Müəllimlər və valideynlər: münasibətlər sistemi
“Hamı üçün - istər müəllimlər, istərsə də valideynlər
üçün pedaqogika elmə çevrilməlidir”. -V.A.
Suxomlinski-
İnsanlar
həmişə ünsiyyətdə olublar, bu gün də ünsiyyət qururlar və gələcəkdə də ünsiyyətdə
olacaqlar. Müəllimlərlə valideynlər arasında ünsiyyətin özünəməxsus xüsusiyyətləri
vardır. Onların ünsiyyəti qarşılıqlıanlaşmaya, etimad qazanmağa, mənəvi və
emosional dəyərlər mübadiləsinə, pedaqoji təcrübəyə, müəllim və valideynlərin
bir-birinə ötürdüyü biliklərə yiyələnməyə doğru bir addımdır. Müəllimlik peşəsinin
ayrılmaz, vacib və eynizamanda çətin hissəsi valideynlərlə münasibətdir.
Şagirdlərin təlim-tərbiyə işinin uğuru təkcə müəllimin öz vəzifəsinə münasibətindən,
onun hazırlığından, mənəvi-psixoloji xarakterindən deyil, həm də uşaqların
yaşadığı və tərbiyə aldığı mühitin təsirindən də asılıdır.
Hələ
XVIII əsr maarifçiləri sosial mühitin, insanlarla təmas sferasının şəxsiyyətin,
xüsusən də əxlaqın inkişafında müəyyənedici amil olduğuna diqqət çəkmişlər.
Hazırda, xüsusilə KİV-nin inkişafı sayəsində insan təmaslarının dairəsi ölçüyə
gəlməz dərəcədə genişlənmişdir. Lakin heç bir texniki informasiya vasitəsi hər
hansı intensivliyə nail olsa da, sosial mikromühitdə həyata keçirilən
insanların bir-biri ilə birbaşa əlaqəsini, birbaşa ünsiyyətini heç vaxt əvəz edə
bilməz. Bu mühit insanın həyatının müxtəlif mərhələlərində dəyişir: məktəb və məktəb
kollektivi, müəssisə və əmək kollektivi, idman komandası və s. və il. Lakin
mikromühitin formalarından biri dəyişməz olaraq qalır ki, onun adı da ailədir.
Mənəvi münasibətlər sistemində “müəllim-valideyn”
alt sistemini ayıraraq, ailənin uşağın mənəvi mövqelərinin formalaşmasının,
onun mənəvi-psixoliji münasibətlərinin möhkəmlənməsinin ən mühüm mənbəyi
olmasından çıxış etmək lazımdır.
Bir çox tədqiqatlarda
göstərildiyi kimi, ailə tərbiyəsi insanın mənəvi keyfiyyətlərinin
formalaşmasında dərin iz buraxır. Ailə uşağın müəyyən həyat təcrübəsi əldə
etdiyi və cəmiyyətdə hökm sürən əxlaq normalarına qoşulduğu ilkin kollektivdir.
Artıq yaxşı və pis, gözəl və çirkin haqqında təsəvvürləri
olan 5-6 yaşlı bir uşaq məktəbə gəlir. Müəllim təkcə uşaqda hansı ideyaların
formalaşdığını deyil, həm də bu formalaşmanın hansı şəraitdə baş verdiyini bilməlidir.
Ona görə də onun valideynlər ilə əlaqə yaratması, onları təhsil məsələsində
müttəfiq etməsi vacibdir. Müəllim və valideynlərin mehriban ünsiyyət qurmaları
çox vacibdir. Bu zaman onların ünsiyyətləri təbii və qarşılıqlı əməkdaşlıq şəraitində
qurulmalıdır. Çox vaxt müəllimlər ailədəki
davranışların mənfi təcrübəsini məktəbə gətirən çətin uşaqların valideynləri ilə
ünsiyyət qurmalı olurlar. Əgər uşaq əxlaq normalarından kənara çıxmırsa, müəllim
onun taleyi üçün narahat olmur, onun ev tərbiyəsi, ailə münasibətləri ilə az
maraqlanır. Bu davranış isə məqbul və effektiv hesab oluna bilməz.
Müəllimlərlə
valideynlər arasında münasibətlər bu işdə vasitəçi olan şagirdlər vasitəsilə
qurulur. Əslində bu mikromühitlər birgə fəaliyyət göstərməlidirlər. Müəllim ailə
mikromühitinin (övladının təhsil və tərbiyəsində valideynlərin ən yaxın məsləhətçisi
kimi) valideyn isə məktəb mikromühitinin bir hissəsinə (ümumi pedaqoji prosesin iştirakçısı kimi)
çevrilməlidirlər. Mikromühitlərin belə birliyi əsl qarşılıqlı anlaşma,
qarşılıqlı qayğı, qarşılıqlı yardım və bir-birini dərk etmə mühitində mənəvi
münasibətlər mədəniyyətinin inkişafı zəminində olmalıdır.
Ailə ilə məktəb
arasında əxlaqi münasibətlər öyrənilərkən nəzərə alınmayan daha bir hal vardır:
məktəb ya uşağın ailədə aşılanan əxlaqi keyfiyyətlərini ya inkişaf etdirir, ya
da ki, onu yenidən tərbiyə etməyə məcbur olur. Hər iki halda müəllim ailədəki
konkret mənəvi vəziyyəti, valideynlər isə müəllimin pedaqoji və mənəvi tələblərini
bilməlidirlər. Bu qarşılıqlı tanışlıq olmadan uşaqların əxlaqi inkişafının
pedaqoji rəhbərliyini həyata keçirmək, pedaqogikanın prinsiplərindən birini:
ailə-məktəb-şagird vəhdəti prinsipini uğurla həyata keçirmək mümkün deyil. Bu
prinsip dərin qarşılıqlı anlaşmaya və uşaqların taleyi üçün məsuliyyətə əsaslanır.
Valideynlər
ilə münasibətlərdə müəllim aparıcı rol oynayır. Amma təəssüf ki, müəllim
valideynlərlə əməkdaşlıqda həmişə bu rolu yerinə yetirə bilmir. Çünki, müəllimlərin
mənəvi səlahiyyətlərindən başqa heç bir gücləri yoxdur. Müəllimlər müxtəlif
sosial təbəqələrdən olan valideynlərlə əlaqə saxladıqları üçün effektiv
qarşılıqlı əlaqələr qurmaq mümkün olmur: Belə ki,
-valideynlər dəstəyə, köməyə və yaxşı məsləhətə
ehtiyac duyurlar;
-valideynlərlə işgüzar əlaqələr qurmağa çalışmaq
lazımdır;
-valideynləri öz uşaqları ilə birgə təhsil işinə fəal
cəlb etmək, onların köməyinə arxalanmaq və köməklərindən istifadə etməyi
bacarmaq lazımdır;
-valideyn-müəllim yığıncaqlarında yalnız bəzi
uşaqalrın deyil, bütün sinifin problemlərindən danışın;
-hamıya açıq olun, təkcə valideynlərə deyil;
-bütün valideynləri bir anda sevindirməyə
çalışmayın, əks halda onlar sizin dürüstlüyünüzə və xarakter möhkəmliyinizə
şübhə edəcəklər;
Xüsusilə
çətin şagirdlərin valideynləri ilə qarşlıqlı əlaqə üzərində dayanmaq istərdim.
Çox vaxt belə şagirdlər disfunksiyalı (imkansız və münaqişəli) ailədən olanlar
olur və bu da vəziyyəti daha da çətinləşdirir. Belə valideynlər ilə söhbət etməyin
necə çətin olduğunu hər bir müəllim bilir. Valideynlər müdafiə mövqelərindədirsə
və övladlarının tərbiyəsinə müdaxilə etməmələrinə haqq qazandırmağa çalışsalar
da, adətən belə arqumentlər irəli sürürlər: “Biz məşğuluq, vaxtımız yoxdur”, “Hər
şeyi sınamışıq, heç nə alınmır”, yaxud da valideynlərdən tez-tez eşitmək olur
ki, “Uşağımızın bu qədər tərbiyəsiz olamsının günahkarı məktəbdir”, “Məktəb tərbiyə
etməlidir, biz yox!”, bəzən də valideyn deyir ki, “Uşaq bizə qulaq asmır, kömək
edin!”, “Biz çalışmışıq, nə edəcəyimizi bilmirik, nə məsləhət görürsünüz?” .
Belə hallarda müəllim valideynlərlə konstruktiv söhbət aparmağa çalışmalıdır. Bəs
buna necə nail olmaq olar?
Müəllimin
valideynlərin təsiri altına düşməməsi olduqca vacibdir. Axı, əgər müəllim müstəqilliyini
itiribsə və valideynlərin sözü ilə “oturub-durursa” nəticə əldə etmək mümkün
olmayacaq. Təsir altına düşən müəllim yəqin ki, ya özünə haqq qazandıracaq, ya
da gəlin inzibati tədbirlər görək deyərək
hədə-qorxu gəlməyə başlayacaq. Valideyn çarəsizlik
göstərsə, müəllimin ona yazığı gələcək və uşağın davranışının gələcəkdə
yaxşılığa doğru dəyişməsi üçün valideynə “nəsə etmək”lə bağlı vəd verir. Ancaq
hər iki halda valideynlər və müəllim arasında real, mənalı qarşılıqlı əlaqə
qurulmayacaq və sonda şagird öz problemi ilə tək qalacaqdır. Müəllimin çətin
uşağın valideyni ilə ünsiyyətinin əsas məqsədi bahanələr və ya aqressiv müdafiə
hərəkətləri deyil, bu şagirdin davranışını düzəltmək üçün valideynlə əlbir işlər
görməkdir.
Bunu
xüsusilə vurğulamaq lazımdır ki, ünsiyyət qurmaq bacarığı müəllimin prşəkar
keyfiyyətidir.
Müəllim
yüksək psixoloji mədəniyyətə malik olmalıdır: ünsiyyət qurmağı, söhbət
aparmağı, həmsöhbəti dinləyib başa düşməyi, qarşılıqlı əlaqə qurmağı və təsir
göstərməyi bacarmalıdır. Bu halda həmsöhbətin kim olmasının (şagird və ya
valideyn) heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Müəllim bütün vəziyyətlərdə psixoloji cəhətdən
bacarıqlı davranmalıdır.
Özünüzdən uzaqlaşdırmayın, əməkdaşlığa cəlb edin.
Tez-tez müəllimlər
valideyndə ona qarşı çıxan insan görür. Onların mümkün etirazlarını qabaqcadan
təxmin etməyə çalışaraq, imperativ “müəllim” tonu ilə söhbətə başlayır, öyrətməyə,
məzəmmət etməyə çalışır. Bu cür söhbət aparmaq arzuolunmazdır. Belə etsəniz həmsöhbətinizi
özünüzdən uzaqlaşdırmış olacaqsınız. Nəticədə valideynin müəllimə olan rəğbəti
itir və o, müəllimi günahlandırmağa başlayır. Şagirdinizin atası və ya anasının
hisslərini başa düşməyə çalışın, üstəlik, onlarda dəstək tapın, düşünərək birgə
hərəkətlər qurun. Məktəbə gələn valideynlərə təmkinli, xoş niyyət göstərin və
onlara açıqlıq nümayiş etdirin. Həmsöhbətinizə qarşı şəxsi müsbət münasibətiniz
xoş niyyətin ifadəsi əməkdaşlığa doğru ilk addım olacaq.
Valideynlərlə bərabər mövqe tutmaq istəyinizi
özünüzdə inkişaf etdirin. Bu istiqamətdə ilk addımı müəllim atmalıdır, çünki bu
onun səlahiyyətindədir və müəllimin peşəkarlığını göstərir. İnsanlar özlərinin əhəmiyyətli
olmasını hiss etməyi sevirlər. Valideynləri əməkdaşlığa cəlb etməyin
yollarından biri onun bu prosesdə əhəmiyyətini vurğulamaqdır. Valideynlərə
uşağın tərbiyəsində və inkişafında onların əsl rolunu izah edin.Valideynlərin
inamını gücləndirin ki, onlar öz oğlunun və ya qızının həyatını və məktəbi
yaxşılaşdırmaq üçün səbirli və təmkinli olsunlar. Valideynlərə onların
övladlarına olan xoş sevginizi göstərin. Müəllim uşağın xarakterində müsbət cəhətləri
gördüyünü, rəğbət bəslədiyini, hətta onu sevdiyini göstərən kimi valideynlərlə
psixoloji təmas dərhal yaranır. Razılaşın ki, hər bir insanda, hətta ən pis
davranışlara sahib olanda da yaxşı bir başlanğıc var. Ata və ya ana müəllimin
mehriban baxışlarını görəndə, his edəndə ki, müəllim də uşağın rifahının
qayğısına qalır, psixoloji müdafiəyə ehtiyac qalmır. Məhz bu şəraitdə əməkdaşlıq
yarana bilər.
Valideynlərlə konstruktiv dialoqun davam
etdirilməsi valideynlərlə münasibətlər sisteminin əsasını təşkil edir.
Aşağıdakı qaydalar konstruktiv dialoqa nail olmağa kömək edəcəkdir:
I Qayda:
Heç bir halda öz mövqeyinizi müdafiə etməyə
çalışmayın.
Çox vaxt olur ki, hər bir həmsöhbət yalnız öz
fikrini müdafiə etməyə çalışır. Valideynlərlə söhbət bu şəkildə gedirsə, ola
bilər ki, müəllim birgə fəaliyyət təşkil edə
bilsin, yaxud da edə bilməsin. Söhbət müəllimin haqlı olduğunu sübut edəndə
deyil, valideynləri uşağın tərbiyəsində fəal iştiraka cəlb etməyi bacardıqda
uğurlu hesab edilə bilər. Yəni müəllimin valideynlə söhbətində əsas məqsəd
onların dominant mövqeyini möhkəmləndirmək və övladının nə qədər pis olduğunu
sübut etmək yox, məktəb və ailənin səylərini birləşdirməkdir.
II Qayda:
Şagirdin şəxsiyyətini deyil, problemi müzakirə
edin.
“Şəxsi” ilə işin olmasın. Müəllim və valideynlər
uşağın xarakter xüsusiyyətlərini müzakirə etməyə başlasalar, bir-birilərinin şəxsi
xüsusiyyətləri haqqında “müzakirə”yə keçəcəklər, belə olduqda isə söhbətdən nəticə
əldə edilə biliməyəcək. Bu söhbət qarşılıqlı qınağa, ittihamlara, şübhələrə gətirib
çıxaracaq və tərəflər düşmən kimi biri-birindən ayrılacaq. Nəticədə müəllim
valideynin dəstəyiniz itirəcək. Belə “nəticələrin” qarşısını almaq üçün söhbəti
təhsil problemlərinin müzakirəsinə yönəldin. Valideynlər qarşısında öz
psixoloji və pedaqoji biliklərinizdən istifadə edin. Uşağın təhsil fəaliyyətinin
və davranışının diaqnozunu açıqlayın: hansı obyektiv və subyektiv səbəblərdən zəif
oxuyur və nizam - intizamı pozur, vəziyyəti yaxşılaşdırmaq üçün nə etmək olar.
Əgər uşaq təlim materiallarına baxmırsa ona necə kömək etməyi müzakirə edin,
yeniyetmə sinif yoldaşları qarşısında özünü təsdiq üçün “cəsarət” nümayiş etmək
istədiyinə görə pis davranırsa valideynlərə övladının özünütəsdiq ehtiyacını ödəyə
biləcəyi sosial cəhətdən məqbul fəaliyyət formalarını axtarmağı təklif edin (məsələn;
idmanla məşğul olmaq), Eyni zamanda, valideynlərin problemin həll olunacağına
inamınızı hiss etməsi çox vacibdir.
III Qayda:
“Genetikaya etibar etməyin”.
Təəssüf ki, bəzi müəllimlərdən tez-tez bunları
eşidirik: “Bu şagird məktəbdə yaxşı oxuyacaq və özünü layiqli aparacaq, çünki
onun valideynləri .... bu şagirdin valideynləri yaxşı davanışları ilə fərqlənmirdilər,
özləri də pis oxuyurdular, onun uşağı da yaxşı olmayacaq” və s. və il. Təbii
ki, uşağın xarakter və bacarıqlarının formalaşmasında irsi xüsusiyyətlərin, ailə
şəraitinin təsiri çox böyükdür. Ancaq bu təsir sərhədsiz deyil. Hər bir müəllim
öz təcrübəsinə əsaslanaraq, “pis” ailədən yaxşı uşağın, “yaxşı” ailədən isə pis
uşağın çıxması halları barədə müxtəlif şahidi olduqları məlumatları bilir. Əgər
məktəbdə ibtidai sinifdən şagirdə “pis ailədən olan” uşaq kimi yanaşılarsa, o,
həqiqətən də zəif oxumağa və nizam-intizamı pozmağa başlayar. Yaxud da əksinə
“pis ailədən olan” uşağa müəllimin müsbət, gücləndirici təsiri onu tamamilə dəyişdirər.
IV Qayda:
“Biz bir-birimizə qarşı deyilik, problemlərə
qarşıyıq”.
Şagirdin valideynləri ilə söhbətiniz, ilk növbədə
onlarla qarşıdurmadan qaçmalı olduqda uğurlu olacaqdır. İkincisi, qınaq və
ittihamlara müqavimət göstərməyi bacarmalısınız. Üçüncüsü, əgər siz təhsil
problemini uğurla tərtib etsəniz
valideynlər bu ifadəni başa düşər və onu qəbul edərlər. Dördüncüsü, birgə
hərəkətlərinizi həmişə müzakirə edin. Belə olduqda valideynlərlə danışdıqdan
sonra peşəkar məmnunluq hiss edə bilərsiniz. Təhsil problemlərinin ümumi “düşməni”nə
qarşı valideynlərlə birləşməyə, konkret tədbirlər planı hazırlamağa nail ola
bilərsiniz.
Bu yerdə valideynlərlə işin ümumi bir forması olan
valideyn iclası üzərində dayanmaq istərdim.
Məzmununa görə valideyn iclasları cari, tematik və yekun ola bilər.
Cari
valideyn
iclasları ənənəvi gündəlikdə olan görüşlərdir: müəyyən tədbirlərin nəticələrinin
diqqətə çatdırılması və s.
Tematik valideyn iclasları sinif valideynlərinin böyük əksəriyyətinin
iştirakı ilə hər hansı bir aktual məsələyə həsr olunmuş yığıncağıdır. Tematik
valideyn iclasları, bir qayda olaraq maarifləndirici xarakter daşıyır və
uşaqların tərbiyəsi sahəsində valideynlərin biliklərinin genişləndirilməsinə
yönəldilmişdir.
Yekun valideyn iclasları, vəzifəsi müəyyən bir müddət ərzində
sinifin inkişafının nəticələrini
yekunlaşdırmaqdan ibarət olan görüşlərdir. Belə görüş zamanı valideynlər sinifdəki
şagirdlərin və öz övladlarının nailiyyətlərini qiymətləndirmək, keçmiş nəticələri
indiki mövcud nəticələrlə müqayisə etmək imkanı əldə edirlər.
Valideyn
yığıncaqlarının məzmunu nə olursa olsun, sinif rəhbəri həmişə hazırlıqlı
olmalıdır. Sinif rəhbərləri yadda saxlamalıdırlar ki, valideyn yığıncağı
çağırılanda onu palnlaşdırmaq, yəni bir növ ssenari yazmaq daha təsirli olur.
Diqqətlə hazırlanmış, mənalı, qeyri-standart formada və aktual əhəmiyyət kəsb
edən valideyn yığıncağı ata və anaların şüurlarında inqilab yarada, onlarda
böyük təhsil potensialı oyada bilər. Sinif rəhbəri bilməlidir ki, valideyn
yığıncağı valideyn və müəllimlərin birgə əməkdaşlığı yarandıqda səmərəli olacaq
və bu yığıncaq valideynlərin gözündə nüfuz qazanacaqdır.
Sinif valideyn iclaslarının hazırlanması qaydaları:
1.Valideyn yığıncağının mövzusu valideynlər üçün
aktual olmalıdır.
2.Valideyn iclası valideynlər üçün əlverişli vaxtda
keçirilməlidir.
3.Valideyn iclasının keçirilmə planı valideynlərə məlum
olmalıdır.
4.Sinif rəhbəri ilə valideynlər arasında ünsiyyət nəzakətli
və təmkinli olmalıdır.\
5.Valideyn yığıncağı etiketlənməməlidir.
6.Valideyn yığıncağı pedaqoji cəhətdən faydalı və
yaxşı hazırlanmış olmalıdır.
Psixoloq məsləhəti:
-İclasa başlamamışdan əvvəl pis əhval-ruhiyyənizi
yaddan çıxarın;
-İclasa ən çoxu 1 saat vaxt ayırın;
-Hər bir insan üçün ən xoş oaln onun adıdır.
Qarşınıza valideynlərin soyadı, adı və ata adı olan siyahı qoyun;
-Pedaqoji təhlilin “qızıl qaydası”nı unutma: müsbətdən
başla, sonra mənfidən danış, söhbəti gələcəyə dair təkliflərlə bitir;
Mənbə: https://yamal-obr.ru/articles/uchitel-i-roditeli-sistema-vzaimootnoshe/
Rus dilindən tərcümə etdi:
Əsədov Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər T. Bağırov
adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsinin
(2015-ci il), Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin
(2020) qalibi
İstinad:
https://multiurok.ru/files/mu-lliml-r-v-valideynl-r-munasib-tl-r-sistemi.html