Ötən
həftə sosial şəbəkələrdə tanınmış bir televiziya və radio aparıçısının
paytaxt məktəblərinin birində müəllim və
şagirdlərlə görüşü zamanı dediyi “Müasir gənclik daha məlumatlıdır” sözləri istər-istəməz
diqqətimi cəlb etdi. Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edim ki, Bakı Şəhəri üzrə Təhsil
İdarəsi tərəfindən reallaşdırılan, “Kaspi” qəzeti və “Kaspi.az” saytının
informasiya dəstəyi ilə həyata keçirilən “Məktəbdə…” layihəsi çərçivəsində təşkil
olunan bu kimi görüşlər yeniyetmə və gənclərdə mənəvi-əxlaqi dəyərlərə hörmət,
onlara ictimai məsuliyyət hissini aşılamaq, mütaliəyə marağı artırmaq, vaxtın
düzgün idarə olunması, mövcud imkanlardan səmərəli istifadə, mühitə adaptasiya
yollarını təbliğ etmək və digər maraq doğuran məsələlərin həlli və eyni zamanda
təcrübə mübadiləsi baxımından son dərəcə faydalıdır. Ən başlıcası isə məktəblilərin
ayrı-ayrı ziyalılarla bilavasitə canlı təması onların sosial şəbəkələrdən asılılığının müəyyən dərəcədə
aradan qaldırılması probleminin həllinə də təsirsiz ötüşmür. Sözüm heç də onda
deyil və müasir gəncliyin daha məlumatlı
olması da hər hansı bir mübahisə obyekti ola bilməz. Bəli, istəsək də istəməsək
də qəbul etmək, zorundayıq ki, müasir gənclik bizlərlə – yaşlı və orta nəslin
nümayəndələri ilə müqayisədə daha çevik və daha məlumatlıdır. Çünki, onların sərəncamında
bizim dövrümüzdən fərqli olaraq, daha çox texnoloji resurslar, informasiya
daşıyıcıları var. Lakin, gəlin aydınlaşdırmağa çalışaq və baxaq görək ki, məlumatlı
olmaq daha önəmlidir, yoxsa savadlı olmaq və ya digər bilikli, səriştəli,
istedadlı, intellektual və təhsil leksikonumuzda olan digər bu kimi
kateqoriyalar…Belə bir nəticə hasil olacaq ki, məlumatlı, bilikli, səriştəli,
istedadlı, intellektual olmaq, hələ heç də savadlı olmaq demək deyil. Maraqlı
burasıdır ki, kütləvi ədəbiyyatda savad əsasən insanın oxu və yazı
bacarıqlarına yiyələnmək səviyyəsi kimi xarakteriza olunur. Yəni, hər hansı bir
xalqın savadlılıq indeksi savadlıların sayı ilə ümumi əhalinin sayı arasındakı
nisbətlə ölçülür. Məsələn, deyək ki, bu gün Azərbaycanda savadlılıq səviyyəsi
100 faizə yaxındır və ya dünyada hələ də əsas savadlılıq bacarıqlarına malik
olmayan ən azı 773 milyon yetkin insan üçün bu problem aktual olaraq
qalmaqdadır. Elə isə, bu kateqoriyaların hər birinin məzmun və mahiyyətini
ayrı-ayrılıqda nəzərdən keçirək. Məlumatlılıq nədir? Müəyyən sahələr üzrə müxtəlif
informasiya daşıyıcılarından müvafiq informasiyalara yiyələnmək. Bəs bilik?
Bilik insanın real vəziyyətə faktlar və
rasional dəlillərlə əsaslandırılmış inamdır. Başqa sözlə, bir şəxsin (və ya bir
qrup şəxsin) biliyi problemi həll etməyə imkan verən məlumatlara sahib olmasıdır.
Səriştə isə adətən bir işə bələdlik, bir işi bacarma, təcrübə, bacarıq kimi qəbul
olunur. Məsələn, bağ işlərində səriştəm yoxdur. İstedada isə adətən uğur əldə
etmək imkanı verə bilən fitri qabiliyyət, bir şeyi tez mənimsəmə bacarığı kimi
izahlar verilir. O ki, qaldı intellektuala buna ən uğurlu tərifi amerikalı
linqvist, filosof, tarixçi və politoloq Noam Çomski verib:“Sadəni mürəkkəbləşdirmək
intellektualın sevimli oyunudur: nə qədər anlaşılmaz olsa, bir o qədər
yaxşıdır.” Bunu “Nə? Harada? Nə zaman?”,
“Xəmsə”, “Breyn Rinq” kimi intellektual oyunlarda görür və bilavasitə şahidi
oluruq. Göründüyü kimi ən sadə və primitiv izah savada verilib: Oxu və yazı
bacarıqlarına yiyələnmək, yəni yazı-pozunu bilirsənsə – savadlısan. Halbuki, bu
təməl daşı olan “yazı-pozu” bacarığına mükəmməl yiyələnməklə insanın gələcək
inkişafına geniş yol açılır. Bu təməl əsasında kitaba, yazıya, onun vasitəsi ilə
klassik və müasir ədəbiyyata, tarixi yazılı mənbələrə, arxiv sənədlərinə, bir
sözlə insan zəkası ilə ərsəyə gələn bütün elmi-kütləvi mənbəələrə çıxış əldə
edilir. Yazıb-oxumağı hamı bilən müasir cəmiyyətlərdə yazı-pozunun
qrammatikasına, müəyyən edilmiş
normalarına düzgün əməl edilməsinə xüsusi diqqət yetirilir. Müasir dünyanın
böyük mütəfəkkirlərindən sayılan Umberto Eko deyirdi: “Oxumaq üçün hansısa
informasiya daşıyıcısı lazımdır. Bu, təkcə kompüter ola bilməz. Cəhd edin bir
saat hansısa romanı ekrandan oxuyun. Gözləriniz tennis topuna çevrilə bilər.” Bəli,
təcrübə, həyat məktəbinin bizə öyrətmiş olduğu ən önəmli dərsləridir. Biz bir
vaxtlar 1-ci sinif üçün nəzərdə tutulan “Hüsnxətt dəftəri” vasitəsi ilə hərflərin
düzgün yazılışını öyrəndik. İlk vaxtlar imla, sonralar ifadə, daha sonra inşa
yazmaqla qrammatika qaydalarına yiyələndik. İstər orta, istərsə də ali məktəblərin
yazılı imtahanlarından üzüağ çıxmaq üçün dünya və Azərbaycan klassikləri və
müasirləri oxumaqla dünya və Azərbaycan tarixi və ədəbiyyatının xəzinəsinə bələd
olduq. İndi, “baxmayaraq ki, məzunlar 300-400 bal toplayır, yenə də ali məktəb
müəllimləri narazıdırlar. Çünki abituriyentlər mətni oxuyub anlamırlar.
Abituriyentlər yalnız test suallarına cavab verir…’’. Təhsil bir sistemdir və
bu sistem oturuşmalıdır. Təhsil elm və təcrübənin vəhdətinə, pedaqogika,
psixologiya, fiziologiya, metodologiyanın onilliklərdən, yüzilliklərdən bəri
toplanmış potensialına əsaslanır, təkamül yolu ilə inkişafı tərciyə edir. Nə qədər
acı olsa da, bir həqiqəti etiraf etmək zorundayıq ki, getdikcə müasir
texologiyaların əsirinə çevrilərək virtual asılılıq azarına tutulan şagirdlərimiz
və tələbələrimizdə həm fiziki cəhətdən, həm də mənəvi tərəfdən nəsə bir
cılızlaşma prosesi müşahidə edilir. Yəqin ki, bu da səbəbsiz deyil. Son
zamanlar cəmiyyətdə reallığı əks etdirməli olan canlı ünsiyyətdən daha çox
verbal, vizual, virtual ünsiyyətə üstünlük verilməsi təhsilimizə də sirayət
edib, özü də sinoptiklərin təbirincə desək, orta norma həddindən bir qədər də
artıq səviyyədə. Biz kitab oxuduq, oxumaq yolu ilə təhsil aldıq, boya-başa
çatdıq, bilik səviyyəmizə, bacarıq və qabiliyyətimizə uyğun həyatda müəyyən
mövqeyə və nüfuza sahibləndik. Nə oxuduqsa, kitabdan, dərslikdən, qəzet və
jurnallardan oxuduq, nə öyrəndiksə məktəb və ailə tərbiyəsidən öyrəndik. Bizi məktəb
və ailə mühiti yetşdirdi. O zamanlar kompüterin, sosial şəbəkənin nə olduğunu
belə bilmirdik. Dərsliyə etalon kimi baxırdıq. Dərsliklərə düşməyən materiallar
müəlimlərimiz tərəfindən dərsi müasir həyatla əlaqələndirmək metodu ilə bizə
çatdırılırdı. Yəni, nə öyrədirdilərsə, imtahanda onu da tələb edirdilər. Kimsə
etiraz edə bilər ki, dövr dəyişib, dəyərlər başqalaşıb, qlobalaşma dövründə,
yeni texnologiyalar və innovasiyalar əsrində yaşayırıq. Yaşayaq, ancaq dövrün tələblərinə
uyğun tələblər qoyaq. Məsələn, əgər orta məktəblərdə məntiq keçilmirsə,
imtahanlara məntiqlə bağlı sualar salınması hansı məntiqdən irəli gəlir? Və
yaxud orta məktəblərin 9-cu siniflərinə imtahan kimi salınmış esseni tələm-tələsik
ləğv etdiksə, məktəb dırektorlarının işə qəbulu zamanı esse imtahanı nə məqsədə
xidmət edir və s və i.a. Suallar çoxdur. Hələ ki, toxunduğumuz mövzu ilə bağlı
vəzifəmiz odur ki, məktəblilərin sosial şəbəkələrdən asılılığının müəyyən dərəcədə
azaldıb, minimuma endirək, irəliyə gedərkən arada bir arxaya da üz çevirək. Bu
yazını nədən qələmə aldım…? Sadəcə, ona görə ki, qədim Roma ritorika məktəbini
təsis etmiş Avreli Avqustinin bir sözü yadıma düşdü: “Kitablar həyatım, təcrübələrim
isə müəllimimdir.”
Nadir
İsrafilov, təhsil üzrə mütəxəssis
Mənbə:
bit.ly/3iMm57n
P.S. Çox hörmətli Nadir müəllim! Maraqlı görüşlər
və söhbətlər orta məktəb şagirdləri arasında mənəvi-əxlaqi dəyərlərə hörmət,
onlara ictimai məsuliyyət hissini aşılamaq, mütaliəyə marağı artırmaq, vaxtın
düzgün idarə olunması, mövcud imkanlardan səmərəli istifadə, mühitə adaptasiya
yollarını təbliğ etmək və digər maraq doğuran məsələlərin həlli və eyni zamanda
müəllimlər arasında təcrübə mübadiləsi baxımından son dərəcə faydalıdır. …Sizi
şəxsən mən bir məktəb müəllimi kimi Şirvan şəhəri 11№-li tam orta məktəbə dəvət
edirəm və xahiş edirəm imkan olanda gəlin şagirdlərimizlə təmasda olun, fikir
mübadiləsi aparaq. Sizə ən xoş arzularla;
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən yaxşı
İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika “Pedaqoji
Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə) təltifçisi,
Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin (2020) qalibi
(“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik vəsait müəllifi),
Azərbaycan Respublikası “Təhsil Şurası” İB-nin İdarə Heyətinin üzvü