Pedaqoq Z. Qasımova uşağa bu cür vacib suallar verməyi
təklif edir...
Axşamlar evə işdən yorğun gələndə övladımızdan nə
soruşuruq? “Məktəbdə vəziyyət necədir?”,
“Dərslərini etmisənmi?”, “Evə hansı tapşırıq verilib?”.
İnanın, milyonlarla ana və ata eyni şeyi soruşur.
Necə deyərlər, bunu başlayan biz deyildik. Lakin buna son qoya bilərik.
-“Qeyd etməyə bilmərəm ki, bu gün, xoşbəxtlikdən,
bir çox valideynlər uşaqlarla etibarlı münasibətlərin qurulmasına getdikcə daha
çox diqqət yetirirlər, bunları ”Учи.ру-nun təhsil psixoloqu və eksperti Zülfiyyə
Qasımova deyir. Etibar və istilik öz-özünə yaranmır, uşağın şəxsiyyətinə, onun
ehtiyaclarına, istəklərinə və təcrübələrinə qayğı göstərmək nəticəsində
yaranır. Adi mücərrəd “necəsən?” adətən formal tərəfə - akademik performansa təsir
göstərir. Bu cür söhbətlərdə uşağın şəxsi təcrübələri üçün praktiki olaraq yer
qalmır. Fəaliyyətin nəticəsi və xarici qiymətləndirmə olduqca vacibdir.
- Bu suallar həmsöhbətin açılmasına kömək etmək məqsədi
daşıyır. Söhbət zamanı heç nə sizi bir-birinizdən yayındırmasa yaxşıdır. Hətta
10 dəqiqəlik şəxsi diqqət uşağa göstərəcək ki, onu eşitmək sizin üçün vacibdir
və siz birlikdə vaxta dəyər verirsiniz deyə- Zülfiyyə Qasımova vurğulayır. Yeri
gəlmişkən, böyüklər üçün bir-birlərinə bu cür suallar vermək, rəsmi “necəsən?”
ifadəsindənsə, hərarət və qəbul mühiti üçün daha faydalıdır. Z. Qasımava
deyir:- “Həmsöhbətin təkcə söylədiklərinə deyil, həm də emosiyalarını necə ifadə etdiyinə
diqqət yetirin”. Müasir dünyada emosional intellekt bacarıqları uğurlu ünsiyyətin
açarına çevrilir. DİALOQ NECƏ QURULMALIDIR
“Məxfi söhbətdə söhbətin istiqaməti vacibdir, bizim
suallar siyahısı sizə onu düzgün verməyə kömək edir” deyir pedaqoq. Eyni
zamanda uşağa, onun emosiyalarına diqqət yetirin: əgər o, hansısa hadisədən
danışırsa, şəraiti yox, uşağın özü haqqında soruşun. Həmin an nə hiss edir, necə
reaksiya verir, niyə başqa cür deyil, bunu etmək qərarına gəlib? Söhbəti gələcəyə
yönəltmək faydalıdır: bu gün nə öyrəndiniz - sabah nə öyrənməyi
planlaşdırırsınız? Bu gün nəyi işləmədin - sabah yenidən cəhd etmək istəyirsən?
Söhbət əsnasında tənqiddən, qiymətləndirmədən, qınamaqdan
çəkinməyə çalışın - yanında günahkar və utanc hiss etdiyiniz bir insanla bir
sirri bölüşmək istəmərsiniz. Ümumiyyətlə, özünüzü uşağın yerinə qoymaq çox
faydalıdır: günün sonunda özünüz hansı suallara cavab vermək istədiyinizi, nələri
bölüşmək istədiyinizi düşünün. Danışmaq istəyiniz olmayanda, yaxınlarınızın
hansı reaksiyası sizi dəstəkləyir və söhbətə davam etməyə təşviq edir.
- Bəzən valideynlər düzgün suallar verirlər,
maraqlanırlar və dialoq qurmağa çalışırlar, lakin vacib bir şeyi unudurlar ki,
bu da uşağın cavablarını dinləmək və sakit reaksiya verməkdir. Uşaqlar böyüklərin
emosional təzahürlərinə inanılmaz dərəcədə həssasdırlar. Məktəbli eşitmək istədiyinizdən
tamamilə fərqli bir şey söyləyəndə onların üz ifadələrinə baxmağa çalışın - üz
ifadəsi şüursuz olaraq qəzəbi və ya şoku ortaya qoyur”. “Açıq olun və səmimi
maraq göstərin, amma uşağı kənarlaşdırmayın.
Xüsusilə yeniyetməlik dövründə uşağın öz sirləri ola bilər - bu normaldır. Bu,
onun şəxsiyyətinin vacib bir hissəsidir. Münasibətinizin isti və güvənli olması
üçün uşağınız haqqında tamamilə hər şeyi bilməyiniz lazım deyil.
DÜZGÜN ZAMAN SEÇİN
- Sualı düzgün formalaşdırmaq kifayət deyil.
Psixoloq Vasilisa Averyanova deyir ki, siz dialoqu lazımi vaxtda, lazımi yerdə
və düzgün vəziyyətdə qura bilməlisiniz. - Məsələn, səs-küylü küçə ilə gedəndə, dərsdən
sonra yorğun və ac olanda uşaqdan heç nə soruşmamalısınız. Sakit və danışmağa
hazır olduğu bir vaxtı gözləyin. Yaxşısı budur ki, bu söhbəti evdə, onun üçün
rahat şəraitdə keçirəsiniz. Siz həmçinin uşaqları sevimli fəaliyyətlərindən
“ayırmamalı” və suallar verməyə başlamamalısınız. O, sevimli cizgi filminə
baxıb qurtarana qədər gözləyin. Təbii ki, suallarınızı verəndə hər şeyi bir kənara
qoyun, dialoqla səmimi maraqlanın və özünüzlə ünsiyyətə hazır olun. Oğlunuzun və
ya qızınızın mimikasına və intonasiyasına diqqət yetirin. Hətta bir hecalı
cavabda da bir çox duyğuları tapa bilərsiniz. Yalnız valideyn deyil (bəzən bu
roldan çıxmağa dəyər), həm də anlayışlı bir dost olun. Sonra uşağın sizə necə
açılacağına təəccüblənəcəksiniz.
Yeri gəlmişkən, söhbətdən sonra uşağa səmimiyyətinə
görə təşəkkür etməyi unutmayın - bunu eşitməyin sizin üçün dəyərli olduğunu
söyləyin və onun fikirlərini bölüşdüyünə sevindiyinizi göstərin. Uşağınızı
qucaqlamaq çox uyğun olardı - xüsusən də onda güclü hissləri oyandıran bir şey
bölüşürsə.
KONKRET
Nə soruşmalı:
1. Bu gün necəsən?
2. Mənimlə bölüşmək istədiyiniz bir şey varmı? /
...gün ərzində baş verən bir şey haqqında danışmaq istəyirsənmi?
3. Bu gün yeni/əyləncəli/maraqlı nə oldu?
4. Bu gün nə öyrəndin? Bu bilikdən necə istifadə edəcəksən?
5. Bu gün nələrlə tanış oldun?
6. Bu gün dostlarınla nə oynadın?
7. Bu günün ən xoşbəxt anı hansı idi?
8. Bu gün hər hansı bir uğursuzluq yaşadınmı? Sənə
nə kömək etdi?
9. Bu gün nə ilə fəxr etdin? Buna necə nail oldun?
10. Bu gün nə xəyal etdin?
Mənbə: https://bit.ly/4flcYSS
Rus dilindən tərcümə etdi:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).
İstinad:
https://multiurok.ru/files/axsam-isd-n-qayitdiqdan-sonra-usaginiza-veril-c-k.html