Məktəbdə tarixə dair tədris-tərbiyə işinin təşkilinin
əsas forması dərsdir. Dərsdə müəllim şagirdlərin təhsilinə, tərbiyəsinə və
idrak qabiliyyətlərinin, bacarıq və vərdişlərinin inkişafına dair rəngarəng iş
aparır. Effektli dərsin xarakterik xüsusiyyəti bütün məşğələ ərzində şagirdlərin
aktiv idraki fəaliyyətindən və bu fəaliyyətə müəllimin düşünülmüş şəkildə rəhbərlik
etməsindən ibarətdir. Ən mühüm tələb ayrı-ayrı dərslərin əvvəlki və sonrakı dərslərlə
sıx əlaqəsinin həyata keçirilməsindən ibarətdir. Şagirdlərdə tarixi biliklərin
formalaşması prosesi bir-biri ilə bağlı olan halqalardan ibarətdir. Bunlardan ən
əsasları-şagirdlərin yeni materialı öyrənməyə hazırlaşması,yeni materialın öyrənilməsi,
onun ilkin möhkəmləndirilməsi və tətbiq edilməsi, sinifdə qazanılmış bilik və
bacarıqların daha möhkəmləndirilməsinə dair şagirdlərin evdə gördükləri iş, öyrənilən
biliklərə əlavələr edilməsi və həmin
biliklərin dərinləşdirilməsi, sonrakı dərslərdə sorğu və təkrarlama prosesində
şagirdlərin biliklərinin inkişaf etdirilməsi.
Son vaxtlar qabaqcıl müəllimlər şagirdlərin
diqqətini səfərbər etmək və dərsdə onların fəaliyyətini fəallaşdırmaq üçün
problemli vəziyyət yaratmaq üsulundan geniş istifadə edirlər. Problemli vəziyyət
yaratmaq yollarından biri dərsin mövzusunun problemli qoyuluşundan ibarətdir. Şagirdlərin
qarşısında problem qoyulması onların müstəqil axtarışı və düşünməsi üçün stimul
yaradır. Problemli vəziyyət dərsə giriş kimi aydın bir sənəd, nəzərdən keçirilən
problemin mahiyyətini əks etdirən və şagirdlərin fikrini onun müstəqil surətdə
dürüst ifadə edilməsinə və həllinə yönəldən, bəzən bir-birinə zidd olan iki sənəd
cəlb etmək yolu ilə də yaradıla bilər. Dərsdə yeni materialın öyrənilməsini hazırlamağın
bir neçə növünü sadalamaq olar:
a) sorğu
zamanı təhlil edilən materialın ümumiləşdirilməsi,
b) şagirdlərdə
yeni mövzunu daha yaxşı mənimsəmək üçün lazım olan bilikləri səfərbər edən
suallar üzrə siniflə qısa müsahibə aparılması,
c) dərsdə
problemli vəziyyət şəraitinin yaradılması və şagirdlərin qarşıya qoyulmuş
problemin həllinə cəlb edilməsi,
ç) şagirdlərin
qarşısında dərsdə həll edilməli olan bir və ya bir neçə tədris-idraki vəzifələrin
qoyuluşu.
Yeni materialın şərhi həm problemsiz, həm
də problemli ola bilər. Müəllim problemli şərh zamanı hazır nəticələrin verilməsi
əvəzinə şagirdlərdən tələb edir ki, onlar özləri nəticələr çıxarsınlar. Lakin
bu zaman faktları elə seçməlidir ki, şagirdlər qarşılarına qoyulmuş problemə
müvafiq müstəqil nəticələr çıxara bilsinlər. V-VI siniflərdə süjetli nağılda
dramlaşdırma priyomu, iştirak edən şəxslərin dialoq və monoloqlarının verilməsini
tətbiq etmək olar. Tarixi hadisələrin və əhvalatların xarakteristikası onların
daha mühüm xüsusiyyətlərini açıb göstərir. Xarakteristikalar qısa və geniş ola
bilər. V-VIII siniflərdə dərslərdə Tomris ana, Cavanşir, Babək, Sara Xatun, Uzun
Həsən, Şah İsmayıl, Makedoniyalı İsgəndər, Mete xaqan, Spitamen, Spartak Atilla,
Bilgə xaqan, Məhəmməd Peyğəmbər, Çingiz xan, Sultan II Mehmed fateh, X.Kolumb və
başqaları kimi tarixi xadimlərin xarakteristikası verilir. Bəzi hallarda müəllim
özü onların fəaliyyətinə qiymət verir, bəzən də kömək edir ki, şagirdlər özləri
həmin xadimlərin fəaliyyətinə müstəqil qiymət versinlər. Qeyd etmək lazımdır
ki,şagirdlər üçün biliklərin ən mühüm mənbəyi dərslikdir. Lakin qeyd etmək
lazımdır ki, elə məsələlələr vardır ki, onların dərsliklərdə öz əksini tapması
böyaük əhəmiyyət kəsb etmiş olardı. Bu cəhətdən müəllifin ”VIII sinif Azərbaycan
tarixi dərsliyində toxunulmayan bəzi məqamlar”adlı məqaləsini oxumaq məsləhətdir(“İşıq”qəzeti.2005-ci
il,).Elə məsələlər vardır ki, onlar orta məktəblər üçün Azərbaycan tarixi dərsliklərinə
düşməmişdir. Fikrimcə, belə məsələlərin dərsliklərdə öz əksini tapması şagirdlərdə
elmi təfəkkürün inkişafına və yurdsevərlik hisslərinin güclənməsinə böyük təsir
etmiş olardı. Şagirdlər öz vətənlərinin tarixini daha dərindən öyrənməklə
yanaşı, vətənə məhəbbət ruhunda tərbiyə olunardılar. Fikrimi 4 məsələ ilə izah
etməyə çalışacağam. Birinci məsələ: Azərbaycan
və Qızıl Orda münasibətləri məsələsinə toxunularkən Qızıl Orda xanı Özbək xanın
qoşunlarının şəhər və kəndləri talan etməsi, əhalinin qarət olunması məsələsi
qeys olunur. Yaxşı olardı ki, bu zaman müsəlman dini abidələrinin də ziyan çəkməsi,
konkret olaraq Şirvan şeyxi Pir Hüseyn xanəgahının qarət olunmasına
toxunulaydı. Xanəgah Bakının 127 kilometrliyində, Pirsaat çayı sahilində, Bakı-Salyan
ticarət karvan yoiu üzərində yerləşir. Xanəgahın zəngin təsərrüfatı, kitabxanası
olmuşdur. Pir Hüseyn məqbərəsinin yazılı-naxışlı kaşı bəzəkləri bu gün dünya
muzeylərinin sərgilərini bəzəməkdədir. İkinci məsələ:
Şirvanşahlar dövlətinin Qızıl Orda dövləti ilə münasibətləri məsələsidir.
1400-1408-ci illərdə baş verən hadisələrdən söhbət gedərkən Qızıl Orda xanı
Şadi bəyin Şirvanşahlar dövlətində siyasi sığınacaq tapması məsələsinə
toxunmaqla göstərilərdi ki, o dövrdə Şirvanşahlar dövləti təkcə Cənubi Qafqazda
yox,Yaxın və Orta Şərqdə ən qüdrətli dövlət olmuşdur. Avroasiya dövlətləri içərisində
xüsusilə seçilən bir dövlət olmuşdur. Bu da şagirdlərin dövlətçiliyimizə olan məhəbbətini
qat-qat artırmış olardı. Üçüncü məsələ: ”Səfəvi-Osmanlı
müharibələrinin I mərhələsinə”aiddir. Məlumdur ki, Caldıran döyüşü(1514) tarixdə
iki qardaş türk dövləti üçün məğlubiyyət, Avropa diplomatiyasının qələbəsi kimi
qiymətləndirilir. Bu fikri konkret olaraq 2 Avropa diplomatının öz ölkələrinə
göndərdikləri məktubla (“Nə qədər ki,Səfəvilər Osmanlılarla vuruşur, xristian
dünyası sülh və əmin-amanlıq içərisində olacaqdır”.) göstərmək daha yaxşı
olardı. Bu diplomatların biri İspaniya diplomatı Antonio de Qoybea (XVII əsrin əvvəlləri),
digəri isə 1583-1588-ci illərdə İngiltərənin Türkiyədəki səfiri Uilyam Harborn
olmuşdur. Dördüncü məsələ: Səfəvi-Osmanlı müharibələrinin
II mərhələsinə aiddir. XVII əsrin əvvəllərində Azərbaycan xalqının işğalçılara
qarşı mübarizəsi mövzusunu daha qabarıq vermək üçün 1603-cü il hadisələrindən
danışarkən tarixdə az məlum olan Cəlaləddin Məhəmməd Münəccim Yəzdinin”Tarixi-Abbasi”əsərindən,
xüsusən Bakının osmanlılardan azad edilməsi toxunarkən, Ziyaəddin Bakuvinin
adının çəkilməsi yaxşı olardı. O dövrdə bu şəxs xalq qəhrəmanı kimi tanınırdı. O,
üç dəfə həbs olunub, lakin həmişə Osmanlı həbsxanasından qaçmış və işğalçılarla
vuruşmuşdur.Yuxarıdakı məsələlərin VIII sinif Azərbaycan tarixi dərsliyində öz əksini
tapması şagirdlərdə elmə marağı artırmaqla yanaşı, əxlaqi tərbiyəyə böyük təsir
edər, onlarda vətənsevərlik, dövlətçiliyə məhəbbət hisslərini daha da gücləndirmiş
olardı. Şagirdlərin diqqətini dərslikdəki xüsusi şriftlə ayrılmış terminlərə, təriflərə,
izahlara, nəticələrə cəlb etməyin də mühüm əhəmiyyəti vardır. Dərsin metodikası
onun məzmunu ilə müstəqil asılılıqda olmur; eyni bir məzmun təlimin priyom və
vasitələrinin çoxlu müxtəlif birləşmələri ilə şərh edilə bilər, dərslərin müxtəlif
variantları formasına düşə bilər. Bu, birinci növbədə didakdik məqsədlərdən, sonra
isə şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərindən, onların real idraki imkanlarından, həmin
sinifin və müəllimin özünün hazırlığından,
tədris avadanlığından və digər şərtlərdən asılıdır. Dərsdə yeni tədris
materialının daha dərin mənimsənilməsinin mühüm şərti və vasitəsi öyrənilən
faktların və ümumuləşdirmələrin müntəzəm surətdə möhkəmləndirilməsindən ibarətdir.
Möhkəmləndirmə dedikdə, dərsdə öyrənilən materialın şagirdlər tərəfindən 2-ci dəfə
qavranılması və daha da dərk edilməsi kimi başa düşülür. Möhkəmləndirmə yeni
materialın öyrənilməsi ilə ayrılmaz surətdə əlaqədar olub, həm yeni materialın
öyrənilməsi prosesində, həm də dərsin axırında mütəşəkkil surətdə aparılır.
Şagirdlərin dərslərə evdə hazırlaşması tədris
prosesinin vacib mərhələsidir. Onun əsas
məqsədləri; dərsdə keçilmiş materialın daha da möhkəmləndirilməsi, onun
dərindən düşünülməsi, şagirdlərdə onların dərslərdə qazandıqları müxtəlif
bacarıqları və müstəqil iş görmək vərdişlərini daha da inkişaf etdirməkdən ibarətdir.
V-VIII siniflərdə tarixə dair ev tapşırıqları xeyli rəngarəngdir.1) Şagirdlərin
dərsliyin öyrənilmiş hissəsinin məzmununu nəql etməyə hazırlaşdırılması. 2) Dərslik
və ya bütöv mövzunun məzmunu üzrə suallara cavab verilməsi. 3) Əyani vəsaitlərlə
iş üçün tapşırıqlar. 4) Şagirdlərin materialı müstəqil öyrənməsinə dair
tapşırıq. Tədris prosesinin ən mühüm elementlərindən biri öyrənilmiş materialın
təkrarlanmasından ibarətdir. Təkrarın aşağıdakı növlərini ayırmaq olar: giriş təkrarı,
dərsin məzmunu ilə tematik əlaqədə olan təkrar (cari təkrar), ayrı-ayrı
mövzular, bölmələr və öyrənilən kursun problemləri üzrə ümumiləşdirici təkrar, bütövlükdə
kurs üzrə yekunlaşdırıcı təkrar. Adətən dərslərin təsnifatına müxtəlif yanaşma
üsulları mövcuddur. Beləki, giriş dərsləri, yeni biliklər qazanılması, biliklərin
möhkəmləndirilməsi üçün olan dərslər, təkrar-ümumiləşdirici dərslər, uçot-yoxlama
dərsləri, mühazirə dərslər, söhbət dərslər, kino-dərsləri, şagirdlərin müstəqil
işi üçün olan dərslər vardır. Qeyd etmək lazımdır ki, elə dərslər ola bilər ki,
daha artıq əhəmiyyət kəsb etsin. Məsələn, dərs-ekskursiya, məktəb muzeyində keçirilən dərsin özünəməxsus
xüsusiyyətləri olur.
Müəllimin hazırlaşmasında metodik ədəbiyyat
vacib rol oynayır. Metodik vəsaitlərdən təcrübəli müəllimlər və müəllimliyə təzəcə
başlayanlar, adətən, eyni cür istifadə etmirlər. Müəllimliyə təzə başlayan çox
zaman həmin vəsaitin tövsiyələrini işdə rəhbər tutur, sonra isə onları
yoxlamalı, dəqiqləşdirməli və öz işində onları inkişaf etdirməlidir. Təcrübəli
müəllim vəsaitdə təklif olunan tövsiyyələri tədrisin mümkün olan yollarından
biri kimi qəbul edir və onları mexaniki surətdə öz iş sisteminə daxil etmir. Təcrübəli
müəllim tövsiyyələrə tənqidi surətdə öz şəxsi təcrübəsini nəzərə alaraq və öz
iş şəraitinə tətbiqən yanaşır. Metodiki vəsaitin məzmunu təcrübəli müəllim üçün
müstəqil yaradıcılığa təkan ola bilər. Metodiki ustalığın ən mühüm yolu müəllimin
özü tərəfindən toplanmış təcrübənin təhlili və digər müəllimlərlə təcrübə
mübadiləsindən ibarətdir. Təcrübəli müəllim öz təcrübəsini başqalarına verməklə
yayır. Müəllimin təcrübəsinin başqalarına verilməsində qabaqcıl müəllimlərin dərslərinin
dinlənilməsi mühüm rol oynayır. Belə dərslər bütövlükdə təlim prosesini daha
yaxşı tərzdə açıb göstərməyə imkan verir, bu zaman müəllimin təkcə tədris etmək
fəaliyyəti deyil, həm də şagirdlərin müəllim
tərəfindən təşkil edilən tədris fəaliyyəti də göstərilir. Ona görə də açıq dərs
üçün elə mövzu seçmək vacibdir ki, həmin mövzu müəllimin naliyyətlərini göstərmək üçün yaxşı imkan yaratmış olsun. Dərsin
ahəngdar və mütəşəkkil keçməsi üçün onun gedişini qabaqcadan işləyib-hazırlamaq
və şagirdlərin bu və ya digər priyomlara reaksiyasını nəzərə almaq, habelə
onlar üçün zəruri olan vaxtı hesablamaq lazımdır. Bəzən müəllimin sinifdə özünü
necə aparmasına diqqət vermək, hətta onun
şagirdlərlə olan qarşılıqlı münasibətini müəyyən edən bəzi çalarlara
diqqət vermək faydalı olur (müraciət forması, ton və s.). Dərsi təhlil edərkən
təcrübəli müəllimin əldə etdiyi yeni, qiymətli
və maraqlı cəhətləri aşkar etmək və bu təcrübədən öz işində istifadə etmək gənc
müəllimlərə məsləhətdir.
Dərsin əsas ideyasının, onun təhsil və
tərbiyəvi vəzifələrinin müəyyən edilməsi dərsə hazırlıqda çox mühüm cəhətdir. Məlumdur
ki, təlimin məzmununa dövlət standartları, tədris planları, fənn proqramları, dərsliklər,
dərs vəsaitləri və sair aiddir. Kurrikulum - (uşağa nəyi, hansı həcmdə öyrətmək,
yol, istiqamət deməkdir). Təlim üsulları
isə pedaqoji prosesin təşkili və təlim texnologiyaları, yəni uşağı necə öyrədirik
anlamına uyğundur. Öyrədici mühit dedikdə tədris prosesinin təşkili və tərbiyə
prosesinə təsir edən amillər başa düşülməlidir. Yəni uşağı hansiı şəraitdə öyrədirik.
Monitorinq və qiymətləndirmə zamanı təlim- tərbiyə prosesinin və onun bütün işi
barədə məlumatlar əldə edirik. Yəni bu,
işin səmərəliliyini müəyyənləşdirmək üçün vasitədir ( Monitorinq ingilis
dilində izləmə, müşahidə aparmaq deməkdir).
Hər bir tarix dərsi şagirdlərə mühkəm
bilik verməklə yanaşı, həm də onları tərbiyə etməlidir. Dərs istər məzmun və
istərsə də, dərsdə aparılan işin xarakterinə görə tamamlanmış bütövlük təşkil
etməlidir. Didaktik cəhətdən tamamlanmış dərsdə müəllim materialın
qavranılmasına nail olur. Matrealı möhkəmlədir və şagirdlərin bilik, bacarıq və
vərdişlər əldə etməsini təmin edir. Dərsin məqsədini düzgün müəyyən etmək vacib
şərtlərdəndir. Təcrübəsi az olan və yeni işə başlayan müəllim çox vaxt dərsin məqsədini
onun məzmunundan çıxarmaqda çətinlik çəkir. Bunun üçün müəllim hər şeydən əvvəl
tarix materialını yaxşı bilməli, onu qiymətləndirməyi bacarmalıdır. Dərsin məqsədini
müəyyən etdikdən sonra dərsin planını, onun ayrı-ayrı hissələrini işləmək olar.
Müəllim dərs materialını bölmə və ya mövzu üzrə planlaşdırmalıdır. Belə olarsa,
kursun içərisində dərsin yerini, onun təlim-tərbiyəvi vəzifələrini düzgün müəyyənləşdirmək
olar. Burada müəllim növbəti dərsin məzmunu ilə keçmiş dərslər və sonralar
keçiləcək dərslər arasında əlaqə yaratmağı hökmən öyrənməlidir.