Mixael Laytman yazır:
İnsan
Yaradanın kölgəsidir
“Ali
aləmlərin dərk edilməsi” kitabından fraqmentlər
Yaradanın bizi razı salmaq üçün hansı səbəblə yaratması sualına
cavab verə bilmərik, çünki bu sual yaradılışın başlanğıcından əvvəlki prosesə
aiddir və biz, bizə vəhy olunanların
maksimumunu, yəni bundan sonrasını dərk edirik. Yaradılışı dərk etdiyimiz ilk
addım Yaradandan gələn həzz hissidir.
Ona görə də Onu dərk edənlər yaradılış məqsədini “Yaradanın məxluqları
sevindirmək istəyi” adlandırırlar. Bu səviyyədən yuxarı olan bütün suallar
bizim qavramamız xaricindədir. İnsan daim yadda saxlamalıdır ki, bizim bütün
anlayışlarımız və biliklərimiz yalnız şəxsi dərkdən qaynaqlanır. Bizdə
olan yeganə şey həzz almaq istəyimizdir. Bədənimizin, onun qabiliyyətlərinin,
zehnimizin, bütün tərəqqilərimizin hamısı bizim yaratdığımız, icad etdiyimiz,
axtardığımız, zəruri, dəbli, hörmətli və s. kimi qəbul etdiyimiz müxtəlif
obyektlərdən həzz almaq istəyimizə xidmət etmək üçündür. Bütün bunlar, harada
olmağımızdan asılı olmayaraq, hər zövqə və davranışa görə daim həzz ala bilmək
üçündür. Zövq almaq istəyinin sonsuz müxtəlifliyindən şikayət edə bilmərik.
Yaradanın tək yaratması kifayət idi ki, daha sonra özümüzü müstəqil (arzu edən)
varlıqlar kimi hiss edək və yeganə instinktimiz - maksimum həzzi seçmək
instinkti əsasında müstəqil hərəkət edə bilək. Maksimum həzzin seçimi bütün
zehni, şüuraltı, fiziki, əxlaqi və bir çox digər məlumatların, imkanların,
yaddaşın bütün səviyyələrdə - atomik, molekulyar, bioloji, heyvani-cismani və
digərlərindən tutmuş ağılımızın ən yüksək qabiliyyətlərinə qədər cəlb edilməsi
ilə baş verir. Sadə bir misal: insan pulu sevir, amma ölüm təhlükəsi altında
bütün var-dövlətini quldura verməyə hazırdır. Beləliklə, o, həyatda qalmaq üçün
bir ləzzəti - var-dövlətdən - başqasına, daha da böyük zövqə dəyişir. İnsan
sonda indiki halı ilə müqayisədə fayda verəcəyinə əmin deyilsə, bir əməli yerinə
yetirmək qeyri-mümkündür. Üstəlik, qazanc hər hansı formada, istənilən formada
ola bilər, amma əsas odur ki, son həzz indiki həzzdən daha çox olsun. Yalnız
bundan sonra insan nə isə edə bilər. İnsanın eqoizmdən həzz alması, nəi isə qəbul
etmək və ya fədakarlıqdan, bəxş etməkdən nə fərqi var? Məsələ burasındadır ki,
eqoizmdən istifadənin qadağası eyni vaxtda hiss olunan utanc hissi ilə bağlıdır
ki, bu da mütləq alıcıda yaranır. Amma əgər verənin xatirinə alırsa, heç utanmaz
və bu zövq mükəmməldir. “Ümumi ruh” və ya “ilk insan” adlanan ilkin ruhi yaradılış
Yaradandan böyük zövq alarkən öz planlarında belə bir inqilab edə bilmədiyi
üçün 600.000 hissəyə (ruhlara) bölünmüşdür. Hər bir hissə, hər bir ruh eqoizm şəklində
bir “yük” alır ki, onu da islah etmək lazımdır. Bütün hissələr düzəldildikdə,
onlar yenidən “ ümumi islah edilmiş ruh”a birləşəcəklər. Ümumi ruhun bu vəziyyəti
islahın sonu adlanır (“qmar tikkun”). Bu, bizim dünyamızda insanın azacıq bir pulu oğurlamaqdan, kiçik bir həzzdən
və ya cəza qorxusu və ya utancdan qoruya bilməsinə bənzəyir, lakin həzz onun
bütün müqavimət qüvvələrindən daha böyükdürsə, sonra özünü saxlaya bilmir və
oğurluq edəcəyinə əmin olur. Buna görə də, ruhu çoxlu hissələrə və hər bir hissəsini
insan bədənində təkrar istifadə edilə bilən paltarlar şəklində bir çox ardıcıl
iş mərhələlərinə və insanın hər bir vəziyyətini təbiətimizi dəyişdirmək
arzusunda bir çox eniş-yoxuşlara ayıraraq, eqoizmə qalib gəlməyimiz üçün Yaradan
bizə azad iradə şərtləri verir. Eyni zamanda, biz dünyanın mənzərəsini sırf fərdi
olaraq qavrayırıq və baş verən hər şeyə öz şərhimizi veririk. “Nə qədər insan,
bu qədər fikir” qaydası hər birimizin unikallığını vurğulayır. Buna görə də,
hisslərini dinləyən insan “insan Yaradanın kölgəsidir” prinsipinə uyğun olaraq
Yaradanla dialoqa başlaya bilər. Yəni, kölgə insanın hərəkətinə uyğun hərəkət
etdiyi kimi, kölgənin bütün hərəkətləri də yalnız insanın hərəkətlərini təkrarlayırsa,
insanın daxili hərəkətləri də istəkləri,
qavrayışları, bütün mənəvi mahiyyəti, dünyaya baxışı - təkrar hərəkətlər,
arzular, şəxs - Yaradan münasibətlərindədir. Ona görə də insanda birdən-birə
Yaradanı hiss etmək istəyi yaranarsa, dərhal başa düşməlidir ki, bu, onun heç
bir hərəkətinin nəticəsi deyil, Yaradanın ona doğru bir addım atması və insanın
cazibə, istək hiss etməsinin nəticəsidir. Yolun əvvəlində Yaradan insana hər
fürsətdə müraciət edir, onda ruhi duyğulara həvəs yaradır. Amma hər dəfə
Yaradan insana verilən cazibəyə insanın özündən eyni reaksiyanı gözləyir. Yəni
insan anlasa ki, Yaradanı necə hiss etmək istəyirsə, Yaradan da onu hiss etmək
istəyəcək və bu hissləri özündə inkişaf etdirib gücləndirməyə çalışırsa,
bununla da Yaradana doğru hərəkət edə bilər. Qəlb adlanan istək və xassələr
Yaradanla tam birləşir, bununla da insan, qəlbini Yaradanın nuru ilə doldurmağa
şərait yaradır.
Mənbə: https://bit.ly/3qGPxiS
Rus dilindən tərcümə:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).