Bu dastan “Biz kimik? Haradan gəlmişik?” suallarına
cavab axtarır.
“Gilqamış dastanı” tarixdə ən qədim mədəniyyətlərdən
olan şumerlərin yaşayışı haqqında məlumat verir və eyni zamanda ilk yazılı əsər
xüsusiyyətini daşıyır. Təxminən e.ə. 2600-cü ildə Şumeri idarə edən dastanın qəhrəmanı
Gilqamış həqiqi tarixi şəxsiyyət olmuşdur. Onun qəhrəmanlıqları öz dövründə
yaşayanları riqqətə gətirmişdir və onlar Gilqamış haqqında maraqlı rəvayətlər
qoşmağa başlamışlar. Şumer dilində əsrlərlə təkrarlandığına görə, həmin rəvayətlər
daha da fantastikləşərək sırf əfsanəyə çevrilmişdir. Rəvayətlər əyləncəli
olduğuna görə, e.ə.III minilliyin sonlarında Şumerin bir çox sami mənşəli
hökmdarı həmin rəvayətləri öz dillərinə tərcümə etdirməyə başlamışdır.
Dastanının ən əhəmiyyətli xüsusiyyətlərindən biri də, bəhs olunduğu “Tufan”əhvalatının,
kiçik dəyişikliklərlə üç böyük dinin müqəddəs kitabında eynilə verilməsidir.
Gilqamış ölümsüzlük otunu tapan Ziusudranı (Utnapiştim) tapmaq üçün yola çıxır
və Tilmun adasına çatır. Ziusudra burada Tövrat və Quranda Nuhun yaşı
mövzusunda təkrarlanan bir ifadəylə özünün 950 yaşında olduğunu söyləyir və təxminən
yarım əsr əvvəl yaşadığı tufan hekayəsini Gilqameşə danışır. Gilqameş
dastanının ən nəzərə çarpan xüsusiyyəti onun poetik gücü və heyrətamiz dünyəviliyidir.
Dastan əbədi dünyada fani insanının təşəbbüs və macəralarından bəhs edir.
Gilqamış sevgi uğrunda olan ağır döyüşlərdə iştirak etdikdən sonra, tanrı
dünyanı daşqınla dağıtmaq istədikdə Nuhun gəmisinə sığınmaqla sağ qalan qoca
kişi və qadından əbədiliyin sirrini soruşur. Yaşlı cütlük onu əbədiliyin əlçatmaz
olduğuna inandırırlar, lakin onlar Gilqamışa itirilmiş gəncliyini bərpa edəcək
bitkinin yerini söyləyirlər. Bədbəxtlikdən dənizin dibindən qəhrəmanlıqla
bitkini əldə edən Gilqamış onu yatarkən laqeydcəsinə açıq yerdə qoyur və ilan
bitkini yeyir. Poemaya görə elə bunun üçün də ilanlar hər il dərilərini dəyişərək
yeni həyat qazanır. Beləliklə, qəhrəman zövqlə yaşanan hər günün qayğısız bir səhərə
açılacağını və məhz bunun əbədiliyə gedən yol olduğunu anlayır.
Dastandan
bir parça:
...Sənin
axtardığın həyat süstdür.
Sən
onu heç vaxt tapa bilməyəcəksən.
Tanrılar
insanı yaradanda ona ölümü paylaşmaq hüququ verirlər.
Gilqamış,
təmiz paltarlarını geyin, başını yu və vanna qəbul et,
Əlini
tutan uşağa diqqət yetir və qoy arvadın sənin ağuşunda xoşbəxt olsun.
Qədim
Şumerlər - tarixin məlum və naməlum səhifəsi
Ən böyük Şumer şəhərində əhalinin sayı təxminən 80
min olmuşdur. Qədim şumerlər Mesopotamiya ərazisində məskunlaşmışdılar. “İki
çayarası” adlanan bu ərazidə e.ə. III minilliyin əvvəllərindən başlayaraq Ur,
Uruk, Kiş, Eredu, Laqaş, Umma, Nippur və digər Şumer şəhər-dövlətləri meydana gəlmişdi.
İnsanların ən sıx məskunlaşdığı və Mesopotamiyanın ən böyük ticarət mərkəzlərindən
olan
Urukda əhalinin sayı 80 mindən çox olmuşdur. E.ə
III minillikdə Uruk dünyanın ən böyük şəhəri hesab olunurdu. Antik Mesopotamiya
ilə bağlı ən qədim qaynaqlardan biri “Hökmdarlar siyahısı” adlanan gil lövhələrdir.
Burada Şumer şəhər-dövlətlərinə başçılıq etmiş hökmdarların adı və onlar
haqqında məlumat verilir. Bu məlumatların
çoxu gerçək tarixi faktlar olsa da, aralarında bəzi miflərə də rast gəlmək
olar. Məsələn, bir hökmdarın 43200 il yaşaması əlbəttə ki, həqiqətə uyğun
deyil. Həmin gil lövhələrdə Kiş şəhər-dövlətinə başçılıq etmiş şumerlərin yeganə
qadın hökmdarı Kubabanın da adı çəkilir. Şumerlər pivəni çox sevirdilər. Onlar çox yaxşı pivə hazırlaya bilirdilər.
Bunu arxeoloqların Mesopotamiya ərazisində e.ə. IV minilliyə aid pivə istehsalı
ilə bağlı aşkarladıqları qalıqlar da sübut edir. Ticarət işləri ilə bağlı
tez-tez səhayətə çıxan şumerlər özləri ilə mütləq pivə də götürürdülər. Şumerlər
mixi yazıdan e.ə. IV minillikdən etibarən hesablama, ticarət işlərinin
qeydiyyatı və.s üçün istifadə edib. Lakin sonradan bu yazı hüquq, ədəbiyyat
kimi müxtəlif sahələrdə də işlədilməyə başladı və 3 min ildən çox müddətdə öz
işləkliyini qoruyub saxladı. Şumerlərin məşhur “Gilqamış dastanı”ndakı qəhrəman
real tarixi şəxsiyyət olub. On iki gil lövhə üzərində yazılmış, üç min şeirdən
ibarət bəşəriyyətin ən qədim yazılı dastanı olan “Gilqamış” dastanı Mesopotamiya
ədəbiyyatının ən nadir və qiymətli nümunəsidir. Dastanda əbədi həyatın sirrini
axtaran qəhrəmanın başına gələn hadisələrdən bəhs olunur. Qəhrəman yarıinsan,
yarıtanrı kimi təqdim olunsa da, tarixçilər onun Uruk şəhər-dövlətinin V
hökmdarı olduğunu iddia edirlər. Belə ki, “Hökmdarlar siyahısı” adlanan gil
lövhələrdə Gilqamışın da adı var və onun e.ə. 2700-cü ildə yaşadığı ehtimal
olunur. E.ə. II minillikdə Mesopotamiya babillər tərəfindən işğal olunduqdan
sonra Şumer dövləti zəifləməyə başladı. Sonralar onların tarix, dil və mədəniyyətlərinə
dair hər şey unuduldu və XIX əsrə qədər İraq çöllərində torpağın altında yatdı.
XIX əsrdə fransız və ingilis arxeoloqları qədim assurlar haqqında təhqiqat
apararkən Şumer mədəniyyətini də kəşf etdilər. Daha sonra mixi yazını oxumağa
başlayan alimlər şumerlərə aid olduğu təsdiqlənən 500 mindən çox gil lövhəni
aşkar etdilər. Lakin bəşəriyyət həmin yazıların bir çoxunu hələ də oxumaq iqtidarında
deyil. “Gilqamış dastanı” dünyanın ən qədim ədəbi əsərlərindən biri, mixi yazı
ilə yazılmış ən böyük və Qədim Şərq ədəbiyyatının
ən böyük əsərlərindən biridir. “Dastan” eradan əvvəl XVIII-XVII əsrlərdən
başlayaraq 1500 il ərzində Şumer əfsanələri əsasında akkad dilində
yaradılmışdır. Onun ən dolğun variantı XIX əsrin ortalarında Neynəvada hökmdar
Aşşurbanipalın mixi yazı ilə yazılmış kitabxanasında aparılan qazıntılar zamanı
aşkar edilmişdir. Dastan 12 altı sütunlu lövhənin üzərində kiçik mixi yazı ilə
yazılmış, 3 minə yaxın misradan ibarətdir. “Gilqamış” dastanı qədim Şərq ədəbiyyatının
ən böyük poetik əsəridir. Dövrümüzün oxucusunu təkcə dünyanın ilk
sivilizasiyalarından birinin bədii-fəlsəfi fikrinin ən yüksək nailiyyəti kimi
deyil, həm də bizə məlum olan ən qədim böyük poema kimi maraqlandırır. Gilqamış
əfsanəsi həm də onun inkişafının uzun müddət ərzində izlənilə bilməsi ilə xüsusi
maraq doğurur, çünki bir qəhrəmana həsr olunmuş epik nəğmələrin qeydləri 1500 il
zaman məsafəsindən bizə gəlib çatmışdır. Epik əsərin əsrlər boyu inkişaf yolunu
öyrənmək imkanı, əlbəttə ki, ümumən epik poeziyanın nəzəri cəhətdən öyrənilməsi
üçün çox vacibdir. “Tarixən bu, bir çox başqa xalqların bir çox
mifologiyalarının və dinlərinin xarakterini müəyyən edən “Möcüzəli Qəhrəmanın səyahəti”nin
ilk abidələrindən biridir. Kitabda ən qədim “superman”a cazibə hiss olunur. Mətni oxuyanda
özünü böyük nəsə kəşf edən və “Gilqamış dastanı”nı və ya “Hər şeyi görənlər
haqqında” (Akkad. ša nagba imuru) şeirini araşdıran arxeoloq kimi hiss edirsən.
Eposun əsas personajları Gilqamış və Enkidudur. Onlar haqqında şumer dilində
ayrı-ayrı nəğmələr də qoşulmuşdur. Nəğmələrin bəziləri e.ə. III minilliyin
birinci yarısının sonunda yaradılmışdır. Qəhrəmanların eyni bir rəqibi müqəddəs sidrləri
qoruyan Humbaba (Xuvava) var idi. Onların əməllərini şumer mahnılarında şumer,
Gilqamış eposunda isə akkad adlarını daşıyan tanrılar izləyir. “Gilqameş
dastanı” dostluğun tərənnümüdür, o, təkcə insana xarici maneələri dəf etməyə
kömək etmir, həm də onu dəyişdirir və nəcibləşdirir. Eposda o dövrün fəlsəfəsinin
ətraf aləmə (kosmoqoniya elementləri, sonrakı nəşrdə “Böyük daşqın” hekayəsi),
etika, insanın yeri və taleyi (ölməzlik axtarışı) haqqında çoxsaylı baxışları
da öz əksini tapmışdır.
“Gilqamış dastanı” qısa xülasə
Əsərin mərkəzi personajı dönməz qüvvəsi, xasiyyəti
və qüdrəti ilə seçilən insan obrazında təqdim olunan Gilqamışdir. Süjet povesti
müəllifin dürüst və açıq döyüşdə qalib gəldiyi Gilqamışın hakimiyyətini təsvir
etdiyi anda cərəyan edir. Lakin Gilqamış çox yaxşı hökmdar deyil, çünki o,
xalqını idarə edərkən sərt və qeyri-standart üsullardan istifadə edir. Buna görə
də Gilqamışın zülmünə tab gətirə bilməyən sakinlər kömək üçün tanrılara müraciət
edirlər. Tanrılar xalqın xahişinə qulaq asır və Gilqamışla güc və qüdrət
baxımından bərabər olan Enkidu adlı bir adamı onun səltənətinə göndərirlər.
Qaliblərin olmadığı güclülər arasında uzun və yorucu bir döyüş baş verir. Bundan
sonra onlar arasında əsl dostluq başlayır və Gilqamışın anası Enkidunu
övladlığa götürülmüş oğul kimi qəbul edir. Əsl dost qazanan Gilqamış kəskin şəkildə
dəyişir, daha yumşaq və daha səbirli olur. Ancaq bir müddət sonra Gilqamış
Enkidunun melanxolik və cansıxıcı olduğunu hiss etməyə başlayır, çünki sakit həyat
onun gücünü və döyüş şövqünü itirməsinə səbəb olur. Hökmdar başa düşür ki,
Enkidunun ona maneələri və çətinlikləri dəf etməyə imkan verəcək vəziyyətə
ehtiyacı var. Buna görə də Gilqamış canavar Humbabanın yaşadığı yerlərə yürüş
etmək üçün ordu toplayır. Enkidu ilə birlikdə canavarı məğlub edirlər. Sonra
dostlar Gilqamışı ər kimi qəbul etməyə çalışan ilahə İştarın qarşısında yeni
bir maneə ilə üzləşirlər. Ancaq bu vəziyyətdə də dostlar qalib gəlirlər.
Dostların bu hərəkəti tanrıların qəzəbinə səbəb olur və onlar Enkiduya xəstəlik
göndərirlər o, ölür. Evə qayıdarkən Gilqamış sehrli bir çiçək tapır, lakin bu
çiçəyi Gilqamış gecə yatarkən ilan oğurlayıb udur. Gilqameş anlayır ki, indi o,
heç vaxt ölməz olmayacaq, lakin bu həqiqəti sakit və təvazökarlıqla qəbul edir.
Gilqamışın ruhu ümidsizlikdən, iztirabdan xilas olur, zehnində insan həyatının
sonsuz olmadığı, yaxınlarının xatirəsinin gələcək nəsillərdə qorunub
saxlanılması fikri gəlir. Əsərin semantik mənası ondadır ki, əsl dostluq istənilən
həyat çətinliyini dəf etməyə kömək edir.
İstifadə edilmiş resurslar:
1.https://az.wikipedia.org/wiki/Gilqame%C5%9F_dastan%C4%B1
2.https://aydinyol.aztc.gov.az/newsview/2284/Qedim-Shumerler--tarixin-melum-ve-namelum-sehifesi
3.https://ru.wikipedia.org/wiki/Эпос_о_Гильгамеше
4.https://obrazovanie-gid.ru/uchitelyam/legenda-o-gilgameshe-kratkoe-soderzhanie.html
5.https://multiurok.ru/files/gilqamis-dastani.html
Hazırladı:
Əsədov
Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov adına 11 №-li tam orta məktəbin
tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin (2015-ci il), “Elektron Təhsil”
Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı İnternet resursları” nominasiyası
qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli
Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi, Təhsildə inkişaf və innovasiyalar
üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi
metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).