“Hər bir uşaq məktəb həyatı keçməlidir. Məktəb həyatı təkcə təhsil vermir, eyni zamanda, bu, yüksək tərbiyə ocağıdır”. Heydər Əliyev
“Məktəbəqədər təhsilin fəlsəfəsinə dair...” adlı məqaləm Moderator az. saytında (//www.moderator.az/news/175337.html) çap olunmuşdu. O zamanları Parlamentdə “Məktəbəqədər təhsil haqqında” qanun layhiəsi müzakirəsi edilirdi. Bu qanunla təhsilimizə möhkəm bünövrə qoyulurdu. Bu yazı ilə mən də müzakirələrə dolaysı ilə qoşuldum. Məqsədim cəmiyyətdə kök atmış “mən” düşüncəsini təhsil və tərbiyə vasitəsi ilə “biz” düşüncəsinə çevirmək idi. Hesab edirəm ki, “mən” düşüncəsində totalitarlıq, ”biz” düşüncəsində isə liberallıq vardır. “Biz” kəlməsinin hikməti böyükdür. ABŞ-ın 44-cü prezidenti Barak Obama 45-ci prezident Donald Trampa xeyir-dua məktubunda yazmışdı: "Amerika hansısa bir şəxsin layihəsi deyil. Bizim demokratiyada ən güclü söz "biz" kəlməsidir”. Üstəlik Obama "biz xalqıq" (ABŞ Konstitusiyasının ilk sözləri), "biz qalib gələcəyik" (məşhur ingilis xalq mahnısı) fikrlərini də məktuba əlavə etmişdir. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Heydər Əliyevin 80 illik yubleyinə həsr etdiyim “Təhsilimiz Dünən bu Gün və Sabah” (Bakı-2003) kitabımın 93-cü səhifəsində, B.Obamanın istinad etdiyi “Biz qalib gələcəyik” (We shall overcame) xalq mahnısı 15 il öncə çap edilmişdi:
Biz
qalib gələcəyik
Bir
gün gələcək ki,
Biz
qalib gələcəyik!
Qısası, hər yerdə, hər işdə qalib gəlmək
üçün “mən” yox, sehrli “biz” kəlməsindən
istifadə etsək yaxşıdır. “Biz” düşüncəsini tərbiyə vasitəsi ilə uşaqlara ötürməliyik. “Mən” düşüncəsi inişafımızı ciddi ləngidir.
Qohumluq, yerliçilik, rüşvət “mən” düşümcəsindən qidalanır. Eşitdiyimə görəABŞ
-da deyirlər: “biz uşaqlarımızın xöşbəxliyi qədər, xoşbəxtik. Uşaqların düzgün
tərbiyyəsi cari məsələ deyil, xüsusi əhəmiyyət daşıyan məsələdir. AR Prezidenti İlham Əliyev YAP-ın 7-ci
qurultayında (5.03.21) tərbiyə ilə bağlı dəyərli fikirlər söylədi: “Gənc nəslin
tərbiyə edilməsi hər bir dövlət üçün xüsusi əhəmiyyət daşıyan məsələdir. O ölkələrdə
ki, bu məsələyə fikir verilmir, o ölkələr vaxt keçdikcə böyük problemlərlə üzləşə
bilərlər. Çünki dünyada gedən proseslər deməyə əsas verir ki, bəzi yerlərdə bu
proses kortəbii şəkildə aparılır. Belə olan halda, əlbəttə ki, gələcəkdə - 10
ildən, 20 ildən sonra çox ciddi problemlər yaşana bilər. Əgər gənc nəsil tərbiyə
edilməsə, əgər gənc nəslə ümumbəşəri dəyərlər aşılanmasa, o zaman gələcəkdə
problemlər qaçılmazdır.” Uşaq böyüdükcə həm lazımı biliklərə yeyələnməli, həm də
tərbiyə almalıdır. Zənimcə öyrətmə prosesinin subyekti öyrəncninin özü,
valideyini və öyrətməndir. Tərbiyə prosesinin subyekti isə valideyin və öyrətməndir.
Biliyin qiymətləndirilməsi ilə bağlı silsilə məqalələrimdə təhsilin keyfiyyətinə
nəzərət etmək üçün “keyfiyyət faktoru” adlı meyarından istifadə edilmişdir. Ənənəvi
qiymətləndirmə meyarından fərqli olaraq, bu meyar öyrəncinin bildiyinin bilmədiyinə
olan nisbəti ilə ölçülür. Bu meyar üzbəüz (öyrənci-müəllim) qiymətləndirmə
üsulu qədər, ideal qiymətləndirməyə daha
yaxındır. Çünki, öyrəncinin bilmədikləri də qiymətləndirmədə nəzərə
alınır. Təhsil sisteminin təməl pilləsi məktəbəqədər və ilk təhsildir. Bu pilləni də düzgün qurmaq
üçün onun mahiyyətini anlamaq, başqa
sözlə onun fəlsəfəsini bilmək lazımdır. Bu fəlsəfəni yaratmaq üçün yeni anlayışa ehtiyac vardır. Bu işdə
“keyfiyyət faktoru” meyarından istifadə etmək olar. Tərbiyə fenomeni milli- bəşəri
sosial hadisə olduğundan bu meyar
kamillik meyarı adlandırılmışdır.Bu meyar ictimai mənafenin şəxsi mənafeyə olan nisbəti
ilə ölçülür və geniş intervalda dəyişir. Təzə doğulan körpənin kamilliyi sıfır,
ancaq hər şeyi bilən və hər şeyi görən (hakimi Mütləqi) Allahın kamilliyi
sonsuzdur. Tərbiyə və təhsil vasitəsi ilə kamillik faktorunun qiymətini
artırmaq olar. Və ya tərbiyə verməməklə məxrəci artırıb, kamilliyi azaltmaq
olar. Düsturundan görünür ki, nisbət nə qədər böyük olsa, cəmiyyət kamilləşər,
nə qədər kiçik olarsa cahilliyə doğru gedər.
Təqribən 50 il öncə məktəblərdə şagirdlərin tərbiyəsi də qiymətləndirilirdi.
Güman edirəm ki, bunun tədris
planlarından çıxardanlar, konspiroloji niyyətlə milli mənafeyə yox, istismarçı
qüvvələrin mənafesinə qulluq ediblər. Şərq dünyasında tərbiyə məsələsi əsrlər
boyu diqqət mərkəzində olub. Kamil insan
yetişdirmək İslam mədəniyyətinə və tarixi təcrübəyə əsaslanır. Hz. Məhəmmədin
”Allah əxlaqı ilə əxlaqlanın” kəlamı qiymətli örnəkdir…İslam mədəniyyətinin
kristallaşmış tərbiyə müddası çox sadədir: ”5 yaşına kimi uşağa qul ol; 5-15
yaş arası uşağı qul et; 15 yaşdan sonra uşaqla dost ol”. Bu yanaşmalar bu gün
üçün də yetərlidir. Qərbdə bu məsələ gec başlasa da, elmi əsaslarla həll
edilir. Yüz illər öncə V. Hüqo demişdir ki, uşaqları tərbiyə etmək üçün, anadan
yox, nənədən başlamaq lazımdır. Bu niyyətlə dayə praktikasından imtina edilib,
məktəbəqədər təhsil müəssisələri açıblar. Dayə tərbiyəsi ilə evdə böyüyən uşaq
düşünər ki: “qələm məmimdir”, “ana mənimdir” və bunun kimi. Ancaq uşaq bağçasıda sosiallaşan uşaq “sinif
bizimdir”, ”lövhə bizimdir”, “müəllim bizimdir” - düşüncəsi ilə böyüyür. Beləliklə,
son yüz illərdir ki, Qərbdə təhsilin və tərbiyyənin bünövrəsi əsasən elmi əsaslar
üzərində qurulub. Jean Piajetə (Jean Piaget) görə uşaqda düşüncə 2 yaşından
başlayır və 7 yaşına kimi inkişaf edir. Bu da məlumdur ki, uşaqların 10-11
yaşlarına qədər öyrəndikləri biliklər sərt yaddaşa yazılır. Bu yaş dövründə tərbiyəvi müddaların (bu
müddaların hamısı milli dəyərlərin toplumudur) bərk yaddaşa yazılır. Misal üçün
“əsla yalan danışma”, “haram yemə”, “oğurluq etmə”, ”danışanın sözün kəsmə” və
ya “zamana hörmət elə” kimi 15-20 tərbiyyə
müddalarını uşaqların sərt yaddaşına yaza bilsək, gələcəkdə cəmiyyətimiz daha
rahat yaşayar. Bu niyyətlə nümunə kimi Yapon Tərbiyə Manafestindən də istifadə
edərək öz təbiyyə sisemimizi yaratmalıyıq. “Məktəbəqədər təhsilin fəlsəfəsinə dair...” adlı məqalədə yazılmışdı: “Bizdə orta təhsil müəsisələri Qərbin möhtəşəm
məktəbləri ilə müqayisədə “alaçıq, yurt”
tiplidir, bünövrəsizdir. Cəmi beş uşaqdan biri məktəbəqədər təhsil müəssisələrinə
gedir. Finlandiyada bu göstrici 90,
Kanada isə 85 %-dir. Bu günlərdə KİV-lər ürəyi dağlayan xəbər yayıldı ki, ölkədə
500 uşaq bağçası başqa təyinatla fəaliyyət göstərir. Bu yerdə A. Makerenkonun dəyərli
fikri yada düşür: “Uşaqlar bizim gələcəyimizdir. Düzgün tərbiyyə - bizim xoşbəxt
gələcəyimiz, səhv tərbiyyə- bizim gələcək bəlalarımız, göz yaşlarımız və bizim
başqa insanlar qarşısında günahımızdır”. Günahımız böyükdü, düzəltmək lazımdır.
Şükürlər olsun indi vəziyyət belə deyil. Diqqətlə təhlil etsək görərik ki,
başımıza gələn müsübətlərin kökündə tərbiyədə buraxdığımız səhvlər durur. Məlumdur
ki, insanları ictimai və şəxsi mənafe
daşıyıcıları olmaqla iki qrupa bölünürlər. Ancaq zaman və mühit düşüncəni dəyişə
bilər. Eqoisti alturistə və ya tərsinə, alturisti eqoistə çevirə bilər. Hesab
edirəm ki, təhsil siyasətinin əsas məqsədi
ictimai mənafe ilə yüklənən gənclər yetişdirməkdir. Bu konsepsiyaya görə təhsil
“mən”-im mənafeimi yox, “biz”-im mənafemizi
qorumağı öyrətməli və tərbiyə etməlidir.
Qoca tarixə diqqət yetirə, görərik ki, bəşəriyyət ictimai mənafenin artımı
istiqamətdə inkişaf edir. Poperə görə bəşəriyyətin
tarixi yoxdur. Ancaq bu fikirlə
razılaşmaq olmur. Hesab edirəm ki, bəşəriyyətin tarixi var. Düşüncəmə görə “bəşəriyyətin tarixi - ictimai
mənafenin inkişaf tarixidir”. Tarix, ictimai mənafe daşıyıcılarını da yadda
saxlayır. Yüz il öncə neft baronlarımız çox olub, ancaq tarix yalnız H. Z. Tağıyevi yadda saxlayıbdır. Dastan qəhramanlarımızın
hamısı (Koroğlu, Qaçaq Nəbi və digərləri ) ictimai mənafe daşıyıcılarıdır.
Tarix, oliqarxları yadda saxlamır. Kamillik faktorunun işığında şahmat oyununa
baxsaq görərik ki, şahmat şəxsi mənafeni inkişaf etdirir. Oyun əqli inkişaf
etdirsə də, düşüncədə insanı şəxsi mənafe daşıyıcısına çevrir. İngilislər
futbolu (və bunun kimi bir neçə digər oyunları) elə bu səbəbdən ixtira ediblər
ki, ictimai mənafe daşıyıcılarının sayını artırsınlar. Uşaq təhsilinin başqa sözlə, məktəbəqədər və ilk məktəb
(dilim gəlmir bu bünövrə məktəbə “ibtidai məktəb” deyim) təhsilinin fəlsəfəsinin
mərkəzi müddası belə olmalıdır ki, şəxsi mənafe ilə doğulan uşaq böyüdükcə və təhsilləndikcə
sosiallaşaraq “mən”-dən ”biz” düşüncəsinə keçə bilsinlər. Əlavə edim ki,
şahmat, güləş, boks, muğam oxumaq və bunun kimi digər idman və mədəniyyət hadisələri
Şərq düşüncəsinin məhsuludur və fərdi qabiliyyətləri inkişaf etdirir. Amma,
futbol, voleybol, xor oxumaq və bu kimi başqaları Qərb düşüncəsinin məhsuludur
və ictimai düşüncəni inkişaf etdirir. Bu mədəniyyətlər fərqi, fərqli düşüncəli
toplum yaradılmasının əsas səbəbidir. İdmana rəhbərlik edənlərdən buri mətbuatda “bizimkilər futbol oynaya bilmirlər”-demişdir.
Bizimkilər əla futbol oynaya bilər, əgər
“mən” düşüncəsindən imtina etib, “biz” düşüncəsini qəbul edə bilsələr. Deyilənlərdən
bu nəticəyə gəlmək olar ki, məktəbəqədər təhsil pilləsi üçün təhsilin məzmununa
yenidən baxılmalıdır. İdman dərslərində şahmatla, güləşlə, boksla müqayisədə
futbola, volibola (və bu kimi oyunlara) üstünlük verilməlidir. Musiqi dərslərində
mahnı oxumaqdan daha çox, xor oxumağa, rəqsdə “vağzalı”dan daha çox, ”yallı”
oynamağa üstünlük verilərsə, fərdi keyfiyyətlərlə müqayisədə, ictimai keyfiyyətlər
daha çox inkişaf edər. Bu il “Heydər Əliyev ili” olduğundan məqaləyə ulu öndərin
“Hər bir gənc əsaslı təhsil almalıdır. Hər bir gənc müasir həyatın tələblərini
mənimsəməlidir. İqtisadiyyat və siyasət sahələrində, sosial sahədə bütün
yenilikləri, dünyada gedən prosesləri bilməlidir” aforizmi ilə məqaləyə nöqtə qoyuram. Ancaq
rus etnopedaqoqu Q. Volkovun vaz keçə bilmədiyim bir fikrini də məqaləyə əlavə
edirəm: “Xalqı ən təmiz halda uşaqlar təmsil edirlər. Uşaqlarda millilik ölərsə,
bu artıq millətin ölməyə başlaması deməkdir”.
Bu
fikirdən çox dəyərli nəticə çıxarmaq olar: Millət öz uşaqlarının təlim və tərbiyəsini
heç bir xarici ölkəyə etbar etməməlidir.
Şahlar
Əsgərov, professor, əməkdar elm xadimi
Mənbə:
bit.ly/3J7H13w
Hazırladı:
Əsədov
Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov adına 11 №-li tam orta məktəbin
tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin (2015-ci il), “Elektron Təhsil”
Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı İnternet resursları” nominasiyası
qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli
Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi, Təhsildə inkişaf və innovasiyalar
üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi
metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi), Azərbaycan Respublikası “Təhsil
Şurası” İB-nin İdarə Heyətinin üzvü