xan Ali
Monqol imperiyasının əsas simalarından
biri oldu. O, Ugedey xaqan (1229-1241) və eləcədə 1251-ci ildə Münke xaqanın
(1251-1259) hakimiyyətə gəlməsində əsas rol oynamışdı. Bu dövrdə 2 ailə Cuci və
Toluy ailəsi - o biri 2 ailəyə -Ugedey və Cağatay ailəsinə qarşı birləşdi. Batı
xan bu vəziyyətdən istifadə edərək
Münkenin hakimiyyətə gəlməsinə nail oldu. Özü isə böyük bir ərazinin sahibi
oldu. Batı xan yeni yaranmış dövlətdə Volqaboyunun əhəmiyyətini çox gözəl başa
düşürdü. Məhz bu səbəbdən burada öz dövlətinin paytaxtını Saray şəhərini
saldırdı. ”Cuci ulusunun sərhədlərini müəyyənləşdirmək
çətindir. Şimal-şərqdə Qızıl Ordaya Bulqar və onun ərazisi daxil idi. Şimalda
onun sərhədləri rus knyazlıqları ilə, cənubda Krımla, onun dəniz şəhərləri ilə,
o biri tərəfdən Qafqazda Dərbəndlə, həmçinin şimali Xarəzmlə (Ürgənc şəhəri
daxil olmaqla), qərbdə Dnestr düzləri ilə və ondan sonra, şərqdə isə Qərbi
Sibirə qədər, Sır-Dəryanın aşağı axarına qədər sərhəd uzanırdı”(Греков
Б.Д.Якубовский А.Ю.Золотая Орда и ее падение.М Л.1950. с.61).
“XIII əsr boyu Qızıl Orda Avropa və Asiyanın ən
qüdrətli dövlətlərindən biri idi. XIII əsrin I yarısında monqol işğallarından
sonra yaranmış siyasi vəziyyət, hər iki kontinentdə güclü rəqiblərin olmaması
buna şərait yaradırdı. Qızıl Orda feodalları isə başda xanlar olmaqla
işğalçılıq siyasəti yürüdür, daimi olaraq Rus, Litva, Polşa, Macarıstan, Bolqar
və hətta Bizansa qısamüddətli hərbi yürüşlər edirdilər”(Егоров В.П.Историческая
география Золотой Орды в XIII-XIV вв.М.1985.с.46). Volqaboyunu Cuci ulusunun mərkəzi
edən Batı xan və onun xələfləri Volqaboyunun sağ və sol sahillərinin iqtisadi həyatını
dirçəltmək üçün çox çalışdılar. Batı hər şeydən əvvəl şəhər həyatının dirçəlməsinə
fikir verirdi. Bu isə öz növbəsində xəzinəyə böyük gəlir gətirən ticarətlə
bağlı idi.
Batı xanın hərbi qüvvələri monqolların bütün əsas hərbi
yürüşlərində iştirak edirdi. Sözsüz ki, bu yürüşlərdən əldə olunan hərbi qənimətlərdən
öz paylarını alırdılar. Məhz bu səbəbdən
Cuci ulusu sonralar Azərbaycana öz iddialarını bildirməyə başladılar.
XIII əsrdə bütün 58 il ərzində Qızıl Orda Avropa və
Asiyada güclü dövlət idi ki, onunla heç bir dövlət hərbi münaqişəyə girməyə cürət
etmirdi. Bu dövrdə müharibələrin səbəbkarı Qızıl Orda dövləti özü olurdu. Qızıl
Orda xanları bütün sərhəd boyu öz təcavüzkar hərəkətlərini davam etdirirdilər.
Hər bir münaqişənin hərbi yolla həll edilməsi Qızıl Orda xanlarının xarici
siyasətində əsas yer tuturdu. ”Bu dövrdə hərbi yürüşləri 3 qrupa bölmək olar:1)
Qarətçi xarakter daşıyan yürüşlər; 2) Siyasi təsir və vassal asılılığında
saxlamaq üçün iri və xırda ekspedisiyalar (bu zaman qarət və əsir aparmaq daha
açıq xarakter alırdı); 3) Yeni ərazilər işğal etmək üçün uzun müddətli aparılan
hərbi əməliyyatlar ” (Егоров В.П.Göstərilən əsəri.səh.201). Qızıl Orda dövləti
öz varlığı dövründə kiçik fasilələrlə qonşularından biri ilə daima müharibələr
aparmış və bu müharibələr orta əsrlərdə hərbi əməliyyatların getdiyi ərazinin
böyüklüyünə və insan itkilərinin sayına görə ən böyük müharibələr olmuşdur.
Qızıl Ordanın hakim dairələri üçün müharibələr xarici siyasət münasibətlərində ən
arzuedilən norma idi. Bu konsepsiya dövlət marağının ən başlıca istiqaməti kimi
hələ Çingiz xan dövründə hazırlanmış və monqol əyanlarının maraqlarına cavab
verirdi. Praktiki olaraq bütün ümumdövlət marağı feodalların varlanması naminə
qurban verilirdi.
Hazırladı:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).
İstinad: https://multiurok.ru/files/cingiz-xanin-boyuk-oglu-cuci-haqqinda.html

.png)
UNESCO Beynəlxalq Mərkəzinin nəzdində fəaliyyət göstərən Beynəlxalq Ədəbiyyat və Jurnalistika Akademiyası (МАЛiЖ)