Özbəkistanın
Səmərqənd şəhərində Küsəm Abbasın türbəsinin ətrafında zamanla bir qrup tikili əmələ
gəlmişdir. Şəhərin şimalında Əfrəsiyab təpəsi kimi tanınan bu təpənin cənub
yamacları yerli əhali tərəfindən müqəddəs yer sayılır, ərazinin əhəmiyyəti
İslam dininin bölgədə yayılma tarixindən başlayaraq əsrlər boyu davam etmişdir.
Bunun səbəbi Həzrəti Peyğəmbərin əmisi oğlu Küsəm Abbas islamı yaymaq üçün bölgəyə
gəlməsi və burada şəhid olmasıdır. Küsəm Abbas üçün tikilən tikili zaman
keçdikcə mühüm ziyarət yerinə çevrilmiş, onun ətrafında türbələr və qəbiristanlıq
da daxil olmaqla bir çox binalar tikilmişdir. Küsəm Abbasın türbəsi “Şah-ı Zində”
(“yaşayan sultan”) adlanır. Binalar toplusu mənbələrdə “Məcmua-i Şah-I Zində”
kimi xatırlanır. Qəbiristanlığın və qəbiristanlıqdakı qəbirlərin 1220-ci ildə
Çingiz xanın komandanlığı altında monqollar tərəfindən dağıdılan köhnə Səmərqənd
şəhəri ilə birlikdə dağıdıldığı deyilir. Monqol dağıntısından qismən sağ qalan
Küsəm Abbas türbəsi və məscidi 1335-ci ildə yenidən tikilib, sonrakı illərdə isə
burada təmir işləri aparılmışdır. 1360-cı illərdən etibarən qəbiristanlıq kimi
üstünlük verilən və müqəddəs ərazi xüsusiyyətlərini qazanan bölgə əhəmiyyətli
tikinti işlərinə səhnə olmağa başlayıb. Əsrlər boyu davam edən bu fəaliyyət XIV-XV
əsrlərdə Əmir Teymur və Uluq bəyin dövründə özünün zirvəsinə çatmışdır. XIX əsrdə edilən təmir, dəyişiklik
və əlavələrlə davam etdirilmişdir. XX əsrdə müxtəlif tarixlərdə mühüm arxeoloji
işlər aparılsa da, bərpa işləri geniş vüsət almamışdır. Bütün bunlara baxmayaraq,
hələ də bu ərazidə tam öyrənilməmiş yerlər
vardır. Bu gün əraziyə cənub tərəfdən Uluq bəyin tikdirdiyi darvazadan (1434)
daxil olunur. Girişin yanında yerləşən binalar muzey kimi istifadə olunur və məscid,
seminariya, mədrəsə kimi bölmələrdən ibarətdir. Dövlət Quşbəy mədrəsəsinin şərq
tərəfində 1813-cü ilə aid bina, qərbdəki hissələr isə Uluq bəy dövrünə aiddir.
Uluq bəy tərəfindən oğlu Abdullahın adına tikdirdiyi bu hissə müxtəlif bölmələrdən
ibarət məscid və Abidəvi türbəsi ilə eyni vaxtda 1435-1436-cı illərdə
tikilmişdir. Abidəvidən sonra meydana gələn binalar dar və uzun bir küçə ətrafında
üç hissəyə bölünür. Torpağın yamacına uyğun formalaşdırılan küçə binaların
oxunu əvvəlcə pilləkənlərlə çıxılan “besedka” təşkil edən ikinci darvazaya,
sonra isə yuxarıda yerləşən üçüncü darvazaya aparan şəkildə təşkil edir və yuxarıdakı
kiçik kvadratla bitir. Küsəm Abbas kompleksin ən qədim tikililəri türbənin
yuxarı hissəsində Küsəm Abbasa və məscidə həsr olunmuş tikililər sırasındadır.
Arxeoloji tədqiqatlar, bu bölmədə XIX əsrdən etibarən əhəmiyyətli bir tikinti fəaliyyətinin
olduğunu göstərən bünövrə və bina qalıqlarını gün ışığına çıxarmışdır. Küsəm Abbas
türbəsi və məscidi köhnə tikililərin xarabalıqları üzərində tikilmişdir. Məqbərə
ilə əsas məscidi, məscidin yuxarı hissəsinin
şərq tərəfdən daxil olan dəhliz birləşdirir. XV əsrin ikinci yarısında tikilmiş
məscidə bu dəhlizdən daxil olunur. Geniş və enli giriş taxçasından keçən məscid
ortada kvadrat formada olmaqla üç hissədən ibarətdir, orta məkan isə günbəzlə
örtülmüşdür. Türbəyə giriş cənub-şərq tərəfdəki darvazadan keçir. Məscidin şərqində
məscidə və dəhlizə bağlı otaqlar var. Qonaq evi ilə bu otaqlar arasında arakəsmə
yerləşir. Binanın ən cənub hissəsi türbədir. 1960-cı ildən sonra aparılan
araşdırmalarda bu hissədə əhəmiyyətli dəyişikliklərin olduğu aşkar edilmiş və
1335-ci ilə aid türbə Teymurilər dövründə
inşa edildiyi bildirilir. Əslində, bugünkü türbə hissəsi hazırda ziyarətçi mərkəzi
kimi istifadə edilən bölmənin girişidir. Bütün bölmə mavi, ağ və yaşıl rənglərin
üstünlük təşkil etdiyi mozaik plitələrlə örtülmüşdür. Küçənin qarşı tərəfində
aparılan qazıntılarda Qaraxanlı dövrünə aid mədrəsə qalıqları aşkar edilmişdir.
Müasir dövrə gəlib çatmış ən qədim türbə olan Hoca Əhməd Türbəsi 1350-ci ilə
aiddir. Yalnız fasad hissəsi tamamlanan
binanın planı qazıntılarla müəyyən edilib. Kvadrat planlı binanın künc
tağlarının əmələ gətirdiyi səkkizguşəli hissədə günbəzlə örtüldüyü anlaşılır. Qəbrində
firuzəyi şirəli kirəmitlərlə örtülmüş sandıq vardır. Rəngli keramik plitələr
olduğu görünür. 1360-1361-ci illərə aid naməlum türbə də bu dövrə aiddir. İçərisində
kvadrat planlı konstruksiya üzərində səkkizguşəli çarxlı günbəz var. Türbənin dayaz
günbəzi var və şirəli kərpic konstruksiyası cəlbedicidir. Bina sonrakı türbələr
üçün nümunə olmuşdur. 1372-ci il tarixli Şad-i Mülk Ağa türbəsi, Teymurun böyük
bacısı Türkan Ağa tərəfindən qızı Şad-i Mülk üçün tikdirdiyi kvadrat planlı
binadır. Ortada yerləşən bina kvadrat məkanda künc tağları olan səkkizguşəli kəsiklə,
altıbucaqlı hissənin üstü isə günbəzlə örtülmüşdür. Sivri xarici günbəzli və
hündür giriş tağlı binanın fasadındakı hündür taxça vardır. Bina kərpicdən və mozaikadan
hörülmüşdür. 1376-cı ilə aid Əmir Hüseyn
Tuğluk Tekin türbəsi bu gün xeyli dağıntı vəziyyətində olan kvadrat planlı bir
quruluşdur. Səkkizguşəli hissə altıbucaqlı nağara üzərində günbəzlə
örtülmüşdür. Çöldə rəngli şirəli kərpiclər və rəngli şirəli kirəmitlər, daxili
isə aşağıda olan kirəmitlərlə örtülmüşdür. Ola bilsin ki, 1380-ci ildə tikilib
və kimin üçün tikildiyi də məlum deyil, lakin Usta Əli türbəsi kimi tanınan
türbə kvadrat planlı tikilidir və çöldəki örtüyü ilə diqqət çəkir. Dam sistemi künc
tağlarının əmələ gətirdiyi səkkizguşəli hissənin üstündəki altıbucaqlı hissədən
və onun üstündəki günbəzdən ibarətdir. Əmir Burunduq türbəsi (1380) kvadrat
planlı tikilidir və dam sistemi digər türbələrə bənzəyir. Aşağı hissədəki şirəli
plitələr istisna olmaqla, interyer suvaqlıdır. Orta hissədə 1385-ci ildə
Teymurun bacısı Şirin Bikə Ağa üçün tikilmiş kvadrat planlı türbə yerləşir.
Qoşa günbəzli binada xarici günbəz səkkizguşəli keçiddə altıbucaqlı çarx üzərində
oturur. Giriş hissəsində rəngli şüşə pəncərələr, fasadda piştaq adlanan hündür
qapı var. Çöl tərəf mozaik kirəmitlərlə örtüldüyü halda, içəridən, aşağı hissəsinin
xaricindən suvaqla örtüldüyü, şirənin üst hissəsinin qızılı zərli kaşı ilə
örtüldüyü görünür. 1386-cı ilə aid Əmirzadə türbəsi kvadrat planlı binadır.
Divarlar üç kor tağla kəsişən səkkizguşəli hissədə altıbucaqlı çarxın çatdığı
günbəzlə örtülmüşdür. Günbəzin tağları var. Bina şirəli plitələr və şirəli kərpic
bəzəkləri ilə diqqəti cəlb edir. XV əsrin dördüncü rübünə aid türbə köhnə
tikili qalıqları üzərində tikilmiş kvadrat planlı tikilidir. Qalıqlardan məlum
olur ki, içərisində çini üzlüklər var. Binanın xaricində, yalnız fasadı qalmış,
kirəmitli damı vardır. Üst hissədə Teymurun arvadı Toman Ağanın tikdirdiyi 1405-ci
ilə aid türbə, məscid, giriş koridoru və darvaza kompleksi yerləşir. Məscid üç
hissədən ibarətdir və orta hissəsi daha genişdir. Məqbərə kvadrat planlı kub
dibində silindrik nağara üzərindəki xarici günbəzi ilə kənardan diqqəti cəlb
edir. İçəridən günbəz künc tağları ilə kəsişib. Məscidin mərkəzi hissəsi ulduz
qübbəsi ilə, yan tərəfləri isə üçlü qübbəli küpələrlə örtülmüşdür. Mərmərdən
istifadə etməklə yanaşı, mozaika plitələr, eləcə də şirəli plitələr vardır. Təxminən
1430-cu ilə aid edilən və Kadızadə-i Rumi türbəsi kimi tanınan tikilinin baş hissəsində
tapılan skeletin qadına aid olması bu türbənin başqa bir şəxs üçün tikildiyini
göstərir. İki hissədən ibarət olan strukturda kiçik ölçülü türbə hissəsi
tağların üstündəki kvadrat hissədə suvağ ilə doldurulmuş keçid qübbəli dam
sisteminə malikdir. Geniş otaq künc tağları üzərində səkkizguşəli arakəsmələri
olan ikipilləli memarlıq quruluşu üzərində günbəzlə örtülmüşdür. Kənar günbəzlərin
çarxları və soğanşəkilli günbəzləri göz oxşayır. Uluq bəy dövrü memarlığının
gözəl nümunəsi olan türbənin xarici bəzəyində şirəli kirəmit və şirəli kərpic
texnikası ilə əldə edilmiş elementlər, içəridə isə mavi boyalı suvaq üstünlük təşkil
edir. Mövcud türbələr arasında ən qədimi səkkizguşəli planlı XV əsrə aid Aştək
türbəsidir.
Mənbə:
https://bit.ly/3Ns3uct
Özbək
dilindən tərcümə etdi:
Əsədov
Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov adına 11 №-li tam orta məktəbin
tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin (2015-ci il), “Elektron Təhsil”
Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı İnternet resursları” nominasiyası
qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli
Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi, Təhsildə inkişaf və innovasiyalar
üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi
metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi)
İstinad:
https://multiurok.ru/files/s-m-rq-nd-s-h-ri-m-cmua-i-sah-i-zind-turb-l-ri.html