Tarix boyu bir çox sivilizasiyalar, məsələn şumerlər,
misirlilər, çinlilər, babillilər, yunanlar, mayyalar və başqaları vaxtı ölçmək
üçün təbii üsullardan istifadə etmişlər. Bunlara gün, günəş ili və ya ayın
fazaları daxildir. Saatlar və təqvimlər olmayan bir dünya təsəvvür edin - vaxtı
necə idarə edərdiniz?
Misirlilər günü bərabər hissələrə bölən ilklərdən
olmuşlar. Gündüz saatlarında vaxtı ölçmək üçün günəş saatlarından, gecələr isə
taxta tutacaqlı bir növ plumb xətti olan mercetlərdən istifadə edirdilər.
Mercetlərin istifadəsi Denderadakı Hathor məbədinin divarlarında təsvir
edilmişdir. Bu, günəşin yoxluğunda vaxtı təyin etmək üçün ulduzların göründüyü
zaman onların yerini izləməyə imkan verirdi. Misir daş sütunları böyük ictimai
günəş saatları kimi xidmət edirdi. Onların ətrafındakı işarələr səhər, günorta
və ya gündönümünü göstərirdi. Daş sütunların kölgəsini müşahidə edən hər kəs
günün vaxtını təyin edə bilərdi.
Ancaq bu gün bildiyimiz dəqiqə və saniyə kimi daha
kiçik zaman vahidləri orta əsrlərə qədər geniş istifadə olunmamışdır. Onlar ilk
dəfə XII əsrdə yaşamış ingilis rahib və
astronomu İohan de Sakrobosko tərəfindən 1235-ci ildə nəşr olunan “De Anni
Ratione”də görünür. Burada o, Yuli təqvimini tənqid edir və ilin, ayın, həftənin
və günün bölünməsini araşdırır, ilk dəfə dəqiqəni saatın 1/60, ikincisini isə dəqiqənin
1/60 hissəsi kimi təqdim edir. Dörd əsr əvvəl ingilis tarixinin atası sayılan
Möhtərəm Bede “De Temporum Ratione” əsərini yazmışdı. Orada o, o dövrdə məlum
olan bütün təqvimləri təhlil edir və Məsihin doğuşundan bir xronologiya
aparmağı təklif edir. Risalədə
deyir: “Bir saat 4 bənd, 10 dəqiqə, 15 hissə, 40 dəqiqədən ibarətdir” (Bede,
“De Temporum Ratione”, 276). Bede günəşin doğuşu ilə qürubun batması arasındakı
gündüz saatlarını nəzərdə tuturdu. Gün işığının uzunluğunun ilin vaxtından asılı olduğunu və hər saatın
40 an olduğunu nəzərə alsaq, bir anı müasir saniyələrimizə çevirmək orta
hesabla təxminən 90 saniyə olardı (40 × 90 = 3600 saniyə = 60 dəqiqə = 1 saat).
1267-ci ildə filosof və protoalim Rocer Bekon
Bedenin əsərinə əsaslanaraq, günü saatlara, dəqiqələrə, saniyələrə, üçdəbirlərə
və kvartlara böldü. Halbuki, dəqiqə və saniyə kimi vaxt vahidlərini ölçməyə
qadir olan dəqiq saatlar ixtira olunmazdan əvvəl adi insanlar kanonik saatla, yəni
monastırlarda azan zənglərinin çalınması ilə hərəkət etməyə davam edirdilər.
Lakin zaman ölçü vahidi kimi bir an orta əsrlərə qədər saxlanılmamışdı. Bunun
yaxşı göstəricisi odur ki, bu gün dünyanın istənilən dilində “bir dəqiqə lütfən”
ifadəsi istənilən qədər davam edə bilər.
Beləliklə, zaman və onun ölçülməsi ideyası əsrlər
boyu təbiət hadisələrinin müşahidəsindən tutmuş dəqiq alətlərin yaradılmasına qədər
inkişaf etmişdir. Bedenin 90 saniyəlik “anı” unudulsa da, onun xronologiyanın və
zamanın ölçülməsinin inkişafına verdiyi töhfə danılmazdır.
Mənbə: https://bit.ly/4eDBtKO
Rus dilindən tərcümə:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).
İstinad: https://multiurok.ru/files/n-vaxt-moht-r-m-bede-mu-yy-n-etmisdir-ki-bir-d-qiq.html