Novruz bayramının bütöv mifoloji semantikasında xalq meydan
tamaşalarından tutmuş, ayrı-ayrı mövsüm atributlarına, kulinar atributlarına qədər
bu “mifoloji yol”un izləri özünü qoruyub
saxlayır. Bu yolun bayramaqədərki dörd ilaxır çərşənbələr üzrə nəzərdən
keçirilməsi daha məqsədəuyğundur. Məlumdur ki, Novruz bayramına qədər dörd çərşənbə
geniş şəkildə qeyd edilir:
1.Su çərşənbəsi
2.Od çərşənbəsi
3.Yel çərşənbəsi
4.Torpaq çərşənbəsi
Bu çərşənbələr insanın 4 ünsürdən yaradılması ilə bağlı
dini-mifik görüşləri simvollaşdırır və ritual-mifoloji semantikasında yaradılış
prosesini dinamik olaraq işarələyir. Bu aspektlərə ayrı-ayrılıqda diqqət edək.
Su çərşənbəsi
Məlumdur ki, istər qədim türk, istərsə də islami yaradılış
haqqında görüşlərdə su ən dominant komponentdir. Hətta yaradılışdan əvvəl bütün
varlığın yalnız sudan ibarət olması haqqında qədim türk mifi də mövcuddur.
Ümumiyyətlə, dünyanın əksər xalqlarında su ilə bağlı miflərdə süyün bu keyfiyyəti -od, torpaq, hava ilə bərabər yaradılışın əsas komponentlərindən
olması daha qabarıqdır. Əslində Novruz bayramının ilk çərşənbəsinin su adı ilə
qeyd olunması insanın yaradılış prosesinin ilkin mərhələsinin qeyd olunmasıdır.
Su çərşənbəsində xalq arasında bu gün də yaşadılan mərasimlər bu fikri təsdiq
etməkdədir. Su çərşənbəsində suyun önəmli mahiyyəti ona inamda bir daha ifadə
olunur. Bütün mifik mətnlərdə su həyat verən, dirildən, sağlamlıq və xoşbəxtlik
verən bir sakral inam obyekti kimi çıxış edir. Məsələn, “Qurd və su” adlandırılan mifdə qurdun
yaralanmış balası buz bulağın suyunun sakral-mifik gücü ilə yenidən həyata
qayıdır. Mifik planda suyun bu yaradıcılıq, həyatvericilik funksiyası onun daha
dərin mifoloji qatlarda insanın yaranmasında iştirak edən dörd ünsürdən biri
olması ilə əlaqədardır. Azərbaycan folklorunda, eləcə də türk xalqlarının
folklorunda su ilə bağlı sakral görüşlər, inam və sınamlar da bununla əlaqədardır. Bəzi qədim inanclara
görə kainat 4 ünsürdən - su, od, torpaq və küləkdən yaranıb. Hər il 4 çərşənbə
novruzdan, günün bərabərləşməsindən əvvəl qeyd olunur. Aşıqlarımız da “Su, od,
hava və torpaq” deyiblər öz
dastanlarında, yəni insan bu ünsürlərlə bağlıdır.
* Birinci su çərşənbəsi
adlandırılırdı. Yəni bahara doğru çayların azacıq buz bağlayan yerləri əriyib çaylara
tökülür. Torpaq yavaş-yavaş islanmağa başlayır. Qızlar bulaqlardan sərin, şirin su gətirərdilər, evin ətrafına çiləyərdilər,
üzlərini yuyardılar.
* İkincisi od çərşənbəsi adlanır. Ona görə ki,
bahara doğru günəş yavaş-yavaş torpağı qızdırır, isindirir, onu yaratmaq üçün
hazırlayır. Od çərşənbəsində tonqallar qalayardılar. Hər ailə üzvünün adına bir
dənə şam yandırardılar. Xonçalar düzəldilərdi.
* Üçüncüsü yel çərşənbəsidir. Bəzi bölgələrimizdə
çox əziz tutulur. Yəni yel artıq azacıq oyanmış torpağı, təzəcə çıxmış yaza həsrət
gülləri tərpədir, tumurcuqlanan ağacları yellədir.
* Axırıncısı torpaq çərşənbəsidir. Torpağı ana təbiət
- Tanrı su ilə islatdı, günəşlə isitdi,
onu yaratmağa hazırladı. Ona görə də ilk yaz əkinini xışla-kotanla məhz torpaq
çərşənbəsi günündə başlayardılar. Nənələrimiz “Səməni, saxla məni, ildə göyərdərəm
səni”- deyib buğda isladardılar.
Bayramınız mübarək əziz həmvətənlər! İliniz uğurlu,
süfrələriniz ruzili, canınız sağlam olsun.