Şagirdlərin təfəkkürünün müntəzəm
inkişafı, onlarda bacarıq və vərdişlərin formalaşması tarix təliminin məqsədlərindən biri və tarixi
biliklərin mənimsənilməsinin zəruri ilkin şərtidir. Bir çox pedaqoqların
fikrincə (mən də bu fikrə şərikəm) fikri fəaliyyət üsullarına yiyələnmək, bu
üsulları şagirdlərin intelektual, fikri bacarıqları deyilən bacarıqlara çevirmək
prosesi deməkdir.Tarixin təlimində şagirdlərin təfəkkürünün inkişafına dair
aparılan işin öz spesifik məqsədləri və xüsusiyyətləri vardır. Nitq inkişafı da
şagirdlərdə təfəkkürün inkişafı və onlarda əqli əmək bacarığı və vərdişlərinin
formalaşması ilə əlaqədardır. Müəllimin danışığı, dərsliyin mətni, tarixi sənədlər,
elmi-kütləvi və bədii-tarixi ədəbiyyat əsərləri
şagirdlərin təkcə ən mühüm söz qaynaqları deyil, həm də onların nitqinin
inkişaf etdirmək vasitələridir.Tarixin təlimində formalaşdırılan bacarıqları şərti olaraq aşağıdakı şəkildə qruplaşdırmaq olar:
1) tarixi
biliklərin qaynaqlarını təhlil etmək,tarixi hadisələr və hallardakı ən mühüm cəhətləri,
onların mühüm əlamətlərini və əlaqələrini ayırmaq, tarixi anlayışların tərifini
tərtib etmək;
2) tarixi
biliklərin məzmununu məntiqi surətdə hissələrə ayirmaq;
3) tarixi
faktları və prosesləri məhdudlaşdırmaq və onları zamanda bir-birilə əlaqələndirmək,
xronoloji və sinxron cədvəllər tərtib etmək;
4) tarixi
hadisələri məkanda məhdudlaşdırmaq, tarixi xəritəni “oxumaq”, onun şərti işarələrindən
savadlı şəkildə istifadə etmək;
5) tarixi
hadisələri, əhvalatları müqayisə etmək, onlardakı ümumi və spesifik cəhətləri tapmaq;
6) tarixi
faktların təhlili və müqayisəsi əsasında nəticələr qurmaq və nəticələri əsaslandırmaq;
7) tarixi
materialı şifahi və ya yazılı şərh etmək, şərhin bütün növlərindən (təsvir, xarakteristika, izah etmə
və s.) istifadə etmək, suallara istər yığcam, istərsə də geniş cavab vermək və
bu sualları öz yoldaşlarına da vermək, onların
cavablarına rəy vermək (şifahi yaxud yazılı).
8) İKT-dan
istifadə etməklə məlumatlar, məruzələr, informasiyalar hazırlamaq və onu təqdim etməyi bacarmaq;
9) tarixi
mətnin məzmununun planlarını, müqayisənin,nəticənin, öz cavabının planını və s. tərtib
etmək, məlumat xarakteri daşiyan tarixi ədəbiyyatdan istifadə etmək.
Tarix müəllimi ilk növbədə aşkar etməlidir
ki, o, bu və ya digər sinifdə əvvəllər təşəkkül
tapmış bilik və bacarıqların hansı dairəsinə istinad edə bilər. Ayrı-ayrı
şagirdlərdə hansı bacarıqlar zəif inkişaf etmişdir və yaxud heç yoxdur. Sonralar
bunun əsasında müxtəlif şagirdlər qrupuna və ayrı-ayrı şagirdlərə diferensial
yanaşma üsulu qurulur. Yadda saxlamaq lazımdır ki, eyni yaşdan və sinifdən olan
şagirdlər üçün bacarıqların inkişaf səviyyəsi müxtəlifdir. Bacarıqlar təşəkkül
etdirilməsinin əsasını əqli fəaliyyətin müəyyən üsullarına yiyələnmək təşkil
edir. Şagirdlərdə bu və yaxud digər bacarığı, məsələn, tarixi hadisələri
müqayisə etmək, sübut qurmaq bacarığını təşəkkül etdirmək üçün
müəllim həmin məntiqi əməliyyatın məqsəd və mahiyyətini, onun yerinə
yetirilməsi üsullarını izah edir.Təlimat zamanı məzmunca nisbətən az mürəkkəb
olan material seçmək məsləhətdir: məsələn,
müqayisə üçün - iki maddi mədəniyyət əşyası, nəticə çıxarmaq üçün isə- dərslikdən
bir neçə abzasdan ibarət olan mətn və s. götürmək olar. Bunun ardınca şagirdlər
müəllimin rəhbərliyi altında artıq özləri üzərində işləmək üsulu göstərilən
tarixi materiala oxşar material üzərində məntiqi əməliyyat aparırlar.
Metodikada hələ kifayət qədər təyin edilməmişdir ki,V-VIII sinif şagirdləri
tarixin təlimində bu və ya digər bacarığa nə dərəcədə yiyələnə bilərlər.V
sinifdə ilk məşğələlələrdən məqsəd kiçik
hissələrə asanlıqla ayrılan mətnin mühüm məzmununu ayırmağı, onun başlıca mənasını tapmağı, sonra
isə öz sözləri ilə qısaca və dürüst ifadə etməyi öyrətməkdən ibarətdir. İbtidai
yığıcılıqla məşğul olanlar və ovçular haqqında mətni oxuduqdan və nəql etdikdən
sonra şagirdlər mənim suallarımın köməyi ilə mətnin məzmununda mühüm fikirləri
ayırırlar.Mən göstərirəm ki, parçanın başlıca fikri ən qədim insanların
heyvanlardan nə ilə fərqləndiklərini
izah etməkdən ibarətdir. Şagirdlər bu başlıca fikri dürüst ifadə edərkən deyirlər
ki, heyvanlar əmək alətləri düzəldə bilmirlər; insan isə çapacaq, dəyənək,yerqazan çubuq düzəldirdi. Nə
üçün belə düşünürsünüz?-sualına cavab verərkən daha düşüncəli şagirdlər fikirlərini belə əsaslandırırlar: ”İnsan
zəhmətlə məşğul olmağa başlayarkən özü
üçün daş çapacaq düzəltdi, sonra isə çapacaq vasitəsilə dəyənək yonub düzəltdi.
Bu isə insanı heyvandan fərqləndirir və insanı güclü edirdi.
Mətnin kiçik parçasının mühüm fikirlərini
seçmək üsulu olaraq “Odun əldə edilməsi” bəndinin sadə planını tərtib etməyi
tapşırıq kimi vermək olar.VI sinif şagirdləri bu tapşırığı yerinə yetirərkən
faktın mahiyyətini ifadə edən fikir ilə dürüstləşdirilən qeyri-mühüm detallar
arasındakı fərqi çox vaxt hələlik görə bilmirlər. Belə bir misal gətirək: Şagirdlər plan qururlar;
1) İnsanların
oddan qorxması.
2) Od
istilik verir və insanları vəhşi
heyvanlardan qoruyur.
3) İnsanlar
ocaq qalayırlar və odu qoruyub saxlayırlar.
4) İnsanlar
odu əldə etməyi öyrənirlər.
Mən şagirdlərə təklif edirəm, təyin
etsinlər ki, planın hansı bəndi deyilənləri dürüstləşdirir. Gətirilən planda
aydınlaşır ki, belə rolu planın 3-cü bəndi oynayır. Mən işin gedişində şagirdlərə planın bəndlərini necə
birləşdirməyi göstərirəm. Planın 1-ci bəndi 2-ci bəndlə, 3-cü bənd isə 4-cü bəndlə
birləşdirilə bilər. Qısaca bunu belə xülasə etmək olar. “Odun qalanması və saxlanılması”
Oxunmuş, eşidilmiş və baxılmış materialın
mühüm məzmununu seçmək və onu məntiqi
surətdə hissələrə ayırmaq bacarığından şagirdlərin cavab planını tərtib etmək bacarığı inkişaf edir. Bunun üçün şagird nə
bilməlidir:
1) lazımi
faktları seçmək,onlardan ən mühümlərini ayırmaq.
2) nağılın
həcmini təyin etmək.
3) şərhin
əsas hissələrini və ardıcıllığını qeyd etmək.
V-VI siniflərdə şagirdlərə cavab planı tərtib
etməkdə müəllim kömək etməlidir.Yəni, nəyin haqqında nəql edəcəksən?, nədən başlayacaqsan?,
hansı mühüm fikri (faktı) şərh etmək lazımdır?, nəql nə ilə başa çatmalıdır? və
s. Nəticədə get-gedə çətinləşən material üzərində bu işi yerinə yetirən şagirdlər
plan tərtibi yollarını öyrənəcəklər.
Şagirdlərin tarixi obyektləri müqayisə
etmək bacarıqlarını təkmilləşdirmək üçün
öyrənilən hadisələrin müqayisəli xarakteristikalarının tərtibi üçün
olan tapşırıqlardan istifadə etmək olar.Bu işin yollarından biri
müqayisə edilən əlamətlərə görə, iki hadisənin paralel təsvirindən ibarətdir. Bu
zaman onların arasındakı oxşar və fərqli xüsusiyyətləri hökmən göstərmək
lazımdır (məs.VI sinifdə qul, quldar; VII sinifdə kəndli, feodal və s. Eləcə də müqayisəli xarakteristika yazmağı vermək olar).
VI-VIII sinif şagirdlərində tarixi hadisələri
müqayisə etmək bacarığının formalaşdırılması üzrə məlumatıma yekun vurarkən
müxtəlif növ tapşırıqların ardıcıllığını qeyd etmək istərdim.
VI sinifdə:
1) İki əşyanın
təsvirini(maket,rəsm)müşahidə etmək əsasında onların (maddi mədəniyyət abidələrinin)müqayisə edilməsi.
2) Cəmiyyətin
inkişafının müxtəlif səviyyələrini xarakterizə edən təsvirlərin müqayisə edilməsi.
3) Xəritədə
tutuşdurmaq əsasında iki tarixi-coğrafi obyektlərin müqayisə edilməsi.
4) Əyani
vəsaitlərin,dərsliyin mətninin əsasında iki əhvalatın müqayisəli
xarakteristikasının tərtib edilməsi.
VII-VIII sinifdə:
1) Cədvəllərin
tərtibi.
2) İki
tarixi tablonun və yaxyd sxematik rəsmin,iki şəklin və iki sənədli mətnin,dərslikdən
olan iki parçanın əsasında iki tarixi hadisənin müqayisəli xarakteristikası üzərində
işin davam etdirilməsi.
Tarixin təlimi zamanı şagirdlərin təfəkkürünün
və nitqinin inkişafında pedaqoji ustalığın tərkib hissəsi olmaq etibarı ilə müəllimin
öz nitqinin, onun mədəniyyətinin mühüm əhəmiyyəti vardır. Müəllim dərsdə
materialı şərh etməyə hazırlaşarkən onun əsas müddəalarının, şifahi tələffüzünün,
terminlərinin ardıcıl surətdə açılmasını nəzərdə tutmalıdır. Şagirdlərin təfəkkür
və nitqinin inkişafında müəllimin nəqlinin obrazlılığı böyük rol oynayır. Müəllimin
öz nəqlində şagirdlərə tanış canlı tarixi obrazları cəlb etməsi verilən suala cavab vermək üçün faktları seçməyə,
qruplaşdırmağa, şərhin xarakter və
ardıcıllığını təyin etməyə, lazımi sözləri tapmaqda uşaqlara kömək edir.
Müəllimin nitqi, onun materialı şərh etmə
forması şagirdlərin nitq inkişafının ən vacib vasitəsi olub, hökmən aşagıdakı tələblərə
cavab verməlidir:
1) Müəllim
tərəfindən şərh edilən material bitkin şəkildə, asanlıqla öz tərkib hissələrinə
ayrıla bilən, ardıcıl, əsaslandırılmış şəkildə olmalıdır.
2) Tarixi
materialı şərh edərkən müəllimin nitqini şagirdlərin baça düşməsi vacibdir. V-VI sinif şagirdlərinin yaşına tətbiq etdikdə bu,
ilk növbədə şərhin konkretliyi və obrazlılığı, şagirdlərin artıq mənimsədikləri
lüğətdən fəal surətdə istifadə etməklə yanaşı, şərhin gedişində izah edilən yeni tarixi terminlərin
ciddi surətdə seçilmiş minimumun işlədilməsi deməkdir. V-VI siniflərdə
materialı şərh edən müəllim böyük və mürəkkəb cümlələrdən qaçmalıdır. Müəllimin
nitqi əgər qisa və aydın cümlələrdən ibarət olsa, 11-13 yaşlı şagirdlər tərəfindən
yaxşı qavranılar.
3) Materialı
şərh edərkən müəllim öz nitqinə verilən bəzi zahiri tələbləri mütləq nəzərə almalıdır. Nitqin sürəti,səsin gücü, intonasiya
materialın məzmunundan və əhəmiyyətindən asılı olaraq dəyişməlidir.
Tarixin təlimində şagirdlərin təfəkkürünü
və nitqini inkişaf etdirmək üçün sinifdə lüğət işinin təşkili, habelə evdə lüğət
tapşırıqlarının yerinə yetirilməsinin böyük əhəmiyyəti vardır. Tarixi öyrənərkən
şagirdlər çoxlu söz öyrənirlər və bu sözlərlə öz nitqlərini zənginləşdirirlər. Əşyanın
adını bildirən bəzi yeni sözlərin məzmununu bu əşyaların özünü və yaxud şəklini
sözlə izah etməklə birlikdə, nümayiş etdirməklə də açmaq olar (məs.xiş, kotan, kirki,
nizə).Başqa sözləri əyaniliyə əl atmaqla izah etmək olar (məs.”il
hesablanması”,”demokratiya”,”orta əsrlər”,”təhkimçilik”terminlərinə və digər
sözlərə genetik izahat vermək olar, yəni onların mənşəyi haqqında danışmaq və
bu sözlərin tərkibini təhlil etmək olar). Bir çox sözlərə artıq şagirdlərə
tanış olan sözlər vasitəsilə izahat vermək olar. Bu zaman elə etmək lazımdır
ki, seçilmiş sinonimin fikir çaları izah edilən sözün əhəmiyyətinin ya özü
olsun, ya da ona oxşar olsun, həm də izahedici sözlər şagirdlərə tamamilə aydın
olmalıdır;məsələn, racə-tayfa başçıları, gezlər (gözlər)-niderland
partizanları. Mürəkkəb anlayışları bildirən terminlərin məzmununu açıb göstərmək
xüsusi iş tələb edir. Belə hallarda sözlərin mənşəyi çox az şeyi izah edir, bəzən
də şagirdləri çaşdırır. Məsələn, əgər müəllim “firon”sözünü “böyük ev”kimi izah
etsə, aydındır ki, bu,sözün hərfi tərcüməsidir. Belə izahat terminin əsil mənasını başa düşməkdə şagirdlərə
mane olar (Yaxud da “aristokratiya”-yəni “yaxşıların hakimiyyəti” bu ifadədən
aristokrat-yəni adlı-sanlı adam və ya zadəgan adı yaranmışdır). Müəllim hökmən
ona nail olmalıdır ki, şagirdlər hər yeni sözün düzgün tələffüz edilməsi və
düzgün yazılmasına yiyələnsinlər.Yeni terminləri təkcə izah etmək deyil, həm də
onlardan fəal surətdə istifadə etməyi şagirdlərə öyrətmək lazımdır. Bunun üçün
müəllim şagirdləri sorğu-sual edərkən onlardan bəzilərinə lüğət tapşırıqları
verə bilər. Məsələn, “atəş açmaq”,”atəş”sözlərinə əsasən qədim atəş silahlarını
təyin edin;”İliada”nın sizə məlum qəhrəmanlarının adını sayın, bu adları yazın,
bu qəhrəmanlar haqqında bildiklərinizi qısa nəql edin; İskit (skif) əsgərinin
silahlanma əşyalarını sayın; mənşəyini “feod”sözündən götürən sizə tanış olan
bütün sözləri sayın, onların mənasını izah edin, lazımi tərif verin. Həmçinin
obrazlı ifadələr və şifahi ifadələr üzərində aparılan işin böyük əhəmiyyəti
vardır. Hikmətli ifadələrin şagirdlərin nitqinə möhkəm və şüurlu surətdə daxil
olması üçün belə tipli suallar vermək faydalıdır:
1) ”Parçala
və hökm sür”ifadəsi nə deməkdir? Bu ifadə hansı ölkədə dövlət siyasətinin
başlıça qaydası olmuşdur?
2) ”Çörək
və tamaşa”təlabatı nə vaxt və nə kimi şəraitdə geniş yayılmışdır? Bu nə demək
idi və nə üçün meydana gəlmişdir?
3) Kim və
nə kimi şəraitdə demişdir:”Hər halda o, fırlanır”?
4) ”Dövlət-bu
mənəm”sözü tarixdə kimə istinad edilir?
və s.
Mən şagirdlərə məzmunlu lüğət
tapşırıqları verir, bu tapşırıqları idraki tapşırıqlar kimi xülasə edir və onlardan tələb edirəm ki, lüğət
təhlili əsasında nəticələr çıxarsınlar. Məsələn: ”Qədim Hindistan xalqlarında
“dace”sözü əvvəlcə “düşmən”demək olmuş, sonra isə “qul”mənasını verməyə
başlamışdır. Bunun əsasında nə kimi nəticə çıxarmaq olar? Bir sıra hallarda
şagirdlərin diqqətini belə bir cəhətə cəlb etmək olar ki, hikmətli ifadələr qədim
dövrdə və orta əsrlərdə yaranmış müasir nitqdə hansı mənada işlədilir .Bu məqsəd üçün təxminən belə
xarakterli suallar vermək olar:
1) ”Rubikonu
keçmək”ifadəsi bizim günlərdə hansı mənada işlədilir? Bu söz öz mənşəyini
haradan götürür?
2) Lakonik
cavab verməyə çağırmaqla müəllim sizdən nə tələb edir? ”Lakonika”nə deməkdir? Bu
söz hansı addan əmələ gəlmişdir? Qədimdə işlədilən lakonik ifadələrə misal gətirin.
3) ”Qordi
düyünü”ifadəsinin yerli-yerində işlədilməsinə misallar göstərin və s. Belə
sualların qoyuluşu yeni ifadələrin mənasını möhkəmləndirməyin mühüm vasitəsidir.