Aşağıdakı cümlə hər bir müəllim üçün
qayda-qanun olmalıdır: ”Əgər bir söz işlətmək istəyirsənsə, fikirləş ki,onların
hər birinin arxasında şagirdlər nəyin durduğunu düşünəcəklər”.Bir xarici dərsliyə
belə bir sərrast epiqraf seçilmişdi: ”Dərslikdəki izah edilməmiş hər bir söz
çörəkdəki zəhər toxumu kimi bir şeydir”.Bir aydın olmayan söz bütöv bir cümlənin
başa düşülməməsinə səbəb ola bilər. 10-12 yaşlı uşağın şüurunda tarix kursundan
ona tanış olan termin, adətən, konkret tarixi obraz-təsəvvür yaradır. Hətta söz
umumiləşdirilmiş anlayış, məsələn; qul, feodal, manufaktura bildirdikdə belə,
şagirdlərdə çox zaman dərslikdən və yaxud “tarixi tablodan”əxz olunmuş bir
tipik obraz yaranır. Uzaq keçmişin hadisələri haqqında təsəvvürlər kasıb
olduqda, V-VI sinif şagirdləri özlərində çatışmayan tarixi təsəvvürləri müasir
həyatdan götürülmüş obrazlarla tamamlayırlar. Uşaqların şüurunda tarixi gerçəkliyin
metodiki ədəbiyyatda dəfələrlə qeyd olunan modernizasiyasi buradan irəli gəlir:
bu modernizasiya uşaqların paraxodları və odlu silahları, müasir geyimləri
keçmişə aparıb çıxarmalarında öz əksini tapır.Tarixin təlimində tarixi xəritələrin
və fiziki-coğrafi xəritələrin də əhəmiyyəti böyükdür. Xəritə coğrafi mühiti, xalqların
məskunlaşmasını, ticarət yollarını, coğrafi kəşfləri, ayrı-ayrı tarixi hadisələri
şərti işarələrlə əks etdirir. Təlimdə xəritə o şərtlə faydalı olur ki, onun şərti
işarələri, nişanları arxasında məktəbli gerçəkliyi; dənizləri, çayları, dağları,sahil
xəttini, şəhərləri, döyüşləri, hərbi yürüşləri və s. görmüş olsunlar. Bir çox
pedaqoqlar şagirdlərin bilikləri mənimsəməsi prosesində təhlil və sintezi
şagirdlərin əsas fikri əməliyyatları hesab edirlər.Təhlil-fikrən tamın hissələrə
parçalanması və yaxud ayrı-ayrı xassələri və cəhətlərinin fikrən ayrılması; sintez-əşyaların
və yaxud hadisələrin hissələrinin fikrən birləşdirilməsi deməkdir. Gəmi təsvirinin
timsalında bu iki növü izah edək. Birincidə ayrı-ayrı hissələri fikrən ayıraq: gövdə,
göyərtə, dor ağacı, yelkən, sükan və s. İkincidə isə təyin edirik: gəmi-ağac gəmidir,
yelkənli gəmidir, döyüş və ya ticarət gəmisidir və s.V-VI sinif şagirdlərinin təfəkkürü
təlimdə onlara müəllim rəhbərlik etdikdə pedaqoji təsir kəsb edir. Bu da həqiqətdir
ki, tarixi faktların V-VI sinif şagirdləri tərəfindən qavrayışı zamanı
faktların yalnız ilkin dərk edilməsi baş verir.Tarixi materialı daha dərindən və
hərtərəfli dərk etmək üçün şagirdlərlə məhsuldar, səmərəli əqli fəaliyyət tələb
edən iş aparılmalıdır. Belə ki,V sinif şagirdləri düşünülən materialı
qabaqcadan ucadan söyləməlidirlər.
Tarixin təlimində şagirdlər tarixi hadisələrin
təkcə keyfiyyət cəhəti ilə deyil, həm də onların kəmiyyət cəhəti ilə, yəni
hadisələrin miqdarı, onların böyüklüyü, nə qədər mövcud olması ilə də rastlaşırlar.
Şagirdlərə yaxşı tanış olan miqyasla əşyanın böyüklüyü haqqında təsəvvür
yaratmaq vacibdir. Çox zaman belə miqyas vəzifəsini insan boyu görür. İnsanın mağara ayısı ilə, heykəllə yanaşı təsvir
edilməsi onların böyüklüyü barədə təsəvvür vermək üçün kifayət edir. Şagirdlərə
yaxşı məlum olan digər kəmiyyətlər də (böyüklük, hündürlük), məsələn, məktəb
binasının hündürlüyü də miqyas ola bilər. Piramidanın, məbədin hündürlüyünü məktəbin
hündürlüyü ilə müqayisə etdikdə beşinci sinif şagirdlərində yaxşı təsəvvür
yaranır.
Tarixi proses həmişə məkan və zaman
daxilində baş verir. Tarixin təlimində məkan lokalizasiyasının (məhdudlaşdırılmasının)
əhəmiyyəti vardır. Məkanın təyin edilməsi coğrafi mühiti açıb göstərməyə imkan
verir. Coğrafi mühitin cəmiyyətin inkişafına təsiri çox böyükdür. Tarixi öyrəndikdə
məkanın məhdudlaşdırılmasının böyük əhəmiyyəti vardır; bu dövrlərdə insan təbiətdən
daha çox asılı idi, məsafələri və müxtəlif təbii maneələri-çayları, dağları, səhraları
və s. ötüb keçmək vasitələri hələ olduqca zəif idi. Məkan haqqında biliklərin
inkişafı onların sxematikləşdirilməsi yolu ilə əsasən xəritə və xəritə-sxemlə
iş aparmaq vasitəsilə həyata keçirilir. Sxemi çəkmək prosesində məkan əlaqələri
daha dərindən dərk edilir. Sxem nə qədər sadə və əyani olsa,məkan əlaqələri
daha möhkəm mənimsənilər.Tarixi hadisələrin ardıcıllığının müəyyən edilməsi
tarixi prosesi dərk etməyin zəruri şərtidir. Adətən ardıcıllığın mənimsənilməsi
V-VI sinif şagirdləri üçün çətin olur.V sinif şagirdlərində tez-tez, VI sinif
şagirdlərində isə bəzi hallarda belə təsəvvür yaranır ki, əvvəl öyrəndikləri
hadisələr elə əvvəl olan hadisələrdir. Məsələn,əgər VI sinif şagirdlərinə
tapşırıq versək ki, qədim Şərq tarixinin faktlarını xronoloji ardıcıllıqla
düzsünlər, onlar əvvəlcə Misir tarixininin hadisələrini, sonra isə
Mesopotamiyanın və s. hadisələrini düzəcəklər. Qarşılıqlı əlaqədar olan və
bir-biri ilə münasibətdə götürülən xronoloji tarixlər sistemi şagirdlərin
şüurunda “kanva” (hadisələrin əsası) yaradır. Bu zaman nə qədər çoxcəhətli
zaman münasibətləri müəyyən edilirsə (hansı hadisə hansı hadisələrdən sonra
olub, hansı hadisələrdən əvvəl olub və nə qədər sonra olub, nə qədər əvvəl
olub, prosesin başlanğıcı ilə sonu arasından nə qədər vaxt keçib, əsrin
başlanğıcı və sonu, hadisənin tarixi və bizim zəmanəmiz və s. necə əlaqələndirilir)
bütövlükdə xronoloji kanva və onun üzərindəki hər bir tarix də bir o qədər
şüurlu və bir o qədər möhkəm mənimsənilir. Görkəmli metodistlərdən biri tarixin
təlimində xronologiyanın rolunu coğrafiya
xəritəsindəki dərəcə toru ilə müqayisə etmişdir. Dərəcə toru Yer kürəsi üzərində
lazım olan nöqtəni tapmağa imkan verdiyi kimi, xronoloji kanva da tarixi
prosesdə faktın yerini təyin etməyə, onu biliklər sisteminə daxil etməyə imkan
verir. Xronologiyanı möhkəm surətdə mənimsəmək
üçün çoxlu miqdarda məşq təmrinləri və müəyyən yaddaş səyi lazımdır. Zaman
münasibətlərinin şüurlu və möhkəm surətdə mənimsənilməsinə onların əyani ifadəsi
kömək edir. Zaman münasibətlərinin məkan münasibətləri ilə ifadə edilməsi VI
sinifdə qədim dünya tarixinin təlimində daha mühümdür. Tarixi faktların
ardıcıllığının başa düşülməsi təkcə xronologiyanı bilməyə əsaslanmır. Məktəblilər
faktları təhlil etmək yolu ilə qarşılıqlı surətdə əlaqədar olan iki tarixi fakt
arasındakı ardıcıllıq münasibətlərini xeyli asanlıqla mənimsəyirlər; nəyin və nə
üçün əvvəl olduğunu - qida toplamağın, yoxsa əkinçiliyin, daş əmək alətlərinin,
yoxsa metal əmək alətlərinin və s. təyin edir, əsaslandırırlar.
Məsələn; VII sinif şagirdlərinə belə
bir tapşırıq verirəm:Manna dövlətinin yaranmasından neçə il sonra Frank
imperiyası parçalanmışdır?
E.ə.843+843=1686
Bəzən belə də olur ki, hətta VIII
sinif şagirdləri “səbəb”və “bəhanə” anlayışlarını bir-birindən fərqləndirməkdə
çətinlik çəkirlər. Kiçik məktəblilərin çoxu səbəbləri faktlardan pis ayırd
edirlər. Əgər müəllim xüsusi göstəriş və suallarla onların diqqətini istiqamətləndirməsə,
bu əlaqələr çox vaxt şagirdlərin diqqətindən yayınır. V-VI siniflərdə tarixin təlimində
tarixi hadisələrin oxşarlığının və fərqiliyinin aşkara çıxarılması (müqayisəsinin)
əhəmiyyəti böyükdür. V-VI sinif şagirdləri anlayışları, məsələn,”ibtidai icma
quruluşu”, ”quldarlıq quruluşu” və s. bu kimi anlayışları konkret obrazlarla əlaqələndirirlər.
Anlayış daşıyıcısı olan obraz-yeni rol kəsb edib, anlayışın rəmzi, şərti işarəsi
ola bilər. Məsələn,”Ovçuların qəbilə icması”şəkli qəbilə icmasının rəmzi; qandallı qul şəkli
“quldarlıq quruluşu”anlayışının rəmzi; yüklü dəvə şəkli qədimdə karvan ticarətinin
rəmzi; sənətkar və tacir şəkilləri orta əsrlərdə şəhər əhalisinin rəmzləri ola
bilər. Eləcə də cədvəllərə nəzər salaq. Məsələn; e.ə.V əsrdə Afinanın və E.ə.III
əsrdə Romanın siyasi quruluşunun müqayisəli cədvəlinə baxaq;
Suallar
|
E.ə.V əsrdə Afina dövləti
|
E.ə.III əsrdə Roma dövləti
|
1)Ölkədə hakimiyyət hansı idarəyə məxsus idi?
|
Xalq
yığıncağına
|
Senata
|
2)Bu idarənin tərkibinə kimlər daxil idi?
|
Afinanın bütün azad vətəndaşları
|
Varlılar,əyanlar,patrisilər, plebeylər.
|
3)Hakimiyyət kimə məxsus idi?
|
Quldarlara
|
Əyanlara
|
4)Dövlət hansı təbəqənin mənafeyini müdafiə
edirdi?
|
Quldarların
|
Əyanların
|
E.ə.V əsrdə Afinada və E.ə.III əsrdə Romadakı
siyasi quruluşu biz necə adlandırırıq?
|
Quldarlıq demokratiyası
|
Quldarlıq demokratiyası Respublikası
|
Eləcə də “Afina demosu
aristokratlarla onun mübarizəsi”cədvəlindən istifadə etmək olar.
Demos
|
Demos nə uğrunda mübarizə edirdi.
|
Aristokratlar
|
Kəndlilər,sənətkarlar,günəmuzdlular,
əyan olmayıb,lakin varlı olanlar,
tacirlər,gəmi sahibləri.
|
Torpaq uğrunda,borc
köləliyinin ləğv edilməsi
uğrunda,dövlətin idarə
edilməsində iştirak uğrunda və s.
|
Əyanlar,torpaq sahibləri.
|
Tarixin təlimində səbəb-nəticə əlaqələrinin
ümumiləşdirilməsinin də rolu mühümdür. Əgər biz VI sinif şagirdlərinə onların
gücü çatan sual versək ki, nə üçün Mərkəzi
Asiya xalqları makedoniyalılara uzun müddət və inadla müqavimət göstərmişlər? Cavab
verəcəklər ki,”...istiqlaliyyət uğrunda mübarizə aparırdılar, vətəni sevirdilər,
əhali işğalçılara dözə bilmirdi” və s. Bu işdə şagirdlərin işini əvvəllər öyrəndikləri
də asanlaşdırır. Artıq şagirdlərin şüurunda hazır məntiqi sxem var idi. Bu sxem
ondan ibarətdir ki, hər bir xalq işğalçılarla mübarizə aparmalıdır.