Əsrlərin arxasından üzü gələcəyə - sənə, mənə,
hamımıza, bizdən olanlara və olacaqlara müraciətlə yazılmış bu əsər tarixi yaddaşımızın
halalca qaynaqlarından biridir. Necə ki, illər boyu beynimizə yeridilən
antitürk terrorunun məngənəsindən hamılıqla qurtula bilməmişik, türkü türkə
düşmən kimi tanıtmaq siyasəti qurtarmayacaq....
Keçmişimizin öz əlimizlə daşqalaq
edildiyini anladıqca, yaddaşımız oyanıb
hərəkətə gəldikcə dərk edirik: “ Nicat Vətənə məhəbbətdədir “ ...
Tarix də Vətən kimi, ana kimi tale
payı, alın yazısıdır ....
Haqqında
söhbət açdığım “ Əmir Teynurun vəsiyyətləri
“ adlı əsər sonuncu dəfə Özbəkistanda 1989 - cu ildə bütöv şəkildə nəşr edilmişdir. Azərbaycan
dilində isə əsərlə oxucular 1991 - ci ildə tanış olmuşlar.
Tarixi qaynaqlarda “ Tüzüki - Teymuri “
( “ Teymurun söylədikləri “, “ Teymurun başına gələnlər “ )
adlarıyla anılan bu nadir yadigar XVIII əsrdən başlayaraq ingilis, fransız və
rus və sair dillərə tərcümə olunmuş, İngiltərədə, Hindistanda, İranda, başqa
ölkələrdə dönə - dönə nəşr edilmişdir. Əsərin qədim əlyazmaları İngiltərə,
Fransa, ABŞ, Finlandiya, Danimarka, İran, Hindistan, Türkiyə, Misir
kitabxanalarında saxlanılır.
Yaşadığımız
günlərdə daha incə üsullarla yeridilən avropa mərkəzçilik siyasəti şərq xalqlarını, o cümlədən türk dövlətlərini
qərb dövlətlərindən asılı saxlamaq üçün yeni - yeni metodlara əl atır. Xaç
müharibələri (1096 - 1270) dövründən başlanan xristian hegemonluğu siyasəti
Allahın hər cür sərvət, xeyir - bərəkət bəxş etmiş olduğu şərq xalqlarını öz zəngin
vətənlərində yoxsulluq girdabına salmış, Avropa dövlətləri qarşısında ələbaxımlı
vəziyyətdə qoymuşdur.
Məsələ burasındadır ki, sağlıqlarında ölkələr
fəth edən, qoşunlar, sərkərdələr basan, tarixi inkişafın gedişinə fəal təsir
göstərən görkəmli türk simaları ölümlərindən sonra onların mənsub olduğu xalqlara qarşı ayrıseçkilik siyasəti yeridilməsi
nəticəsində elmdə öz yerlərini hələ də tuta bilməmişlər.
Əmir
Teymuru tarixən bir müddət ərzində dünyanın ən böyük sərkərdələri sırasına yüksəldən,
ilk növbədə, Orta Asiyanın, türk dünyasının şanlı döyüş ənənələri, cəngavərlik
mühiti idi. Bu mühitin ilkin şərti igidlik
idisə, digəri zəka, hərb sənətinin incəliklərinə yiyələnmək bacarığı və
ustada - müəllimə ehtiram idi. Hələ kiçik yaşlarında ikən bu xüsusiyyətlərin
hamısını özündə cəmləşdirən Teymur Quran
oxumağı bacarır, müəllimi və yaxın məsləhətçisi Seyid Bərgənin öyüdlərini dinləyir,
türkcə yazıb oxuyur, şahmat oynamağı sevirdi .
Orta
Asiyanın tez - tez dəyişən hərbi -
siyasi şəraiti, biri - birindən cəsur türk sərkərdələri arasında baş verən nəhayətsiz qovğalar və bu
çəkişmələrin güclü dövlət yaradılmasına əngəl törətməsi, daim mürəkkəb vəziyyətlərdən
çıxış yolları axtarmağa məcbur olması Teymuru ziddiyyətli bir tarixi şəxsiyyət
kimi formalaşdırmışdı. Cəsur sərkərdə kimi şöhrətlənməyə başlayan Teymur, həm də
çox incə siyasətçi idi. Əldə etdiyi mühüm qələbələrlə vaxtsız öyünməyə və
bununla düşmənlərinin sayını artırmağa tələsməzdi. Uzaqgörənliyi, səmimiliyi,
dosta vəfası, igidliyi sayəsində o, özünə güclü əhatə yarada bilmiş və bütün
Orta Asiyanın qüdrətli hakiminə çevrilmişdi. Lakin şöhrət nərdivanının ən uca
pilləsinə yetişənədək Əmir Teymur ağır xəyanətlərlə də üzləşmiş, məğlubiyyətlər
görmüş, igidlər qurban vermiş, yaxın dostlarının qurduqları tələlərə də az düşməmişdi.
Bütün bunlar onda xəyanətə qarşı ağır intiqam, arxadan vurulan namərd zərbəsinə
qarşı dəhşətli qəddarlıq hissi tərbiyə etmişdi.
Qələbə
dalınca qələbə qazanan və özünü məğlubedilməz
sayan Əmir Teymur ömrünün sonuna
yaxın şöhrətpərəstliyə daha çox meyl göstərirdi.
Ayağını yüngülcə çəkdiyi üçün düşmənlərinin
həqarətlə“ Axsaq Teymur“, “ Topal Teymur “ , “ Teymurləng “ adlandırdığı Əmir Teymur uzaqgörən dövlət xadimi idi.
İşğal etdiyi ölkələrdə elm - sənət
adamlarına, sənətkarlarına, tacirlərinə toxunmazdı. Dünyanın ən məhşur sənətkarlarını imperiyanın paytaxtı olan Səmərqəndə göndərər
və bu gün dünyanı heyran qoyan məhşur Səmərqənd abidələrininin ucaldılmasını nəzarət
altında saxlayardı. İmperiyanın ayrı -
ayrı vilayətləri arasında əlaqə yaradılmasında tacirlərin roluna xüsusi
qiymət verirdi. O, xristian dünyasına qarşı sanki “şərqin müdafiəsi “ nə qalxaraq Avropaya hökmlü məktublar yazıb göndərirdi.
... O, eyni zamanda, “tacir” lərin azğınlaşmasına, xalqı soyub - talamasına da
yol verməzdi....
Əmir Teymur alimləri, şeyxləri, şairləri
himayə edər, tez - tez onların məclislərində iştirak edər, hətta mübahisələrə də
girərdi. Onunla mübahisə edən, fikirləri ilə razılaşmayan elm adamlarını da mükafatlandırar,
bəxşişlərini kəsməzdi. Fəth etdiyi ölkələrdən nadir kitabları, əlyazmalarını Səmərqəndə
göndərərdi.
Obrazı beyinlərdə eybəcərləşdirilmiş və
ancaq “qanlı cəllad“ kimi qələmə
verilmiş Əmir Teymura insani duyğular da yad deyildi. Hər dəfə səfərdən
qayıdarkən, ilk addım olaraq, atasının qəbrini ziyarət edən böyük türk sərkərdəsi
özünü ustadı - müəllimi və yaxın məsləhətçisi Seyid Bərgənin ayağı tərəfdə dəfn
etdirmişdi. İndi Səmərqənddə “ Əmir Teymurrun qəbrini ziyarət edənlər öz gözləri
ilə bunu görürlər ...