Müəllimə dərsə hazırlaşmaqda kömək etmək
üçün nəzərdə tutulan metodik vəsaitlərdən fərqli olaraq dərs vəsaitləri dedikdə,
biz bilavasitə təlim prosesində istifadə edilən kitabçaları, şəkilləri, xəritələri,
sxemləri, xronologiya dəftərlərini, iş vərəqlərini və digərlərini başa düşürük.Tarixə dair dərs vəsaitləri pedaqoji əməyin
elə “alətləridir”ki, bu alətlərin vasitəsilə fənnin təlimi nəinki möhkəm biliklər
verir və tərbiyə edir, həm də məktəblilərə bu alətlərdən istifadə etməyi öyrədir,
tarixi biliklərə dair müxtəlif mənbələrlə işləmək bacarığını təşəkkül etdirirlər.
Dərs vəsaitlərinin I vəzifəsi- kursun
materialının həcmini, dərinliyini, materialın şərhinin məntiqini konkretləşdirməkdən
ibarətdir. II vəzifə-tarixin təlimini bilik mənbələri və fənnin təliminin təhsil
- tərbiyəvi məqsədlərinə, kursun məzmun və xüsusiyyətlərinə və şagirdlərin
inkişafına müvafiq olaraq məktəblilərin fəal dərs fəaliyyətinin təşkilinə kömək
edən tapşırıqlar üçün materiallarla təmin etməkdən ibarətdir.Yalnız dərs vəsaitlərindən,
ilk növbədə əyani vəsaitlərdən kifayət qədər geniş istifadə olunması tarixin təlimini
canlı və obrazlı etməyə, həm də şagirdlərdə öyrənilən dövrdə cəmiyyətin həyatı
haqqında zəngin təsəvvürlər yaratmağa kömək edir.Yalnız şagirdlər tarixə dair
müxtəlif məlumat mənbələri ilə işlədikdə onların biliyinin hərtərəfliyi, möhkəmliyi
və operativliyi, onlarda bacarıqların, vərdişlərin təşəkkül tapması və tarixi
hadisələrə yanaşma üsulunda müstəqillik əldə edilə bilər. III vəzifə-şagirdlərin
tarix elminin ilk mənbələri ilə və bu mənbələrin tədqiqini, onlardan istifadə
edilməsinin ən sadə elmi metodlar ilə tanış olması üçün şərait təmin etməkdən
ibarətdir ki, bu da tarixi məlumatların inandırıcı, sübutlu olmasına kömək
edir. Dərs vəsaitlərinin IV vəzifəsi-tarixin təlimində məktəblilərin təfəkkür fəaliyyətinə
rəhbərlikdə müəllimə kömək etməkdən ibarətdir. Bu bir həqiqətdir ki, çətinliklərin
aradan qaldırılmasına, şagirdlərin təfəkkürünün müntəzəm surətdə inkişaf etməsinə,
istər dərsliklərdə, istərsə də dərs vəsaitlərində verilən suallar və
tapşırıqlar kömək edir. V vəzifə-məktəblilərin şəxsiyyətinin təşəkkülünə təlimin
emosional təsirini gücləndirməkdən ibarətdir. Şagirdlərə emosional təsiri ”dövrün nəfəsini” duymağa
kömək edən tarixi qaynaqların sənədli, əsli olması göstərir; arxeoloqların
tapıntısı, həqiqi arxitektura abidəsinin internetdən götürülmüş fotoşəkli, hadisə
iştirakçısı olan və hadisələrin şahidi olan şəxslərin xatirələri, eləcə də
Misirdə piramidaları, İtaliyada Kolizeyi və s.və i. öz gözləri ilə görən
insanların təəssüratları.Tarixin təlimi üçün yaradılmış dərs vəsaitləri ilə
yanaşı həmçinin nəzərdə tutulmayan vəsaitlərdən, məsələn: qədim dünya və orta əsrlər
incəsənət abidələrinin reproduksiyslarından, keçmişdəki insanların həyatını əks
etdirən bədii ədəbiyyat əsərlərindən, qədim insanların əşyalarından və s. istifadə
etmək olar. Mən tədris etdiyim məktəbdə özüm, eləcə də rəhbərliyim altında
şagirlərim əldəqayırma dərs vəsaitləri - maket, cədvəl və sxemlər və s.
hazırlayiriq. Hətta yazı lövhəsinə çəkilmiş şəkil və lövhədəki yazı da praktiki
surətdə dərs vəsaiti rolunu oynayır. Yaddan çıxarmaq olmaz ki, istər dərslərdə,
istərsə də dərslərdən kənarda istifadə olunan tarixə dair bütün dərs vəsaitlərinə
verilən birinci tələb elmilikdən ibarətdir. Bu işdə isə İKT böyük rol oynayır.
Tarixin təlimində bu kurslar üzrə mövcud olan və yaxud müəllimin özü tərəfindən
yaradılan dərs vəsaitlərinin bütün zənginliklərindən istifadə etmək üçün, əvvəla,
təlimin təkcə ümumi vəzifələrini deyil, həm də hər bir dərsin konkret məqsədlərini
dürüst müəyyən etmək lazımdır, ikincisi,bu məqsədlərə nail olmaq üçün şagirdlərin
nə kimi təlim fəaliyyətinin lazım olduğunu dürüst təsəvvür etmək lazımdır;
üçüncüsü, məktəblilərin lazımi təlim fəaliyyətinin oyandırılmasına nə kimi dərs
vəsaitlərinin kömək etdiyini bilmək və ona rəhbərlik etmək lazımdır. Tarixə
dair bəzi dərs vəsaitlərində bir əsas metodiki forma, yəni onun məzmununun şərhininin
bir üsulu ola bilər. Məsələn, tarixi abidələrin albomu, tarixi sənədlərin müntəbəxatı,
bədii kitab, xəritələr albomu və s. belələrindəndir. Lakin dərs vəsaitlərində əsas
metodiki forma ilə yanaşı əlavə formalar da ola bilər. Məsələn, kitabın mətni
illüstrasiyalarla müşayiət oluna bilər. Tarixi filmlərdə abidələr, tablolar,xəritələr,
mətnlər,animasiyalar və s. Tarixdən dərs vəsaitləri təkcə öz məzmununa görə
deyil, həm də yerinə yetirilmə texnikasına görə fərqləndirilir. Onlar həcmli və
yaxud müstəvi şəklində, divara vurmaq üçün və yaxud stolüstü, mətbu və ekranda
göstərilmək üçün ola bilər. Əlavə etmək istəyirəm ki, dərs vəsaitləri olmaq
etibarilə əldə düzəltmə vəsaitləri, o cümlədən, müəllimin yazı lövhəsinə çəkdiyi
şəkilləri və həm müəllimin, həm də onun tapşırığı ilə şagirdlərin tərtib etdikləri
sxemləri, çertyojları, cədvəlləri də nəzərdən keçirməliyik. Belə vəsaitlərə
kontur xəritələr, tarixə dair iş dəftərləri, viktorina, krossvord və digər belə
tarixi məsələlərin məcmuələri, stolüstü
tarix oyunları aiddir. Bura dərslikdəki
və tarixə aid digər dərs kitablarındakı suallar və tapşırıqları, testləri aid etmək olar. Şagirdlər üçün yeni
informasiya mənbəyi olmayan bütün bu vəsaitlər biliklərin yaddaşda möhkəmlənməsinə,
onların dərk edilməsinə və dərinliyinə, bacarıq və vərdişlərin təşəkkülünə, şagirdlər
tərəfindən bilik və bacarıqların mənimsənilməsinin yoxlanmasına, eləcə də
şagirdlərin özünü yoxlamasına xidmət edir. Beləliklə, hələ V sinifdə məktəblilərdə
ilk mənbə vəsaitlərini üç əsas qrup olan tarixi sənədli abidələrə bölmək olar:1) sənədli xarakter daşıyan
yazılı və maddi abidələr və onların yenidən çap olunmuş nüxsələri; 2) tarixin
elmi-kütləvi formada şərh edilməsi (aidiovizual vəsaitlər); 3) təsviri incəsənət
və ədəbiyyat əsərlərində tarixi gerçəkliyin əks etdirilməsi. Fikrimcə, tarixə dair
dərs vəsaitləri olan sənədli mənbələri 3 tipə bölmək olar: maddi mədəniyyət əşyaları,
təsviri sənət əşyaları və yazılı qaynaqlar.
Pedaqoji təsir gücünə görə heç bir təsvir qədim insanın öz əlində
tutduğu və min illər torpağın altında yatıb qalan alətlə, həmçinin qədim şəhər
və ya orta əsr qəsrinin xərabəliklərinə edilən ekskursiyalarla müqayisə edilə
bilməz. Sənədli abidələrin 2-ci tipi qədim dünya və orta əsrlərin təsviri sənət
əsərləri, öz növbəsində, iki yarimqrupa ayrıla bilər. Birinci yarımqrupa maddi
gerçəkliyi bilavasitə təsvir edən əsərlər: adamlar və onları əhatə edən
mühit,onların düzəltdikləri şeylər, coğrafi mühit aiddir. İkinci yarımqrupa
allahlar, ruhlar, mifoloji qəhrəmanlar, əjdahalar və s. haqqında insanın əfsanəvi
təsəvvürlərini əks etdirən əsərlər daxildir. Təsviri sənət abidələrindən tarixə
dair tədris vəsaiti kimi istifadə edilməsi həmin əsərlərin müasiri olan
adamların ideyalarını, baxışlarını, etiqadlarını və arzularını əyani və
inandırıcı surətdə açıb göstərməyə köməl edir. İbtidai insanlarda incəsənətin
meydana gəlməsi faktının özü şagirdlər üçün ibtidai insanın inkişafının
inandırıcı sübutudur. Məktəblilər başa düşürlər ki, alt paleolit dövrünün
mağara rəngkarlığını və heykəltəraşlığını
yaratmaq üçün insanın inkişaf etmiş əlləri və əqli lazım idi. Tarixə dair dərs
vəsaiti kimi istifadə edilən incəsənət əsərləri şagirdlərin estetik tərbiyəsinə
kömək edir və sanki şagirdlər incəsənət aləminə yollanırlar.Yeri gəlmişkən
interaktiv lövhə və proyektorlu kompüter bir müəllim kimi arzumdur. İncəsənət əsəri
ilə aparılan işin 2-ci pilləsini bu əsərin əsasında təkcə maddi həyat haqqında
alınan biliklər deyil, həm də cəmiyyətin ideologiyası haqqında alınan biliklər
təşkil edir. Tarixə dair sənədli qaynaqların 3-cü tipini yazılı abidələr təşkil
edir. Onları da şərti olaraq bir neçə qrupa bölmək olar. Birinci qrupa öz
dövrünün sənədləri-qanunlar, əmrlər, təsərrüfat yazıları, müqavilələr, siyasi
nitqlər, məhkəmə hökmləri, dualar, hədislər və s. aiddir. Bu zaman yaddan
çıxarmaq olmaz ki, uşaqlara təklif edilən sənədlər qısa olmalıdır. Həcmcə iri
materiallardan yalnız daha təsirli və mühüm fraqmentlər seçilib götürülməlidir.
Məsələn, Hammurapinin qanunlarından 3-4 maddənin seçilib götürülməsi az vaxt sərf
etməklə müsbət nəticələr verir. Yazılı abidələrin ikinci qrupunu tarixi-coğrafi
sənədlər təşkil edir. Bunlara ya hadisələri öz gözü ilə görən və həmin hadisələrin
müasirləri olan adamlar tərəfindən yazılmış-səlnamələr,xronikalar, memuarlar və
s. daxildir. Tarixə dair sənədlərin üçüncü qrupuna bədii söz abidələri-əfsanələr,
dastanlar, mahnı, təmsillər və ədəbi əsərlər ( nəsr, nəzm, dramaturgiya, satira)
daxildir. Bunlardan istifadə məktəblilərə müsbət tərbiyəvi təsir göstərməklə,onlarda
tənqidi yanaşma qabiliyyəti formalaşdırır. Nəhayət, tarixi sənədlərin 4-cü
qrupuna hikmətli sözlər, zərb-məsəllər, obrazlı ifadələr aid edilə bilər. Hikmətli
sözlərdən istifadə edilməsi o zaman məqsədəuyğundur ki, bu hikmətli sözlər diqqəti
mühüm tarixi anlara cəlb etsin.