Söz azadlığı insanın ən mühüm nailiyyətlərindən
biridir. Bəşəriyyət həmişə bu azadlıq arzusunda olub və onun uğrunda mübarizədə
çoxlu qanlar tökülüb. Təsadüfi deyil ki, diktatorlar hakimiyyətə gələndə ilk
növbədə söz azadlığını məhdudlaşdırırlar. Niyə bizim üçün söz azadlığı, düşüncələrimizi,
fikirlərimizi açıq ifadə etmək imkanı bu qədər vacibdir?
Hər
şey istəklərdən başlayır
Söz azadlığı istəyi özünü təsdiq etmək, öz əhəmiyyətini,
fikrin vacibliyini hiss etmək istəyindən irəli gəlir. Sadəcə olaraq, eqoizmdən.
Öz fikrini sərbəst ifadə etməklə insan özünü əhəmiyyətli, ağırlıqlı hiss edir.
Qürurla ayağa qalxaraq, onların ona qulaq asmasını məmnuniyyətlə izləyir. O,
özünü bu həyatda, bu dünyada belə bəyan edir.
Özünü ifadə etmək istəyi hər kəsə xasdır. Biz
inkişaf etdikcə eqoizm getdikcə daha mürəkkəb və tələbkar olur və buna görə də
getdikcə daha çox ifadə azadlığı tələb edir.
Min illər əvvəl insanlar belə bir ehtiyac hiss
etmirdilər. Kiçik bir kənddə yaşayan insan söz azadlığından məhrum olduğunu
hiss etmirdi. Əslində, danışmağa nə var idi?
Müasir insan isə öz söz azadlığını çox yüksək qiymətləndirir.
Ancaq ona baxsanız: o nədən ibarətdir? Əgər bu, istədiyimi söyləmək
azadlığıdırsa, onda mən niyə fikrimin düzgünlüyünə bu qədər əminəm? Sözlərimi
tam məsuliyyətlə qəbul edirəm? Axı mən sözümlə kiməsə pislik edə bilərəm.
Biz
Hayd Parkda deyilik
Sözün məsuliyyətinin dərəcəsi insanın inkişaf səviyyəsindən,
aldığı təhsildən, nə danışdığını başa düşməsindən və bununla hansı təsirə malik
olmasından asılıdır. Bunlar Londonun Hayd Parkında turistləri əyləndirən natiqlərin
çıxışları deyil.
Söz azadlığının olması üçün insan müvafiq təhsil
almalıdır, çünki bu, özü ilə böyük məsuliyyət daşıyır. Təkcə danışıq söz deyil,
hətta düşüncə ən güclü silahdır. Düşüncələrimiz bütün dünyada uçur və bir-biri
ilə toqquşur, hər kəsə və bütün dünyaya təsir edən vahid düşüncə sahəsi
yaradır.
Ona görə də biz öz sözümüzə, düşüncəmizə görə böyük
məsuliyyət hiss etməliyik. Sözləri tələffüz edəndə əmin olmalıyam ki, onlar
dünyaya çıxanda onun daha yaxşı, təmiz, mehriban olmasına kömək edəcəklər.
Təəssüf ki, biz çox vaxt yalnız öz haqlılığımızı
sübut etmək üçün danışmağa başlayırıq, bunu eqoizmimizdə belə görürük. Yaxud
birtəhər həmsöhbəti aşağılamaq, bununla da özümüzü öz gözümüzdə yüksəltmək istəyirik.
Ona görə də bugünkü söz azadlığı cəmiyyətdə dağıdıcı amildir.
Sözlər
öldürə bilər
Bir-birimizə həqarətlə yanaşanda insanları necə
incitdiyimizi, hətta bəzən sözün hərfi mənasında öldürməyimizi düşünmürük. Ən
acınacaqlısı isə bundan ən çox əziyyət çəkən bizim uşaqlardır.
Əgər böyüklər özlərini bir şəkildə qoruya bilirlərsə
- cinayətkara cavab verəcək sözlər tapırlarsa və ya onunla ünsiyyəti
dayandırırlarsa - uşaqlar özləri həmyaşıdlarının onlar üçün təşkil etdiyi zorakılıqdan
özlərini xilas edə bilməzlər. Çox vaxt
bu, hətta intihara səbəb olur.
Məktəbdə zorakılıq nəticəsində uşaq intiharlarının
statistikası reklam olunmasa da, vaxtaşırı belə hallar mətbuatda yer alır. Beləliklə,
2024-cü ildə ABŞ-da on yaşlı Sem Tevş həmyaşıdlarının zorakılığına dözə bilməyib
intihar etmişdi. Valideynləri isə məktəb rəhbərliyini zorakılıqla bağlı şikayətləri
gizlətməkdə və kömək tələblərinə məhəl qoymamaqda ittiham edərək məhkəməyə
vermişdilər.
Mətbuatda təhqir etmək azadlığı
Bəs “azad” mətbuat? Çoxdan hörmət və ya güvən
yaratmağı dayandırıb. Orada hər şey alınır və satılır. Söz azadlığı yoxdur! Mətbuat
ancaq öz ağalarının əmrlərini yerinə yetirir. Ustalara kimisə mənəvi cəhətdən əzmək
lazımdırsa, jurnalistlər bunu çox ifadə seçimi olmadan edirlər.
Deməli, söz azadlığı bu gün nemətdən ən böyük cəzaya
çevrilib. Dünyada hökm sürən bütün nizamsızlıq və çaşqınlıq, onun bütün
qeyri-sabitliyi hər kəsin söz azadlığından tamamilə düşüncəsiz istifadə etməsinin
nəticəsidir.
Nəticə etibarı ilə bizdə eqoist rəqabətə əsaslanan
və hazırda daha çox pulun, gücün və hiylənin olduğu fikrinə görə irəliləyən
korrupsioner cəmiyyət yaranıb.
Problem ondadır ki, cəmiyyətdə heç kim hara köçəcəyini
bilmir. Axı inkişafın məqsədini, təkamülümüzü təbiət qoyur. Biz isə özlərinə
azadlıq verildiyini düşünən valideynlərinin otaqda qoyduğu balaca uşaqlar
kimiyik.
Ana mətbəxə girdi və nə etdiyimizi görmür və buna
görə də hər biri haqlı olduğunu sübut edərək mübahisə etməyə başlayırıq. Və
sonda söhbətlər dava ilə yekunlaşır.
Bizə elə gəlir ki, söz azadlığı bəşəriyyətin
inkişafı nəticəsində əldə edilən böyük nailiyyətdir. Amma əslində bunun bizə
heç bir faydası yoxdur. İnsan başa düşməlidir ki, ona niyə söz azadlığı
verilib, onun sayəsində nələri dəyişə bilər.
Təbiət qanunlarına riayət etmək azadlığı
Təbii ki, mən söz azadlığına tam qadağa qoymağa
çağırmıram. Bu da yaxşı deyil. Söz azadlığı zəruridir, lakin ilk növbədə insan
ondan necə istifadə edəcəyini aydın başa düşməlidir. O, başa düşməlidir ki, cəmiyyət
hansı istiqamətdə inkişaf etməlidir ki, təbiət qanunlarına zidd olmasın.
O zaman onun fikri fərziyyəyə deyil, təbiət
qanunlarını bilməyə əsaslanacaq. O, cəmiyyəti
təbiətin bizi itələdiyi məqsədə doğru aparacaq.
İlk növbədə, biz nəyi etməkdə azad olduğumuzu və nəyə
təsir edə biləcəyimizi öyrənməliyik. Təbiət istəklərimizi soruşmur, bizi təkamül
yolu ilə aparır. Bizim vəzifəmiz dəyişdirə biləcəyimiz parametri tapmaqdır.
Sonra biz ixtiyarımızda olan bütün təbiətdən bu tək parametri necə dəyişdirmək
barədə müzakirəyə başlayacağıq. Axı biz bunu lazım olduğu kimi dəyişdirsək,
yaxşı, ağrısız şəkildə inkişaf edəcəyik. Bunun üçün isə meydanda qışqırmaq yox,
dərin təhlil lazımdır.
Bir
ürəklə azad insanlıq
Cəmiyyətin əsas məqsədi bir ürəkli bir insan,
hamının yoldaş olduğu vahid birlik olmaqdır. Bütün bəşəriyyət Yaradanın ən yüksək
nurla dolduracağı vahid bir bütöv, vahid qabda birləşməlidir. Bu mükəmməl dövlətdir.
Azad iradə bizə yalnız ona ən qısa yolla necə çatacağımızı anlamaq üçün
verilir.
Bunu dərk etsək, söz azadlığı bizim firavan həyata
nail olmaq vasitəsinə çevriləcək. Bu, hamımızın bir ürəkli bir insan kimi sevgi
və birlik içində yaşayacağımız vahid bir bütövlükdə birləşməyimizə kömək edəcəkdir.
Mənbə:
https://www.michaellaitman.com/ru/articles/ostorozhno-slovom-mozhno-ubit/
Rus dilindən tərcümə:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu-Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi).