Düzgün motivasiya uğurlu öyrənmənin açarıdır. Ona
görə də müəllimləri ildən - ilə “Uşaqlarda öyrənməyə marağı, nikbinlik və özünə
inamı necə aşılamaq olar?” sualı narahat edir. Razılaşın ki, buna nail olmağın ən
yaxşı yollarından biri uşaqların qarşısında maraqlı, mürəkkəb, lakin eyni
zamanda həyata keçirilə bilən vəzifələr qoymaqdır. Məhz belə olduqda bütün
sınaqlardan, səhvlərdən və uğursuzluqlardan sonra gələn uğur xüsusilə sevincli
və dəyərli olacaqdır. Valideynlər çox vaxt məktəblilərdən yüksək qiymətlər və
yaxşı nəticələr gözləyirlər, lakin yadda saxlamaq lazımdır ki, bilik əldə etmək
üçün uzun və mürəkkəb proses təkcə uşağın deyil, həm də valideynlərin öz üzərinə
düşür və onların birbaşa iştirakını tələb edir.
Beləliklə, həm müəllimlər, həm də valideynlər
üçün...
Çətin
tapşırıqlarda uşağa köməklik etməyə çalışın
Şagird istənilən
yaşda valideynlərinin dəstəyini hiss etməli və bilməlidir ki, nəyinsə öhdəsindən
gələ bilmirsə, ona mütləq köməklik göstəriləcək. Çətin vəziyyətdə səbirli
olmaq, uşağa qışqırmamaq və söyüş söyməmək vacibdir. Bəli, bəzi şeylər bizə
aydın görünür, amma xatırlamaq lazımdır ki, uşaq üçün bu, yeni öyrəndiyi bir materialdır. Uğursuzluq və ya
pis qiymətlər haqqında danışarkən, böyük kimi “tənqid” çox vacibdir. Qiymətlərə
görə tənqid etməyə ehtiyac yoxdur. Onları necəsə düzəltmək olar. Bunun üçün məsələni
təhlil edib müzakirə etmək lazımdır. Eyni zamanda, “Zəif hazırlaşmısan!”, “Sən
təhsilini bitirmədin!”, “Məni məyus etdin” və s. kimi bu cür ifadələri “Səhvin
niyə baş verdiyini düşünək!”, “Gəl bunu anlayaq və niyə nəticə vermədiyini təhlil
edək!”, “Vəziyyəti necə düzəldə bilərik!” sözləri ilə əvəz etmək daha yaxşı
olar. Bu ifadələr uşağa, birincisi, yaxınlarının köməyinə və dəstəyinə arxalana
biləcəyini, ikincisi, hər hansı bir səhvin düzəldilə biləcəyini və onları etməkdən
qorxmamalı olduğunu başa düşməyə kömək edəcəkdir. Əgər siz uşağı daim
danlasanız, o zaman o, stress yığacaq, bu isə o deməkdir ki, öyrənmək istəyi
yox olacaq, çünki stress uşaqların özlərinə inanmasına mane olur və
motivasiyaya mənfi təsir göstərir. Sadə bir qaydaya sadiq qalın: stress
yoxdursa, dərs oxumağa da çətinlik olmayacaqdır.
Uşağa
öyrənmə məqsədlərini təyin etməyə kömək edin
Uşağa öyrənməyə müsbət münasibət formalaşdırmaqla
yanaşı, əldə edilmiş biliklərin ehtiyac və əhəmiyyətini dərk etməyə kömək etmək
lazımdır. Uşağınıza qarşısına hədəflər qoymağa kömək edin: uşağın qarşısına məqsəd
qoyanda o, nə üçün təhsilə ehtiyac duyduğunu və nə üçün oxumağa bu qədər vaxt sərf
etməli olduğunu daha yaxşı başa düşür. Hətta kiçik bir məktəblinin peşələr
haqqında təsəvvürü vardır. O, gələcəyi haqqında xəyal edir, bəlkə də nə olmaq
istədiyini təsəvvür edir, ona görə də uşaqla əldə edilmiş biliklərin ehtiyacı və
dəyəri barədə danışmaq vacibdir. Uşaq böyüdükcə, onunla onun məqsədlərini,
habelə onlara nail olmaq prosesində təhsilin nə qədər vacib olduğunu müzakirə
etmək xüsusilə lazımdır.
Uşağı
motivasiya edin
Uşaqda öyrənmək üçün düzgün motivasiyanın
formalaşdırılması vacibdir. Motivasiya daxili və xarici ola bilər. Daxili
motivasiya maraq və gələcək məqsədlərin
dərk edilməsi ilə gəlir. Xarici motivasiya isə böyüklərin tərifindən və təşviqindən
çox asılıdır. Uşağın özünü yaxşı olduğunu hiss etməsi olduqca vacibdir və belə
olduqda dərhal olmasa da uğur qazanacaqdır. Balaca məktəblidə xarici motivasiya
üstünlük təşkil edir, şagird müəllimə ideal kimi baxır, müəlliminə və valideynlərinə
sübut etmək istəyir ki, o, hər şeyin öhdəsindən gəlir. Əgər təhsilin ilkin mərhələsində
uşaq kifayət qədər tərif almazsa və ya valideynlər yalnız onun səhvlərini qeyd
edib onu danlayırlarsa, uşaq özünə inamını və eyni zamanda dərsə həvəsini itirə
bilər. Məktəbliyə hər kəsin səhv edə biləcəyini, hər bir səhvin təhlil oluna və
düzəldilə biləcəyini izah etmək vacibdir, beləliklə, uşağın səhvləri ilə
uğurları arasında tarazlıq yaranacaqdır. Daha sonra, yeniyetməlik dövründə
xarici motivasiya qismən daxili ilə əvəz olunur, bu mərhələdə uşağa məqsədləri
formalaşdırmağa kömək etmək, mümkün gələcək inkişaf yollarını göstərmək
vacibdir. Eyni zamanda, yaşlandıqca tərifə ehtiyac aradan qalxmır, həm də
xarici motivasiya olaraq qalır və daxili motivasiyanı gücləndirir. Qeyd etmək
lazımdır ki, motivasiya mənfi də ola bilər. Məsələn, pul və ya yeni nəsə almaq
vədi motivasiya kimi istifadə olunarsa, uşaq hər hansı bir şəkildə mükafat
almağa çalışacaq (fırıldaq yolu ilə həll
yollarını qabaqcadan tapmaq, internet vasitəsilə suallara cavab axtarmaq və s. ),
çünki məqsəd faydalı olanları deyil, hədiyyəni qazanmaqdır. Ancaq uşaqda öyrənmə
sevgisini aşılasanız, daim məqsədlər haqqında danışsanız və onları
mükafatlandırsanız və bunun nə üçün lazım olduğunu başa sala bilsəniz,
motivasiya müsbət olar və uşağın öyrənmək istəyi daha da güclənəcəkdir.
Uşaqlara
hobbilərini təşviq edin
İstənilən yaşda olan insan üçün sevimli bir işin (hobbinin),
yəni həzz gətirəcək bir fəaliyyətin olması vacibdir. Uşağı izləyin və onun hər
hansı idman növü və ya yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul olmaq arzusu olduğunu
görsəniz, ona dəstək olun: uşağın onu maraqlandıran sahədə inkişafına kömək
edin. Təbii ki, elə olur ki, bəzən uşaqlar hansısa hobbidən tez məyus olurlar,
ya da maraqsız olurlar, başqa bir işlə məşğul olmaq da istəyə bilərlər. Bu,
tamamilə normaldır, çünki uşaq dünyanı öyrənir, həqiqətən nəyi bəyənəcəyini
axtarır. Əsas odur ki, bu mərhələdə uşağı tək qoymayın və onu ovsunlayacaq bir
şey tapmasına kömək edin. Müəllimlər seçdiyiniz dərsdə israr etməyə ehtiyac
yoxdur, uşağa ona yaxın olanı seçmək imkanı verin. Yalnız bu halda o, yüksək nəticə
əldə edə və dərslərdən həzz ala biləcək. Yadda saxlayın: -“Uşaq niyə heç nə ilə
maraqlanmır və onu necə düzəltmək olar?”.
Uşağı
həddindən artıq yükləməyin
Əlbəttə, biz hamımız istəyirik ki, uşaq aktiv ictimai
həyat sürsün, idmanla məşğul olsun, məktəb proqramlarını öyrənməyə vaxt tapsın,
çox oxusun (P.S. Repititor yanınada gedənləri unutmayın). Ancaq belə bir ritmdə
həyat şagirdin hər cür inkişafa marağını tamamilə azalda bilər. Əgər çoxlu məşğələlər
varsa və dərs saatları çoxdursa, o zaman yeni bilik və bacarıqlar əldə etmək
yalnız cansıxıcılığa, diqqəti yayındırmaq və istirahət etmək istəyinə səbəb
olacaqdır. Bundan əlavə, həm uşağın motivasiyasına, həm də sağlamlığına mənfi təsir
göstərəcəkdir. Unutmayın ki, hər kəsə istirahət üçün vaxt lazımdır. Uşaqların bəzən
dincəlməsinə də icazə verin.
Evdə
öyrənmə üçün əlverişli mühit yaradın
Uşağın inkişafına töhfə verəcək birgə asudə fəaliyyətləri
nəzərdən keçirin, eyni zamanda məcburi öyrənmə deyil, həqiqətən əyləncəli olanı
fikirləşib tapmaq lazımdır. Məsələn, interaktiv muzeyə getmək, birlikdə
stolüstü oyun oynamaq və ya elmi şou keçirmək və s. bütün bu cürə oyunları
sınaqdan keçirin. Siz həmçinin ailə axşamını oxumaq üçün ənənəyə çevirə, müxtəlif
ədəbiyyat seçə bilərsiniz. Uşaqları bu fəaliyyətlərin layihələndirilməsi və
planlaşdırılmasında iştirak etməyə təşviq edin. Öyrənmənin əyləncəli və xoş
olduğunu göstərin.
Uşaq
üçün nümunə olun
Sizdə sevgi yaratmayan bir şeyə uşaqda da sevgi
aşılaya bilməzsiniz. Ona görə də uşağa təhsilə olan marağınızı göstərməyə
çalışın: yeni şeylər öyrənin, oxuyun, inkişaf edin, xəbərlər paylaşın, öyrəndiklərinizi
müzakirə edin, işdə kəşfləriniz və nailiyyətləriniz haqqında danışın, eyni
zamanda emosiyaları ifadə etməkdə xəsislik etməyin. Əgər uşaq sizin öyrənməyə və
inkişafa olan həqiqi marağınızı görsə, o, mütləq sizdən nümunə götürmək istəyəcək.
Uşağa
öyrənməyi öyrədin
Şagirdin gələcəkdə ehtiyac duyacağı ən vacib vərdişlərdən
biri müstəqil şəkildə məlumatı tapmaq və təhlil etmək bacarığıdır, başqa sözlə,
bu öyrənmə bacarığıdır. Uşağın nəinki yeni şeylər öyrənməsi, həm də şüurlu şəkildə
inkişaf etməsi üçün ona bunu necə edəcəyini göstərmək lazımdır. Düşüncəni
inkişaf etdirməyin bir yolu da sadəcə gündəlik yazmaq ola bilər. Uşaqdan bu gün
başına nə maraqlı və ya yaxşı şeylər gəldiyini, nə öyrəndiyini soruşun və gündəlik
yazmağı təklif edin, mütəmadi olaraq və ya heç olmasa vaxtaşırı bunu etsin. Bu
iş məlumatı tapmaq və təhlil etmək bacarığı öyrənməkdə çox faydalıdır (P.S. Bu
üsul heç də bütün uşaqlar üçün effektiv deyil). Həmçinin uşağı müstəqil olmağa
təşviq edin. Əgər məktəbdən layihə hazırlamaq istənilibsə, şagirdi özbaşına
mövzu seçməyə dəvət edin, lazım gələrsə, bir neçə mümkün variant göstərin,
uşağın hekayələrini dinləyin və ona maraqlı suallar verin, ona axtarış etmək və
tərcüməçilərdən necə istifadə etməyi öyrədin və lazım olan məlumatı necə
tapacağını izah edin.
Uşaqla
maraqlanın: lazım gələrsə, onunla birlikdə öyrənin
Bir dialoq apardığınız zaman vəziyyəti xatırlayın,
həmsöhbətə həvəslə danışdınız, amma o, sizi dinləmədi və açıq-aydın sizin hekayənizlə
və ya ümumiyyətlə sizinlə danışmaqda maraqlı deyildi. Nə hiss etdiniz? Çox
güman ki, hekayənizi tərk etmək və ya dayandırmaq istəyi hiss etdiniz, çünki
bu, həmsöhbətiniz üçün maraqlı deyil. Uşaqla münasibətlərdə də belədir - əgər
o, həyatına, onun inkişafına olan marağınızı görmürsə, o zaman həyatının təfərrüatlarını
sizinlə bölüşmək istəməz. Bir uşaq sizə tərəf qaçırsa və bu gün məktəbdə çəkdiyi
rəsm haqqında həvəslə danışırsa, bunun üçün vaxt ayırın, emosional reaksiya
verin, ona əlavə suallar verin. Bəzən belə zahirən “xırda şeylərə” vaxt ayırmaq
çətindir, xüsusən də ağır iş günündən sonra, lakin “kiçik bir kəşfiyyatçı” üçün
bu, bütün dünya deməkdir. Uşağın hobbilərini izləyin, müntəzəm olaraq onlarla
maraqlanın, öyrəndiklərini sizə özü öyrətməsini xahiş edin, başa düşdükləri barədə
uşağın fikrini soruşun, onlarla müxtəlif mövzularda danışın. Bir uşaq üçün təlim
prosesi əzmkarlıq və nizam-intizam, konsentrasiya, başqaları ilə qarşılıqlı əlaqə
və bir çox başqa bacarıqlar kimi bir çox yeni bacarıqların inkişaf dövrüdür.
Bütün bu bacarıqlar gələcək şəxsiyyətin əsasını qoyur, onun gələcək inkişafına
və uğuruna təsir göstərir.
Mənbə: https://www.marieclaire.ru/
İstinad:
https://multiurok.ru/files/usaqlarda-oyr-nm-y-maragi-nikbinlik-v-ozun-inami-n.html
Hazırladı: Əsədov Seyyub Əsəd oğlu - Şirvan şəhər
T. Bağırov adına 11 №-li tam orta məktəbin tarix müəllimi, “Ən yaxşı müəllim”
müsabiqəsinin (2015-ci il), “Elektron Təhsil” Respublika Müsabiqəsi, “Təhsildə ən
yaxşı İnternet resursları” nominasiyası qalibi (2017-ci il), Respublika
“Pedaqoji Mühazirələr”inin (2003-cü il III dərəcəli Diplom və 2019-cu il Tərifnamə)
təltifçisi, Təhsildə inkişaf və innovasiyalar üzrə IV qrant müsabiqəsinin
(2020) qalibi (“V-XI siniflərdə tarix fənninin tədrisi metodikası” adlı metodik
vəsait müəllifi), Azərbaycan Respublikası “Təhsil Şurası” İB-nin İdarə Heyətinin
üzvü