Uşaqlar
böyüdükcə valideynlər övladlarının gələcəyi, peşə seçimi və gələcək peşə təhsili
yeri ilə bağlı daha çox narahat olurlar. Yeniyetmələrin peşə seçmələri ilə
bağlı orta məktəb şagirdlərinin ailələri ilə psixoloqun qarşılıqlı əlaqəsinə
ehtiyac vardır.
Orta məktəb şagirdlərinin ailələri ilə psixoloqun
aşağıdakı əsas iş sahələrini ayırd etmək olar:
1.Valideyn yığıncaqlarında məktəblilərin peşəkar öz
müqəddəratını təyin etmələrinin mümkün perspektivlərinin müzakirəsi. Bu görüşlərdə
məktəbdə profil qabağı və profil hazırlığının seçilməsi, imtahanlara
hazırlaşmaq üçün məktəb bazasında əlavə məşğələlərin keçirilməsi ilə bağlı
ümumi məsələlər müzakirə olunur, həyata keçiriləcək peşəyönümü işləri ilə bağlı
valideynlər də məlumatlandırılır. Belə ki, valideynlər yığıncağında şagirdlərin
peşə yönümlülüyündə və onların imtahanlara hazırlanmasında məktəbin mövcud
imkanları barədə valideynlərə ən dolğun məlumat vermək lazımdır. Qeyd edək ki,
9 və 11-ci sinif şagirdlərinin ailələri ilə işin bəzi özəllikləri var. Əgər
11-ci sinif şagirdinin ailəsi yalnız şagirdin peşəyönümü məsələsi ilə
qarşılaşırsa, 9-cu sinifdə həm şagird, həm də valideynlər ya uşağın təhsilini məktəbdə
davam etdirmək, ya da peşə təhsili almaq barədə qərar qəbul etməli olacaqlar. Çox
vaxt, qarşıdan gələn imtahandan qorxan valideynlər, uşağın yaxşı irəliləyişinə
və 10-cu sinfə getmək istəyinə baxmayaraq, uşağı məktəbdə əlavə təhsildən çəkindirirlər.
Yaxud da əksinə, valideynlər övladını yalnız ona görə məktəbdə saxlamaq istəyirlər
ki, onların nöqteyi-nəzərindən o, hələ “kiçik”dir və məktəbdə əlavə iki il ona
“böyümək” imkanı verəcək. Şagirdlərin peşəyönümü işinin nəticələri uşağın gələcək
təhsilinin tələsik və ya əsassız seçimi hallarını müəyyən etməyə və fərdi məsləhətləşmə
formatında yaranan bütün sualları həll etməyə kömək edir.
2.Valideynlərlə işin interaktiv formaları. Bu
formatda yeniyetmələrin gələcək həyat yolunu seçərkən ən çox qarşılaşdıqları
problemləri valideynlərlə müzakirə etmək çox səmərəlidir. Məsələn, uşaq təhsil
müəssisəsinə daxil ola biləcəyinə və bununla da arzuladığı peşəyə yiyələnə biləcəyinə
əmin deyilsə, uşaq öz seçimini edə bilmirsə, valideynlərlə uşaq arasında peşə
seçimi ilə bağlı fikir ayrılıqları varsa, problemlərin birgə müzakirəsi, uşaqla
qarşılıqlı əlaqənin ən konstruktiv yollarının işlənib hazırlanması, öz
valideynlərinin övladının gələcəyinə münasibətinin təhlili valideynlərə
uşaqlarını daha yaxşı başa düşməyə, onlara lazımi kömək və dəstək göstərməyə
imkan verir.
Valideynlərin fərdi məsləhətləşməsi. Bir qayda
olaraq, valideynlər övladının peşəkar oriyentasiyası ilə bağlı öz mövqelərinin
düzgünlüyünə şübhə olduqda və ya ailədə fikir ayrılıqları olduqda məsləhətləşməyə
gəlirlər. Təhsil müəssisəsi və ya ixtisas seçimi ilə bağlı uşağın və valideynlərin
rəyi fərqlidir. Ancaq orta məktəb şagirdinin valideynləri başqa bir səbəbdən
psixoloqa gəlsələr də, uşağın gələcək həyat yolunu müəyyənləşdirmək mövzusu bu
və ya digər şəkildə söhbət olaraq qalacaq. Fərdi konsultasiyanın məqsədi ailəni
psixoloq nöqteyi-nəzərindən “düzgün” qərar qəbul etməyə inandırmaq deyil, çünki
qərar həmişə şagirdin və ailənin ixtiyarındadır, əksinə, ailəni şagirdin vəziyyəti
barədə mümkün qədər dolğun məlumatlandırmaqdır. Bu zaman şagirdin şəxsi,
emosional xüsusiyyətləri, onun maraqları, peşə üstünlükləri və peşə seçiminə
hazırlıq dərəcəsi, bu seçimin motivləri və s. barədə valideynlərə məlumat
verilir. Psixoloqla birgə iş həm uşağa, həm də onun valideynlərinə uşağın gələcək
həyat öz müqəddəratını təyin etmək məsələlərində daha yaxşı istiqamətləndirməyə,
yeniyetmənin imkanları haqqında fikirlərini yeniləməyə və beləliklə, seçim
zamanı daha optimal və balanslı qərar qəbul etməyə imkan verir.