“İnsanlar təkbaşına edə bilməyəcəklərini birlikdə həyata keçirə
bilərlər; ağıl və əllərin birliyi, onların qüvvələrinin konsentrasiyası demək
olar ki, hər şeyə qadir ola bilər”.
Daniel Uebster (1782-1852), amerikalı siyasətçi,
1841-43 və 1850-52-ci illərdə ABŞ dövlət katibi.
Timbildinq - komanda daxilində səmərəli əlaqələrin
yaradılmasına və möhkəmləndirilməsinə, eləcə də
səmərəli komandanın qurulmasına yönəlmiş fəaliyyət toplusudur. İngilis
dilindən “Team Building” termini “komanda qurmaq” kimi tərcümə olunur.
Komandanın qurulmasına
aşağıdakılar daxil ola bilər:
- Korporativ biznes təlimləri;
- Öyrədici və rollu oyunlar;
- İdman oyunları;
- Tapşırıqlar;
- Korporativ aktiv istirahət;
- Ustad dərsləri.
Timbildinqin əsas vəzifəsi səmərəliliyin
artırılmasıdır. Timbildinqin məqsədi heyət arasında birlik hissi yaratmaqdır.
Komanda quruculuğu biznes kontekstində geniş istifadə olunan və komandanın fəaliyyətini
yaratmaq və təkmilləşdirmək üçün geniş spektrli fəaliyyətlərə tətbiq edilən
termindir. Komanda işi metodları ideyası idman dünyasından götürülmüş və 20-ci əsrin
60-70-ci illərində idarəetmə təcrübəsinə fəal şəkildə daxil edilməyə
başlamışdır. Hal-hazırda komanda quruculuğu şirkətin hərtərəfli inkişafını təmin
edən korporativ idarəetmənin ən perspektivli modellərindən biridir və kadrların
idarə olunması üçün ən təsirli vasitələrdən biridir. Komanda quruculuğu, fəaliyyətlərinin
nəticələrinə görə birgə cavabdeh olan və komandada əməyi bərabər bölən müxtəlif
ixtisasların bərabər mütəxəssislər qruplarının yaradılmasına yönəldilmişdir.
Timbildinq komandada problemlərlə qarşılaşmış və vəziyyəti kökündən
yaxşılaşdırmaq niyyətində olan lider üçün lazımdır. Məlumdur ki, komanda öz məqsədlərinə
bir-biri ilə rəqabət aparan fərdlərdən daha tez və daha səmərəli nail olur.
Komanda qurmaq nədir və bunu necə etmək olar?
Timbildinq - komanda qurmaq ideyası II Dünya
Müharibəsi zamanı Britaniya hərbçiləri arasında yaranıb. Eyni bölmənin əsgərlərinə
qarşılıqlı əlaqəni öyrətmək üçün oyunlar təşkil olunurdu. Döyüş meydanındakı həyat
bundan asılı idi. Müharibədən sonrakı dövrdə komanda yaratmaq ideyası menecerlər
tərəfindən qəbul edildi. Komanda qurmaq nədir? Bu, ayrı-ayrı mütəxəssislər üçün
ümumi məqsədlərə nail olmağa yönəlmiş komanda yaratmaq üçün bir yoldur.
Maraqlıdır ki, bu zaman həvəskarlar əksər hallarda peşəkarlardan daha böyük
uğur qazanırlar. Məsələn, Pifaqor kəşflərinə görə deyil, təşkilatçılıq qabiliyyətinə
görə məşhur riyaziyyatçı olmuşdur. Öz ətrafına üzvləri riyaziyyat öyrənən və
ona bir lider kimi hörmət bəsləyən bir komanda toplamışdı. Nəticədə bütün kəşflər
onun adını tarixdə əbədiləşdirən Pifaqora aid edildi. XX əsrdə menecerlər qeyd edirdilər ki, heyətdə
çoxlu peşəkarların olması vacib deyil, lakin onlar biznes uğurunun həyat məsələsinə
çevriləcəyi insanları işə götürə və bununla da şirkətin çiçəklənməsini təmin edə
bilərlər. Beləliklə, biznes bir qrup işçini ümumi nəticə ilə maraqlanan bir
komandaya çevirmək ideyası ilə gəldi. Komanda qurmağın mahiyyəti nədir? Onun vəzifəsi
işçiləri birləşdirməkdir, Alyona Mosyagina “Timbildinq öz əllərinlə” adlı kitabında
qeyd edir: “Bir qrup işçidə insan özünü pul qazanmağa gəlmiş işçi kimi hiss
edir və bir komandada onun üçün bütövlükdə biznesin uğuru önəmlidir. Belə işçi
birdəfəlik gəliri şirkətin yaşaması üçün vacibdirsə, qurban verməyə hazırdır.
Bunun müqabilində o, əmək haqqının artırılmasını deyil, xidmətlərinin
tanınmasını istəyəcək”. Bir qrup işçi standart hərəkətlər etməyə meyllidir və
heç bir yeniliyi qəbul etmir və komanda daha böyük nəticələr əldə etmək üçün hər
birinin fərdi bacarıqlarından istifadə edir. Çox vaxt menecer qrupdakı dəyərli
işçinin niyə bəyənilmədiyini başa düşmür və onun nöqteyi-nəzərindən bəzi yeni
başlayanlar fikir lideri hesab olunur. Komandada qarşılıqlı əlaqə menecerin
müdaxilə etməməsi üçün qurulur, çünki bütün münaqişələr onun iştirakı olmadan həll
olunur. Üstəlik, fikir ayrılığı yaranarsa, onlar qarşıdurmaya deyil, yeni
ideyaların yaranmasına gətirib çıxarır. Bu gün komanda işi hər hansı bir işdə
uğur əldə etməyin vacib komponentidir. Komanda qurmaq effektiv komanda
yaratmağın bir yoludur. Müasir dünyada onu liderin arsenalında zəruri alətə
çevirən amillər var. Niyə komanda qururuq? Abraham Maslow “İnsanları və
komandaları təşviq etmək” kitabında yazır:“Komandada birlik hissi yaratmaq.
Buna işçilər tərəfindən kompleks tapşırıqların birgə yerinə yetirilməsi yolu ilə
nail olunur. Fəal birgə fəaliyyətlər vasitəsilə komandada inam və qarşılıqlı
anlaşma ruhunu inkişaf etdirmək mümkündür. Rəqabət atmosferi əvəzinə komanda
işi və ya komanda oyunları vasitəsilə birlik hissi yaradın. Hər bir işçinin
istedadını üzə çıxarın. Bundan əlavə, komandanın qurulması idarəetmədə inam
yaratmağa kömək edir. Bir qayda olaraq, məqsəd liderin adi komanda üzvləri ilə
birlikdə komandanın qurulmasında iştirak etməsi səbəbindən əldə edilir”.
Komanda quruculuğunun növləri və onun həyata keçirilməsi qaydaları komandanın
qurulması və onu həyata keçirən təşkilatların bir çox təsnifatları mövcuddur.
Onun ən təsirli növləri haqqında daha ətraflı danışaq. İdman və ekstremal
yarış, dırmanma, dağ çaylarında üzmə, dənizin dərinliklərinə enmə və komanda
idmanı komanda qurmağın ən populyar növlərindən biridir. Komanda vaxtının çox
hissəsini qapalı məkanda keçirirsə, ətraf mühitin dəyişməsi ilə bağlı istənilən
fəaliyyət faydalı olacaq. Eyni zamanda oturaq işə alışmış insanlar fiziki səy,
adrenalin tələsikliyi və sağ qalmaqla bağlı mürəkkəb tapşırıqları yerinə
yetirirlərsə, bu, komandanı ən yaxşı şəkildə bir araya gətirir. Ofis “planktonu”
hesab edilən insanlar ekstremal şəraitdə özlərinin gözlənilməz tərəflərini göstərə
və fikir liderinə çevrilə bilərlər. İntellektual və psixoloji timbildinq
qurulması məqsədi ilə komanda üzvlərini ekstremal şəraitə salmaq həmişə lazım
deyil. Bəzən tanımadığı bir mühitdə özünüzü ifadə etmək kifayətdir. Buna görə də,
komanda quruculuğunun ən populyar elementlərindən biri intellektual oyunlar,
kvestlər, şəhər mühitində foto ovçuluq və birgə əl işləridir. Bu tip komanda
qurmaq fiziki səy tələb etmir, rahat şəhər mühitində olmağa və eyni zamanda
komanda üzvlərinə effektiv şəkildə açılmağa imkan verir. Yaradıcı birgə
yaradıcılıq qeyri-adi şəraitdə istedadlarınızı üzə çıxarmağa və özünüzü ifadə
etməyə kömək edir. Teatr və musiqi tamaşaları, ədəbi gecələr, rəqs müsabiqələri,
tarixi modelləşdirmə komanda üzvlərinə adi ofis mühitində deyil, yeni görünüşlə
baxmağa kömək edir. Timbildinq yaratmağı necə aparmaq olar? Əsas prinsipləri
xatırlayın: qarşınıza aydın bir məqsəd qoyun. Komandanın qurulması bir neçə
problemin həllinə yönəlib, lakin onu səmərəli şəkildə həll etmək üçün bir
problem üzərində cəmləşməyə yönəlir. Məqsədi komandaya söyləmək lazımdır ki,
işçilər planlaşdırılan tədbirin adi korporativ tədbirdən nə ilə fərqləndiyini
başa düşsünlər. Senari üzərində işləyin. Komandanın qurulması 3 hissədən ibarət
olmalıdır: psixoloji isinmə, əsas hissə, yekun. Bu hissələrin hər biri əvvəlcədən
düşünülməlidir. İşçilərə və ya məktəblilərə fasilə verin. Komandanın qurulması
problemlərin həlli ilə bağlı olsa da, işçilər (məktəblilər) iş gününün davam
etdiyini hiss etməməlidirlər. Yerinə qərar verin. O, bütün işçiləri yerləşdirməli
və mümkün qədər rahat olmalıdır. İşçilərin üstünlüklərini öyrənmək və nəzərə
almaq da eyni dərəcədə vacib olacaqdır. İşçilərin hər hansı bir allergiyası
olub-olmadığını, hər birinin nə yeyib-içməyə üstünlük verdiyini əvvəlcədən öyrənin.
Bu halda hər bir işçi özünü rahat hiss edəcək, bu da tədbirin müsbət nəticəsini
təmin edəcək.
Komanda qurmaq bu gün ən məşhur biznes vasitələrindən
biridir. Bu, eyni anda bir neçə problemi həll etməyə kömək edir - effektiv
kommunikasiyalar qurmaq və işçiləri rahatlaşdırmaq. Komandanın qurulması
komandanın məhsuldarlığı azaldıqda lazımdır, lakin komanda yalnız iki nəfərdən
ibarət olsa, bu kömək etməyəcəkdir.
Timbildinq - kollektiv komanda qurma vasitəsidir...
“Yaxşı qardaşlıq hər sərvətdən qiymətlidir” məsəlində
ifadə olunan xalq hikmətini xatırlayırsınızmı? Doğrudan da, hər hansı bir işdə
uğur o zaman təmin edilir ki, onu həyata keçirən insanlar ümumi məqsədlə birləşsinlər
və onların komandası birgə fəaliyyət göstərsinlər. İstənilən komandada (şagird,
müəllim) qrup birliyi ilə bağlı sual yaranır. Bu sual vacibdir, çünki təlimin
effektivliyi, eləcə də komanda üzvlərinin psixoloji rahatlığı birlik dərəcəsindən
asılıdır. Təhsil müəssisəsində timbildinq həm şagirdlər, həm də müəllimlər
arasında komanda ruhu yaratmaq üçün nəzərdə tutulmuş tədbirdir.
“Komanda” və “kollektiv” anlayışlarının fərqi:
-Tədris işi, ictimai fəaliyyətdə ümumi məqsədlər
naminə insanlar kollektivdə birləşirlər. İstənilən öz qayda-qanunu, ənənələri
olan insan qruplarını kollektiv adlandırmaq olar. Adətən belə kollektivlərin
üzvləri şəxslərarası və ümumi vəzifələrə görə biri-biriləri ilə bağlı olurlar.
-Komanda isə ümumi məqsəd, maraq və istəkləri ilə
bağlı olan insan qruplarıdır.
Timbildinq - kollektiv birliyinə istiqamətlənmiş
korporativ hadisədir. Qaydalarına görə bu, komanda oyunlarına və psixoloji
treninqə əsaslanan birgə iş və ümumi məqsəd naminə edilir.
Timbildinqin növləri bunlardır:
1.Kommunikativ
2.Fəaliyyətə əsaslanan
3.Problemin həllinə
yönəlmiş.
1.Kommunikativ timbildinqin məqsədi:
-Şəxsiyyətin kommunikativ bilik və bacarıqlarının
formalaşdırılması.
2.Fəaliyyətə əsaslanan timbildinqin məqsədi:
-Komanda oyunları, ekskursiyalar, yürüşlər, idman
komanda yarışları, intellektual oyunlar (kvizlər), kvestlər, şəhər şəraitində
foto ovlar, bədii yaradıcılıq ( teatr, musiqi tamaşalarından səhnələr, ədəbiyyat
gecələri, rəqs konkursları, tarixi modelləşdirmə və s.) üzvlərə məsələyə eyni
baxışdan deyil, müxtəlif yeni baxışlardan baxmağa kömək etmək.
3.Problemin həllinə və ya fəaliyyətə yönəlmiş
timbildinqin məqsədi:
-Qrupdaxili qarşılıqlı münasibətləri
aydınlaşdırmaq, iştirakçılarda liderlik bacarığını üzə çıxarmaq. İştirakçılara
qarşılıqlı fəaliyyətdə öz şəxsi keyfiyyətlərini üzə çıxarmaqda kömək etmək.
Üzvlərin zəif və güclü tərəflərini göstərmək.
Beləliklə, timbildinq – bu aktiv dincəlmək deməkdir
və həm də özünü inkişaf etdirmək üçün, özünə güvənlik üçün vahid bir komanda ilə
tədbirdir. Timbildinq individual (fərdi) bacarıq və imkanların üzə
çıxarılmasıdır. Şəxsiyyətin kollektivdə formalaşması və püxtələşməsi, müsbət
keyfiyyətlərinin (kollektivçilik, əməkdaşlıq bacarığı, kommunikativlik
bacarığı, özünüdərk etmə, yaradıcılığa maraq hisslərinin inkişafı və s. və il.)
formalaşdırılmasıdır.
Timbildinq bir çox effektiv komanda və kollektiv
bacarıqlar arsenalını üzə çıxarır. Bütün bunlar üçün;
1) Gözləntiləriniz haqqında danışın
2) Kollektivinizdəki üzvlərə hörmətlə yanaşın.
Kollektiv o zaman yaxşı olar ki, həmin kollektivdə istedad və bacarıqlara hörmət
edilir.
3) Əlaqəlar qurun. Çalışın birgə məqsədləri olan
insanlar biri-birilərinə qarşı münasibətdə rəğbətləndirilsinlər.
4) Pozitivliyi sevin. Yaxşı görülmüş işlər haqqında
çox danışın. Pozitivlik fəaliyyətin ən yaxşı motovasiya üsuludur.
5) Ünsiyyət qurun. Kollektiv və şagirdlərlə tez-tez
fikir mübadiləsi aparın. Ünsiyyət olmadan möhkəm iş birliyi qurmaq mümkün
deyil.
6) Hər bir yaxşı fəaliyyətə görə rəğbətləndirin. Elə
üsul seçin ki, hamı görsün ki, əzmkarlıq və zəhmət qiymətləndirilir.
Timbildinq tədbirlərinin təşkilinə dair bir-neçə
qayda:
-Dəqiq məqsəd seçin. Timbildinq bir-neçə məsələnin
həllinə yönəlir. Lakin ən yaxşısı bir məsələnin həllinə köklənmək lazımdır ki,
məsələ keyfiyyətli həll edilə bilinsin.
- Tədbirin formasını fikirləşin və ssenarisini
hazırlayın. Timbildinq üç hissədən ibarət olmalıdır: 1)Psixoloji “isinmə”.
2)Əsas hissə. 3)Yekun.
-Tədbirin mövzusu və formasından asılı olaraq
yerini dəqiq müəyyənləşdirin. Tədbir bütün iştirakçılar üçün əlverişli
olmalıdır.
-Ehtiyac olarsa mütəxəssislər dəvət edə bilərsiniz.
Onlar öz təcrübələrini bölüşməklə tədbiri daha ahəngdar edə bilərlər.
-Təhcizatı yaddan çıxarmayın.
Beləliklə,
dostlar gəlin birlikdə öyrənək və öyrədək! Təşəkkürlər.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat və resurslar:
1.Мосягина А.Ю. Тим-билдинг своими руками. Иркутск:
Издательство «Сибиряк», 2013. PDF
2.https://www.nur.kz/family/self-realization/1763078-cto-takoe-timbilding/
3.https://ru.wikipedia.org/wiki/Командообразование
4.https://www.litres.ru/book/abraham-maslou/prodvizhenie-ludey-i-komand-29261865/
5. bit.ly/3NUs86H
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı İnternet
resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji Mühazirələr”inin
(2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi, Təhsildə
inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI
siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).


UNESCO Beynəlxalq Mərkəzinin nəzdində fəaliyyət göstərən Beynəlxalq Ədəbiyyat və Jurnalistika Akademiyası (МАЛiЖ)