Yusif Balasaqunlu və onun “Qutadqu - bilik” əsəri
Türk
xalqlarının ortaq ədəbi sərvətlərindən olan “Qutadqu-bilik” əsəri türk
xalqlarının ədəbiyyat tarixində xüsusi yer tutur. Bu əsər vaxt etibarı ilə türk
dilində, həm də türklərin İslamı qəbul
etmələrindən sonra əruz vəznində yazılmış və bu gün bizə məlum olan ilk
poemalardandır. XI əsr şairi Yusif Balasaqunlu böyük dilçi, lüğətçi alim Mahmud
Qaşqarlının müasiri olmuşdur. Poemanın adını “Səadət biliyi”, “Bəxtiyarlıq sənəti”,
“Xoşbəxtliyə aparan elm” kimi də çevirmək olar. “Qut” -səadət, xoşbəxtlik deməkdir. Ərəb
və fars dillərində belə əsərlərin mövcudluğunu, türk dilində isə “Qutadqu
biliy”in ilk örnək olduğunu qeyd edən müəllif əsərinin dilini xaqaniyyə adlandırmışdır. Yusif Xas Hacibin “Qutdaqdu
- bilik” əsərində bütün islam və türk
tarixi mədəniyyətinə aid məlumatlar
toplanmışdır.
Mütəxəssislərin
fikrincə “Qutadqu biliy”in dili türk dillərinin cənub-qərb qrupuna, yəni Oğuz
qrupuna yaxındır. 13200 misradan, 6520 beytdən ibarət, məsnəvi şəklində
yazılmış poemanın içində rübai formasından da istifadə olunmuşdur. “Qutadqu
biliy”in vəzni əruzun kəsik (qısa) mütəqarib bəhri kimi müəyyənləşdirilir. Əsərin
giriş hissəsi nəsrlə yazılmışdır. Yusif Balasaqunlu demək
olar ki, ilk dəfə Mərkəzi Asiyada türk
dilində yazanlardan olmuş və sonradan onun üslubu məsnəvi adı ilə tanınmışdır.
O,
Balasaqun şəhərində anadan olmuşdur (hazırda bu şəhər Qırqızıstan Respublikası ərazisində
yerləşir). Sonradan 1017-ci ilə Yusif Qaşqar şəhərinə köçmüş və vəfat edənə (1077) kimi orada yaşamış, oarada
da dəfn edilmişdir.
Yusif Xas Hacib
Balasaqunlu - görkəmli uyğur (bəziləri onu qırğız hesab edir) şairi və mütəfəkkiri XI əsrdə Qaraxanilər
dövləti ərazisində Qaşqar və Balasaqun şəhərlərində yaşamışdır. Təqribən 55
yaşında vəfat etmiş, Qaşqar şəhərində dəfn edilmişdir. Yusif Balasaqunlunun “Qutadqu - bilik” əsəri XI əsr erkən Mərkəzi Asiya türkdilli əsərlərin
ən möhtəşəmidir desək yanılmarıq. Əsərlərini qədim uyğur
dilində yazmışdır. “Qutdaqdu-bilik” əsərini ö dövrdəki Qaraxanilər hökmdarı
Tayqaşu Burqa xana təqdim edtmiş ( bəzi mənbələrdə səlcuq hökmdarı Arslan şaha)
.... hökmdar isə onu özünün baş məsləhətçisi (Xas Hacib) təyin etmişdir.
Lakin
bu əsər çox az öyrənilmişdir. Əsərin əsli indiyədək
tapılmamışdır. Ancaq əsərin üç əlyazma surəti
dövrümüzə gəlib çatmışdlır ki, onlar da Özbəkistan, Misir və Avstriyada
saxlanmaqdadır.
Bu əsərin öyrənilmə işi, vəzifələri - çoxsahəli
və müxtəlif yanaşmaları tələb edir. İlk növbədə əsərin fəlsəfi əsaslarını
öyrənmək üçün dəqiq tədqiqatçılıq və təfsir işi tələb edir. “Qutadqu - bilik” əsəri etik-didaktik bir əsər olmaqla yanaşı, hakimiyyətin
müdrik idarə olunması istiqamətlərini, insanlarla davranmaq yollarını göstərən
bir əsərdir. Əsərdə mənəvi dəyərlərdən söhbət getdikcə müdriklərin,
şair və ər igidlərin, hakimiyyəti ədalətlə idarə edənlərin sözlərinə istinadlar
gətirilir. Bütün mənəvi yönümünə baxmayaraq “Qutadqu - bilik” əsəri sadəcə
quru etik-didaktik əsər kimi dəyərləndirilə bilməz. Bu
əsər insan həyatının mənası və onun dünyadakı əhəmiyyətini təhlil edən fəlsəfi
bir əsərdir və cəmiyyətdə insanın davranış normaları və insanın vəzifələrini
tam aydınlığı ilə izah edir. Yusif Balasaqunlu yaşadığı cəmiyyətdə baş verən
neqativ halları tənqid etməkdən heç vaxt qorxmamışdır.
Onun haqqında az
yazılmışdır. Məlumdur ki, Qaraxanilər dövründə yaşayıb- yaratmışdır.
Görkəmli türk şairi və mütəfəkkiri Yusif Balasaqunlu (təqribən 1015-1070) Balasaqun şəhərində anadan olmuşdur. Gənc şair ilk təhsilini doğma şəhərində almışdır. Özünün məhşur əsəri olan “Qutaqdu-bilik” əsərini o, hardasa 50 yaşı olanda yazmışdır. Bəzi tədqiqatçılar hesab edirlər ki, Yusif Balasaqunlu bu əsərdən başqa “Siyasət haqqında kitab” və “Lüğət haqqında kitab” adlı əsərlərin də müəllifidir. Lakin çox təəssüflər olsun ki, müəllifin bu adı çəkilən əsərləri zəmanəmizə gəlib çatmamış, itmişdir. ..
Görkəmli türk şairi və mütəfəkkiri Yusif Balasaqunlu (təqribən 1015-1070) Balasaqun şəhərində anadan olmuşdur. Gənc şair ilk təhsilini doğma şəhərində almışdır. Özünün məhşur əsəri olan “Qutaqdu-bilik” əsərini o, hardasa 50 yaşı olanda yazmışdır. Bəzi tədqiqatçılar hesab edirlər ki, Yusif Balasaqunlu bu əsərdən başqa “Siyasət haqqında kitab” və “Lüğət haqqında kitab” adlı əsərlərin də müəllifidir. Lakin çox təəssüflər olsun ki, müəllifin bu adı çəkilən əsərləri zəmanəmizə gəlib çatmamış, itmişdir. ..
Onun atası dövrünün ən zəngin,
tanınmış şəxsiyyətlərindən olmuşdur. Yusif
Balasaqunlunu Mərkəzi Asiya türk dilli ədəbiyyatın banisi hesab edənlər yanılmırlar.
Təkcə uyğurlar deyil, qırğızlar da onu özünkü hesab edir.
55 yaşında dünyasını dəyişən mütəfəkkir Qaşğar şəhərinin cənubunda Paypap
adlı yerdə dəfn edilmişdir. Türbəsi də
hazırda orada yerləşir.1865-ci ildə inşa edilmiş
türbəni 1972-ci ildə Çində “mədəni inqilab” vaxtı dağıtmışlar. Sonralar türbənin
yerində məktəb tikilmişdir. Daha sonralar məktəb başqa yerə köçürülmüş, türbə
yenidən bərpa edilmişdir. Hazırda Yusif Balasaqunlunun türbəsinin üstündə çin, ərəb və uyğur dilində yazılar
vardır.
Müəllif özü qeyd edir ki, əsəri
o öz doğma türk dilində yazmışdır. “Qutaqdu-bilik” əsəri müsəlman türklərin islam intibahı
dövründə yazılmış və üç nüxsədə (surəti) dövrümüzə qədər qorunaraq gəlib çatmış
ilk əsərlərdəndir. Bir çox türkdilli xalqlar bu əsəri müsəlman türklərinin
yazılı ədəbiyyatının ilkin qaynağı kimi qəbul edə bilərlər.
***
Kəlamlarından:
...Ağıllının söhbəti, quyudan çıxan sərin suya bənzər.
Ağılsızın sözü bəxbəxtçilikdən özünə qayıdar.
Çoxdanışandan az xeyir gördüm.
Uzunçuluqdan xeyir görməzsən. Danışmaq istəsən kəsə
de.
On nəfəri bir yerə toplamaq istəsən, əsl həqiqəti
danış.
Çox danışmaq hətta güləni də düşündürə bilər.
Sualların məntiqi
ağır ola bilər. Kar və kor olmaq yox, maarifpərvər olamaq lazımdır.
Karlara eşitmə, körlara görmə verilməz. Ancaq bilik
əldə etsən, izzətli olarsan.
Dünyadan köçsən də, bir iz qoymalısan. Diliniz yalançı
və qeybətcil olmasın.
Mənim heç
bir arzum yoxdur. Biliksizlik qaranlıq bir gecədir. Öyrənmək isə tamam başqa
bir yoldur. Ağıl və bilik yolu ilə həyatda şərəf, ölümdən sonra isə şöhrət
qazanarsan. ...