İsgəndəriyyə kitabxanası - indiki Misir dövləti ərazisində
yerləşən, qədim tarixin ən böyük və ən vacib kitabxanalarından biri olmuşdur. İsgəndəriyyə
kitabxanasının Misir fironu I Ptolemeyin təşəbbüsü nəticəsində tikildiyi bir
çox tarixçilər tərəfindən iddia olunur. Həmin iddialara əsasən, bu kitabxanın
tikilməsində əsasən Peripatetiklər, xüsusi ilə də iki qədim ictimai xadim
Lampsakuslu Straton və Falerli Demetrius yaxından iştirak etmişlər. Digər mənbələrdə
iddia olunur ki, kitabxana I Ptolemeyin dövründə deyil, əslində onun oğlu II
Ptolemeyin hakimiyyəti illərində tikilib istifadəyə verilmişdir. İsgəndəriyyə
kitabxanasının tikilməsinin əsas məqsədi, dövrünün bütün məlumatlarının bir yerə
toplanması və papirus köçürülməsi vasitəsi ilə orada qorunub saxlanması idi.
Yunan əsilli filosof Qalenin dediklərinə görə, hətta gəmilər vasitəsi ilə
limana gətirilən bütün növ kitablar xüsusi olaraq bu kitabxanada “Gəmilərdən gətirilən
kitablar” adlı ayrıca bölmələrdə saxlanılır, köçürülmələri isə öz sahiblərinə
geri qaytarılırdı.
Böyük
İsgəndəriyyə kitabxanasının dağıdılması qədim dünyanın ən böyük itkilərindən
biri adlandırılır. Onun rəflərində Assuriya, Yunanıstan, Misir, Hindistan və o
dövrün bir çox digər sivilizasiyalarından bir milyona yaxın sənəd saxlanılırdı.
Qədim dünyanın ən böyük şəhərlərindən biri olan İsgəndəriyyə şəhərinin əsası Misiri
fəth etdikdən sonra Makedoniyalı İskəndər tərəfindən qoyulmuşdur. Eradan əvvəl 323-cü
ildə İskəndərin ölümündən sonra Misir onun tərəfdaşlarından biri olan Ptolemeyin ixtiyarına keçdi. Məhz Ptolemeyin dövründə
yeni qurulan İsgəndəriyyə Misirin paytaxtı olaraq qədim Memfis şəhərini əvəz
etdi. Bu, onun yüksəlişinin başlanğıcı oldu. Lakin heç bir sülalə öz təbəələrinin
dəstəyi olmadan uzun müddət yaşaya bilməz və Ptolemeylər bunu yaxşı başa
düşürdülər. Beləliklə, erkən Ptolemey padşahları müxtəlif yollarla öz
hökmranlıqlarını qanuniləşdirməyə çalışırdılar, o cümlədən firon rolunu öhdəsinə
götürmək, Yunan-Roma Serapis məbədini qurmaq və elm və təhsilə himayədarlıq etmək
(yeri gəlmişkən, sərvətlərini nümayiş etdirmək üçün yaxşı bir yoldur). Məhz bu
himayə Ptolemey tərəfindən böyük İsgəndəriyyə kitabxanasının yaradılmasına səbəb
oldu. Əsrlər boyu İsgəndəriyyə kitabxanası qədim dünyanın ən böyük və ən mühüm
kitabxanalarından biri olmuşdur. Bütün sivilizasiyalardan dövrün böyük mütəfəkkirləri,
alimləri, riyaziyyatçıları, şairləri burada təhsil alıb fikir mübadiləsi
aparmışlar. Rəflərdə 700.000-ə qədər papirus saxlanılırdı. Lakin dünyanın ən
böyük faciələrindən biri nəticəsində kitabxana əbədi olaraq itirildi və alimlər
onun necə məhv edildiyi barədə hələ də ümumi razılığa gələ bilmirlər.
İsgəndəriyyə kitabxanasının məhvi ilə bağlı üç nəzəriyyə
mövcuddur:
I Nəzəriyyə: Yuli Sezar
Bəlkə də onun məhv edilməsi ilə bağlı ən maraqlı məlumatlardan
birini Roma tarixçiləri vermişlər. Bir neçə müəllifin fikrincə, İsgəndəriyyə kitabxanası
eradan əvvəl 48-ci ildə İsgəndəriyyənin mühasirəsi zamanı Yuli Sezar tərəfindən
təsadüfən yandırılmışdır. Plutarx bu barədə yazır: “Düşmən onun (Yuli Sezarın)
dəniz ilə əlaqəsini kəsməyə cəhd edən zaman, o (Yuli Sezar) bu təhlükədən
sovuşmaq üçün öz gəmilərini yandırmağa məcbur qalır və bunun nəticəsində
limandan başlamış yanğın buradan da idarəolunmaz şəkildə kitabxanaya keçir və
onun məhv olmasına səbəb olur” (Плутарх, Избранные жизнеописание, Т. II, M.,
1990. стр. 477). Lakin coğrafiyaşünas Strabonun İsgəndəriyyənin Sezar tərəfindən
mühasirəyə alınmasından təxminən 30 il sonra qeyd etdiyi kimi, kitabxananın düz
yanında yerləşən İsgəndəriyyə muzeyi ziyan görmədiyi üçün bu hesab şübhəlidir.
Lakin Strabon İsgəndəriyyə kitabxanasının özündən bəhs etmir və beləliklə, onun
yandırılmasında Sezarın məsuliyyət daşıdığı iddiasını dəstəkləyir. Bununla belə,
kitabxana muzeyin əlavəsi olduğundan və Strabon onu təsvir etdiyindən,
Strabonun dövründə kitabxananın hələ də mövcud olması fakt kimi qalır. Çox
güman ki, Strabon kitabxana haqqında danışmağa ehtiyac duymayıb, çünki o, muzey
haqqında danışır və ola bilərdi ki, kitabxana o vaxtlar elmi mərkəzi kimi fəaliyyət göstərmirdi. Burada
“büdcə ixtisarı” ideyası daha çox görünür. Bundan əlavə, “Sezar yanğını”
kitabxananı yox, əlyazmaların saxlandığı limanın yaxınlığındakı anbarları məhv
etdiyi fikri irəli sürülmüşdür.
II Nəzəriyyə: Xristianlar
Yanğının ikinci mümkün günahkarı eranın IV əsr
xristianlarıdır. 391-ci ildə imperator Fedosiy bütpərəstlik ayinlərini rəsmi olaraq qadağan
edən fərman verdi. Beləliklə, İsgəndəriyyədəki Serapis məbədi dağıdıldı və
xristian kilsəsinə çevrildi. Bu zaman bir çox sənədlərin məhv edildiyi güman
edilir. Ancaq bu, İsgəndəriyyə kitabxanası deyildi və baxmayaraq ki, Serapis məbədində
İsgəndəriyyə kitabxanasının sənədlərinin
təxminən on faizinin saxladığı hesab edilir. Amma heç bir qədim mənbə bu müddət
ərzində hansısa kitabxananın dağıdılmasından bəhs etmir. Buna görə də IV əsr
xristianlarının İsgəndəriyyə kitabxanasını dağıtdıqlarına dair heç bir tutarlı sübut
yoxdur.
III Nəzəriyyə: Müsəlmanlar
İsgəndəriyyə kitabxansının dağıdılmasının digər
ehtimal olunan günahkarı müsəlman xəlifəsi Ömər də ola bilər. Bu nəzəriyyəyə görə,
hansısa bir “İoann Qrammatik” (490-570) Əmir adlı qalib müsəlman sərkərdəsindən
“hökmdar kitabxanasından kitablar” istəyir. Əmir isə Ömərə müraciət edir və Ömər
cavab verir: “Əgər bu kitablar Qurana uyğundursa, bizim onlara ehtiyacımız
yoxdur, əgər Qurana ziddirsə, onları məhv edin”. Bu nəzəriyyə ilə bağlı ən azı
iki problem ortaya çıxır. Birincisi, burada heç bir kitabxanadan söhbət getmir,
yalnız kitablardan söhbət gedir. İkincisi, bu hekayə Suriyalı xristian yazıçı tərəfindən
yazılmışdır və heç şübhəsiz ki, xəlifə Ömərin adını ləkələmək üçün
uydurulmuşdur.
Sirr sirr olaraq qalır
Təəssüf ki, arxeologiya bu sirrə çox böyük töhfə
verə bilməmişdir. İsgəndəriyyədə papiruslara nadir hallarda rast gəlinir, bəlkə
də iqlim şəraiti üzvi materialın qorunması üçün əlverişsizdir. İsgəndəriyyə kitabxanasının
qalıqları isə heç vaxt aşkar edilməmişdir. Bu, İsgəndəriyyədə bu gün də məskunlaşmanın
olması və arxeoloqlara yalnız xilasedici qazıntılar aparmasına icazə verilməsi
ilə bağlıdır. Çoxlarının qədim dünyanın ən böyük kitabxanası hesab etdiyi
kitabxananın dağıdılmasında bir nəfəri və ya bir qrup insanı günahlandırmaq
rahat olsa da, bu, bəlkə də həddən artıq sadələşdirmədir. Çox güman ki, İsgəndəriyyə
kitabxanası heç yanmayıb, zamanla tədricən tərk edilib. Kitabxana Ptolemeylərin
gücünü nümayiş etdirmək üçün yaradılmışdı və onda onun tənəzzülü də iqtisadi
deqradasiya ilə əlaqələndirilə bilər. Ptolemey Misiri əsrlər boyu tədricən durğunlaşdığından,
bu, kitabxananın vəziyyətinə də təsir göstərə bilərdi. Əgər İsgəndəriyyə
kitabxanası eranın ilk əsrlərinə qədər mövcud olubsa, deməli, Roma dünyanın
yeni mərkəzinə çevrildiyindən kitabxananın “qızıl gün”ləri keçmişdə qalıb.
Müasir İsgəndəriyyə kitabxanası
2002-ci ildə İsgəndəriyyə kitabxanasının tarixi əzəmətini bərpa etmək və həmçinin azad biliyin qazanılmasına zəmin yaratmaq üçün onun tarixən yerləşdiyi təxmin edilən yerdə müasir İsgəndəriyyə kitabxanası tikilib istifadəyə verilmişdir. Bu kitabxananın tikilməsi nəticəsində Misirdə dövlətdən asılı olmayan yeni ictimai təhsil sisteminin təskilinə zəmin yarandı. Kitabxananın əsas oxu zalı 20.000 kv.m-dir və 8 milyona qədər kitabın saxlanılmasını təmin edə biləcək rəflərlə təmin olunmuşdur.
Mənbə: https://bit.ly/3seYHEc
Rus dilindən tərcümə və əlavələr etdi:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).