Cənubi İtaliyada keçmiş Bizans dominantlığı dövründə
Latın yəhudiliyi ilə sıx bağlı olan yunan yəhudiliyi, Səlib yürüşləri zamanı
getdikcə daha çox təcrid olunmuşdu.
Zəifləmiş Bizansda yəhudilər, yunan-xristian antisemitizminin
inkişaf etdiyi keçmiş güclü despotizmdən daha sərbəst nəfəs ala bilirdilər. Hətta
müsəlmanları Səlib yürüşçülərinə qarşı çağıran Komnenilərin, romalılar üçün
çoxlu problem yaradan Xaç adı ilə yəhudiləri təqib etmək üçün heç bir səbəbi
yox idi.
1096-cı ilin yayının sonlarında imperiyanın yəhudi
icmaları, xüsusən də Salonik və paytaxtda, güclü bir iğtişaş - məsihçi hərəkatı
ilə əhatə olunmuşdu. Səlibçilərin Müqəddəs Torpağa tələsməsi və Avropanın yəhudi
icmaları arasında qanlı yürüşləri “məsihçidən əvvəlki əzabların” (chevle
moschiach) əlamətləri kimi görünürdü.
Qaçqınlar Almaniyadan gəlmişdilər və qardaşlarına
yaşadıqları dəhşətləri danışırdılar. Şayiələr yayıldı: “on qəbilə”dən olan
sirli israillilər artıq “qaranlıq dağların” o tayından, ardınca “Əl-Xəzəriyyə”dən
on yeddi icma köçmüşdülər. Alman səlibçiləri Fələstinə çatan və “xırman yeri
dolduqdan” sonra yəhudi ordusu onların üzərinə hücum edib “xırman etməyə”
başlayacaq və “Ey Sion qızı, qalx və xırmanla” peyğəmbərliyini yerinə yetirəcəkdi
(Mix 4,13).
Bir çoxları artıq Müqəddəs Torpağa sevincli səyahətə
çıxmağa hazır idilər. Səlibçilərin Yerusəlimi qırması Bizans yəhudilərinin məsihçi
istəklərinə son qoydu.
Lakin Mərkəzi Avropa yəhudiləri üçün taleyüklü XII əsr
Bizansın yəhudi icmaları üçün ən dinc dövr idi və geniş yayılmış təqiblərə
baxmayaraq, bütün Yunan Aralıq dənizi sahili boyunca geniş sənaye fəaliyyəti
inkişaf etdirə bilirdilər. 1160-cı illərdə imperiyaya səfər edən Tudelalı ispan
ravvin Benjamin Roma imperiyasında yəhudi icmalarının böyüməsinə şahidlik edir.
Epirdəki Artada (Lart), “Kral Manuelin vətəninin
başladığı yerdə” Benjamin təxminən yüz yəhudi tapdı; icma liderlərindən biri
xarakterik yunan adı Heraklius idi. Patrasın 50, Lepanto isə 100 nəfərdən ibarət
icması var idi; Parnas dağının yaxınlığındakı Krissoda 200 yəhudi tənha
yaşayır, əkinçiliklə məşğul olurdu (!). Səyyah ravvin qeyd edir ki, “Onlar öz
torpaqlarında əkib biçirdilər” bu nadir bir haldır.
Korinfdə üç yüz yəhudi yaşayırdı, lakin ən çox
sayda yəhudi Fivada idi. “Bu, təxminən 2000 yəhudinin yaşadığı böyük bir şəhərdir.
Onlar bütün Yunanıstanın ən yaxşı ipək və bənövşəyi toxucularıdır. Onların
arasında Mişna və Talmudun böyük alimləri, indiki nəslin məşhurları var. İcmaya
böyük ravvin Aron Kuti, qardaşı ravvin Musa, ravvin Çiya, ravvin İlyas
Tarentino və ravvin Yoktan rəhbərlik edir. Belə alimlər Konstantinopol istisna
olmaqla, bütün Yunanıstanda mövcud deyil”. Səyyah həmçinin Evbeyada
(Neqroponte) və Valaxiya (Böyük Valaxiya) sərhədindəki bəzi az tanınan şəhərlərdə
bir sıra orta ölçülü icmalardan bəhs edir. Yarımvəhşi Vlaxlar (Vlaxlar) Yunan şəhərlərinə
basqın edir, xristianları soyur və öldürürlər, lakin onlar yalnız yəhudiləri
soyurlar və özlərini ibranilərdən törədiklərini düşünürlər.
Sahilyanı Armiros şəhərində üç nəfərlik şura üzvü-
ravvin, “parnas” və “roş” tərəfindən idarə olunan 400 nəfərlik bir icma var. Ümumiyyətlə, Benjamin adi yəhudi icmalarında
ravvin və ağsaqqallardan ibarət üç nəfərlik şuranı qeyd edir və yalnız daha
böyük icmalarda daha böyük üzvləri olan şuralar meydana çıxır. Səyyah yalnız
Salonikdə yəhudilərə qarşı böyük bir zülm (“qolus”) müşahidə etmişdir. Bu,
yuxarıda adı çəkilən messian hərəkatının məhz burada, imperiyanın ikinci şəhərində
belə nisbətlər qazanmasını izah edir.
Konstantinopolun yəhudi icması iki min üzvdən ibarət
idi və Karaite icmasından (500 üzv) “divarla əhatə olunmuşdu”. Hər ikisi də öz
növbəsində yunan əhalisindən ayrılmışdı, çünki onlar şəhərin xaricində, Pera şəhərətrafında,
“Sofiya körfəzi”nin o tayında yaşayırdılar və şəhərin mərkəzi hissələri ilə
yalnız su yolu ilə əlaqə qura bilirdilər.
Paytaxt icmasına beş nəfər rəhbərlik edirdi: bir
ravvin, bir “parnas” və üç “roş”. İcmaya ipək toxucuları və varlı tacirlər
daxil idi, lakin torpaq qanunları onların sərvətlərini nümayiş etdirməsinə mane
olurdu. Yəhudilərə at minmək qadağan idi, yeganə istisna imperator həkimi Süleyman idi. Bu nüfuzlu
saray adamı onun vasitəsilə məhdudlaşdırıcı qanunları yumşaltmağa və onları
yunanlardan qorumağa çalışan digər qəbilə üzvlərinə çox kömək edirdi.
Benjaminin sözlərinə görə, paytaxt yunanları yəhudilərdən
nifrət edir, onları küçələrdə döyür və ağır iş görməyə məcbur edirdilər. Yunan
dəri ustaları, ehtimal ki, ticarət rəqabəti səbəbindən xüsusilə qəddar idilər;
dərilərini yuduqdan sonra çirkli suyu yəhudi evlərinin qapılarına atırdılar.
Buna baxmayaraq, yəhudilər varlandılar və çox yaxşı işlər gördülər və “təqiblərə
təvazökarlıqla dözdülər”. Səyyah Rodostosda (400 nəfər) və Qallipolidə (200),
eləcə də Mitilen, Xios, Rodos və Samos adalarında əhəmiyyətli icmalar tapdı.
Kiprdə, digər yerlərdə olduğu kimi, o, şənbə gününü qeyd etməyən bir məzhəb
“kafir” ilə qarşılaşdı.
Bizans hakimiyyəti o dövrdə yəhudiləri təqib
etmirdi, baxmayaraq ki, onlar məhdudlaşdırıcı qanunlara riayət etməyi tələb
edirdilər. Lakin Mərkəzi Avropadakı qardaşlarından fərqli olaraq, yəhudilərin
peşə seçimlərində heç bir məhdudiyyət yox idi. Bazar rəqabəti, xüsusən də böyük
şəhərlərdə, uzun müddətdir davam edən antisemitizmi gücləndirdi. Lakin dövlətin
dini-milli düşmənçiliyin inkişafında heç bir marağı olmadığı üçün bu
antisemitizm sadəcə düşmənçilik və yadlaşmadan kənara çıxmadı və bu da yəhudilərin
müvafiq təcrid olunmasına səbəb oldu.
Mənbə:
Dubnov S. M. Avropadakı yəhudilərin məskunlaşmalarının başlanğıcından XVIII əsrin
sonlarına qədər tarixi. Cild I. Orta əsrlərdən Səlib yürüşlərinin sonuna qədər.
Moskva: Mostı Kulturı, 2003. səh. 304-308.
İstifadə
edilmiş internet resurs: https://www.facebook.com/groups/1107999409659102/user/100000753489026
Rus dilindən tərcümə:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi (“V-XI
siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).


UNESCO Beynəlxalq Mərkəzinin nəzdində fəaliyyət göstərən Beynəlxalq Ədəbiyyat və Jurnalistika Akademiyası (МАЛiЖ)