Yazılıqaya qədim Het imperiyasının paytaxtında dini
mərasimlərin keçirildiyi bilinən təqribən 3200 illik abidədir. Bir qrup tədqiqatçıların
fikirlərinə görə, o, həm də etibarlı təqvim, müqəddəs saatlar və kosmosa hetlərin
baxışının simvolik əksi kimi də təqdim oluna bilər. Yazılıqaya - Mərkəzi
Anadoluda (Türkiyə Respublikası) Boğazköy yaxınlığındakı qayalıqda yerləşən Het
məbədidir. Abidəni 1839-cu ildə fransız alimi Şarl Teksyö aşkar etmişdir. Yazılıqaya
kompleksinin qədim hissəsi və keramika nümunələri e.ə. təqribən XV əsrə, əsas
tikililər, tanrıların relyefləri və yazılar isə e.ə. XIII əsrə aiddir.
Yazılıqaya, yanında məbəd tikilmiş əsas binadan, həmçinin tanrılar və
şeytanların təsvirləri olan köməkçi binalar kompleksindən ibarətdir.
Yazılıqayanın məbəd yerləşən mərkəzi hissəsindəki qayalarda hurrilərin tanrılar
panteonunun təsviri çəkilmişdir. Burada hurri tanrılarının adları və bəzi hurri
sözləri Het heroqlifləri ilə yazılmışdır. Yazılıqaya monumental üslubun ən görkəmli
nümunəsidir. Türk dilində “yazılı qaya” “qayalar üzərindsə yazı” deməkdir. İnanılmaz
oymalara malik bu möhtəşəm Tunc dövrü abidəsi bir neçə onilliklər ərzində tədqiq
edilsə də, bir qrup mütəxəssis abidənin vaxtı ölçmək üçün cihaz kimi xidmət edən
funksional alət olduğunu irəli sürür. Tədqiqatçılar bu yaxınlarda “Journal of Skyscape Archeology” saytında bu
abidə ilə bağlı kosmik simvolizmi araşdırdıqları bir məqalə dərc etmişlər. Fransız
arxeoloqu Ş.Teksyö 1834-cü ildə Yazılıqaya abidəsini ilk tədqiq edən şəxs
olmuşdur. O, belə qənaətə gəlmişdir ki, Het dövlətinin süqutundan bir neçə
onilliklər əvvəl (təxminən e.ə. 1190-cı il) daş üzərində oymaçılar iki təbii
qaya üzərində insanların, heyvanların və mifik varlıqların 100-ə yaxın
relyefini yaratmışlar. Teksyönün bu fikirləri Avropa alimlərinin diqqətini cəlb
etdi, çünki heç kim belə bir orijinal sənətin Orta Anadolunun ucqar bir bölgəsində
aşkar olmasını gözləmirdi.
Yeni astronomik üfüqlər
2019-cu ildə “Luwian Studies” beynəlxalq
qeyri-kommersiya fondunun prezidenti Eberxard Tsanger və onun Bazel
Universitetindən olan həmkarı Rita Qotşi
tədqiqat məqaləsi dərc etdilər. Məqalədə qeyd edilirdi ki, 1990-cı ildə Xuan
Antonio Belmonte B palatasında 12 eyni kişi tanrının tapılması günəş ilinin 12
ayına uyğundur. Bundan əlavə, amerikalı astronom Edvin K. Krapp qədim
yazılarda, onun sözləri ilə desək, “səma elementlərinin əlamətlərini” və müəyyən
bir “kosmik rəvayət”i tapmışdır. Bu ipuçlarının ardınca alimlər Het dini, eləcə
də Babil astronomiyası ilə bağlı çoxsaylı elmi traktatlar oxumuş və Hattusda (qədim
Het dövlətinin paytaxtı) “33.000-dən çox sənəd və fraqment” tapmışlar,
“onlardan ən azı 50-si astronomik və ya astroloji məsələlərlə əlaqəlidir”,
onların fikrincə, hetlər təxminən 3000 il əvvəl bu bilikləri Mesopotamiya kahin-astronomlarından
öyrənmişlər. Qaya üzərində oyma ayın 30 gününü təsvir edir və alimlər fərz
edirlər ki, qədim insanlar ayın əvvəlində 30 tanrıdan birincisini qeyd ediblər
və sonra vaxtı izləmək üçün geriyə qayıdıblar. Astronomiyaçı alimlər tədqiqatlarını
genişləndirərək, het strukturlarının günəş gündönümü və bərabərlik günlərini
qeyd edəcək şəkildə yönəldildiyini və düzüldüyünü aşkar etmişlər.
Gündönümü Divarları və İşıq Qapıları
Eberxard Tsanger yazır: “Biz tezliklə başa düşdük ki, Yazılıqayada
tikilən sonuncu binanın şimal divarı qış gündönümündə gün batımı ilə eyniləşib”.
Bu iddia “inşaatın ən azı üç ayrı-ayrı mərhələsində ucaldılmış məbəd
binalarının maili düzülüşünə” əsaslanırdı. Nəhayət, belə qənaətə gəlindi ki,
ilk bina yay gündönümünə, ən sonuncusu isə qış gündönümünə yönəldilmişdir. Yay
gündönümü zamanı hökmdar, ailəsi və baş kahinlər günortadan sonra dini ayin
üçün məbədə toplaşır, qapı isə günəş ilahəsi Arinna üçün giriş kimi xidmət
edirdi. Gün batanda günəş şüaları darvazadan keçərək, alimlərin fikrincə, ilahənin
həmin yerdə quraşdırılmış zərli heykəlini
işıqlandırırdı. İlahənin qızıl heykəlindən əks olunan işıq hökmdarın şəklinə
düşdü. Beləliklə, o, simvolik olaraq Günəş ilahəsi ilə birləşir, onun dünyəvi məhsuldarlıq
və böyümə səlahiyyətlərini almış olurdu, çünki o vaxtlar padşahların taleyi yerin və insanların taleyindən ayrılmaz idi.
Məhsuldarlığın ilahi qadın gücləri
Alimlər tanrıların kompleksin qərb tərəfində yerləşməsi
ilə bağlı “məqbul” izahlar tapsalar da, etiraf
edirlər ki, şərq tərəfdə “klimaktik səhnənin
funksiyası və qadın tanrıların heykəldə yürüşü haqqında zərrə qədər təsəvvürə
malik deyildilər”. “Qeydləri öyrənərək, onlar ”19 qadın tanrısı”nın yürüşünə və
“səkkiz qadın fiqurunun alt dəstini” ayıran təbii daş sütunu tədqiq etdilər. Astronomlara
və astroloqlara aydın oldu ki, “on doqquz” və “səkkiz”, günəş illərini və ay aylarını, qədim yunan
astronomlarına “oktateris” və “enneadecaeteris” kimi tanınan dövrləri
sinxronlaşdırır. Səmada 19 günəş ilindən (235 ay və ya 6940 gün) Günəşlə Ayın
bir bürcdə birləşdiyini bilən alimlər qadın tanrıların böyük ehtimalla günəş
illərini simvollaşdırmalı olduğunu hesablayıblar: “Görünür, Yazılıqaya Hetlərin
yaşadığı və kahinlərin öz təqvimlərini saxladıqları” yer
olmuuşdur və sadə, günəş şüası ilə hərəkət edən oymalarla günü, ayı və ili
yazırmışlar. Bu yolla ilin ən mühüm kənd
təsərrüfatı, mülki və ritual tarixlərini müəyyən etmək üçün yeni il, gündönümü
və gecə-gündüz bərabərliyi hesablana bilərdi. Vaxtı qeyd etmək üçün ən böyük
motivasiyalardan biri bayramların düzgün tərifi idi, çünki hetlər öz
saysız-hesabsız tanrılarından heç birinə hörmət etmək fürsətini heç vaxt
qaçırmayıblar. Tsangerə görə, “Kahinlər üçün problem mümkün qədər çox bayram
üçün tarix təyin etmək olmuşdur. Belə bayramlar ildə 165 olardı”.
Daha dərin qazmaq
Tsanger və
onun həmkarları, Het kompleksinin həm də hetlərin kosmosu necə gördüklərinin
qrafik təsviri olduğunu irəli sürmüşlər. “Journal of Skyscape Archeology”
jurnalındakı məqalələrində onlar yazır ki, “bütün ziyarətgah o cümlədən onun
statik səviyyələri (yer, səma, yeraltı dünya) və yeniləşmə və dirçəlişin
tsiklik prosesləri (gündüz/gecə, ay, fazalar, yay/qış)” kosmosun simvolik təsviridir.
Tsanger hetlərin “dünyanın yaradılmasının necə baş verdiyi barədə şübhəsiz təsəvvürə
malik olduğunu” söyləmişdir. Dünya xaos içində başladı və sonra yuxarıda qeyd
olunan statik səviyyələrdə təşkil edildi. O, heç vaxt üfüqdən aşağı batmayan
qütblü ulduzların Hetlər üçün xüsusilə əhəmiyyətli olduğunu və onların
Yazılıqayada tanınmış tanrılar qrupu ilə təmsil olunduğunu söyləyir. O, həmçinin
qeyd edib ki, Misirdə də oxşar obrazlar vardır, çox güman ki, bu hetlərə təsir
etmiş bir mədəniyyətdir. Tədqiqatçı müəyyən etmişdir ki, oymaların bəziləri
hetlərin yer və yeraltı dünyasına baxışları ilə bağlı ola bilər.
Nəhayət, Tsanger hesab edir ki, hetlərin “həyatın vaxtaşırı
yenilənməsi” və təbiətdəki hər şeyin dövriliyi ilə bağlı fikirləri Yazılıqayada
görülə bilən təqvim təsvirlərində öz əksini
tapıb.
İstifadə edilmiş resurslar:
2.https://az.wikipedia.org/wiki/Yaz%C4%B1l%C4%B1qaya
3. https://multiurok.ru/files/yaziliqaya-abid-si.html
Hazırladı:
Əsədov
Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov adına 11 №-li tam orta məktəbin
tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin (2015-ci il), “Elektron Təhsil”
Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı İnternet resursları” nominasiyası
qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli
Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi, Təhsildə inkişaf və innovasiyalar
üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi
metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi), Azərbaycan Respublikası “Təhsil
Şurası” İB-nin İdarə Heyətinin üzvü